Autentificare

Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta

Căutare:

Căutare:

Acasă  »  ACTUALITATE  »  Interviuri

Zâna Merciluţă, calea către dinţișorii sănătoși

Viața Medicală
Florentina Ionescu vineri, 29 mai 2020

Problemele dentare ale pacientului pediatric nu se rezumă doar la carii și traumatisme, explică dr. Asma Battah, medic specialist în pedodonţie.

Am stat de vorbă cu ea în contextul Zilei Internaţionale a Copilului, pentru a înţelege de la un medic care lucrează zi de zi cu copiii, cât de importantă este prevenţia cariilor și a celorlalte afecţiuni ale cavităţii orale.

Dr. Asma Battah este medic coordonator la iniţiativa „Zâna Merciluţă” și medic voluntar în caravanele cu același nume, oferind servicii dentare copiilor din zonele rurale.

Asma Battah2

Totodată, este coordonatoarea echipei de medici pedodonţi din cadrul Clinicilor dentare Dr. Leahu. A absolvit Facultatea de Medicină Dentară a Universităţii „Titu Maiorescu” din București.

În copilărie, și-a dorit să fie arhitect, la fel ca mama ei. Spre sfârșitul liceului însă, pentru că descoperise că este pasionată de stomatologie și chiar lucra într-un cabinet în cartierul în care locuia s-a alăturat iniţiativei comunitare „Zâna Merciluţă”, din dragoste pentru copii.

Ce anume v-a îndemnat să alegeţi pedodonţia?

Iniţial am dorit să mă specializez pe chirurgie, însă odată cu nașterea copiilor mei și ulterior cu proiectul „Zâna Merciluţă”, am descoperit că mă potrivesc foarte bine în relaţionarea cu copiii.

De atunci, prin campaniile din școli, prin activitatea mea de voluntariat de la sate sau chiar de la Institutul Oncologic București și prin activitatea de zi cu zi de la clinică, mi-am demonstrat că aceasta este menirea mea: să le arăt copiilor calea către a avea dinţișorii sănătoși.

Cum decurge o zi din viaţa dv., ca medic specialist pedodont?

Fiecare zi este diferită și spun asta pentru că, pe de o parte, fiecare copil vine cu propria poveste și experienţă, iar pe de alta, acţiunile și abordările sunt adaptate în funcţie de situaţie. Ca medic pedodont
interacţionez în medie cu opt-zece copii zilnic.

În responsabilitatea mea este și coordonarea echipei de pedodonţie din clinici și, bineînţeles, partea de voluntariat cu plecări cam de două ori pe lună, și de educaţie în școli. Periodic mergem în școli să îi învăţăm pe copii cum să se spele corect pe dinţi.

Cum le câștigaţi încrederea micilor pacienţi?

Cred foarte tare în înţelegerea lucrurilor, mecanismelor la care copiii reacţionează. Din cele observate de noi, ei se relaxează și interacţionează prin poveste și tehnologie. Ne ajută foarte tare conceptul unic pe care îl avem în Academia Spaţială Dr. Leahu – am creat un întreg univers în care copilul învaţă despre sănătatea dinţilor prin ochii lui Dinţică și periplul său printre alte planete, în care o descoperă pe vrăjitoarea Carie și alte personaje.

Ședinţele de împrietenire sunt necesare

Cum decurge interacţiunea cu copiii pe care îi trataţi?

Copiii sunt recompensaţi în jocuri pe care ei le încearcă prin tehnologia din clinică. Dincolo de toate acestea, desigur, și felul în care ne strângem mâna, și felul în care facem cunoștinţă când vin la cabinet contribuie major (la atitudinea celor mici – n.red.) și, bineînţeles, contează și povestea cu care vin de acasă.

Ce provocări întâmpinaţi în lucrul cu micii pacienţi?

Perioada aceasta de pandemie de COVID-19 ne-a arătat cât de importante sunt prevenţia și sănătatea dentară. Nu ne dorim să se ajungă la situaţii grave nici în vremurile obișnuite, cu atât mai mult într-o perioadă de criză, în care accesul la serviciul medical și inclusiv la serviciile stomatologice de urgenţă a fost limitat.

Asma Academia Spatiala Dr.Leahu

Durerea la un dinţișor înseamnă că este deja vorba de nervul care doare, deci caria a ajuns la nerv. Dacă acel copil este și cu alte afecţiuni, deja tratamentul dentar este mai greu de făcut. De ce? Pentru că el asociază orice atingere cu durere și noi vrem să atingem, vrem să umblăm la dinţișor, și în plus ne dorim de la el să stea și 20 de minute nemișcat, pe scaun.

El abia stă acasă, la spălatul pe dinţi, darămite să mai vină ca să umblăm și noi la dinţișorul cu durere și carii mici. Acestea se pot rezolva în câteva ședinţe de împrietenire.

Care au fost cele mai grave patologii cu care v-aţi confruntat până acum?

Avem cazuri de copii cu vârsta de un an și jumătate - doi ani, cu demineralizări masive ce necesită tratamente complexe, alţii cu tratamente de canal, cu reconstrucţie cu pivot de fibră de sticlă și inclusiv coroane dentare la vârste foarte mici.

Apoi mai sunt acei copilași care au autism sau alte probleme de sănătate și care au nevoie de tratament stomatologic. În cazul lor, recurgem la o formă de sedare pentru a-i ajuta să depășească durerea.

Obiceiurile care afectează dinţii

Care sunt problemele dentare pe care le întâlniţi frecvent la pacientul pediatric, pe lângă carii și demineralizări?

Traumatismele. Copilul cade, își rupe dinţișorul sau se joacă cu Lego, desprinde o bucăţică din piesa de plastic cu dinţii și se desprinde
astfel și dintele. Mai intră aici și obiceiurile vicioase – suptul degetului,
suzeta, creionul, manșeta de la bluză, rosul unghiilor.

Ce ar trebui să se schimbe, în prezent, în stomatologia din
România?

Principala problemă pe care o întâlnim în practica medicală este lipsa educaţiei medicale. Tocmai de aceea, încă de la început am acordat o atenţie sporită campaniilor de educare, de prevenţie, pe care le-am desfășurat în școli, dar și pe canale proprii.

Asma 2

Este important să existe și o decontare reală a serviciilor dentare, asemănător cu ţările europene – aceasta în contextul unei nevoi reale din partea populaţiei. Realitatea ne arată că la capitolul sănătate dentară, situaţia din România este dezastruoasă.

Cum catalogaţi finanţarea cabinetelor stomatologice din ţara
noastră?

În momentul de faţă, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate( CNAS) decontează din tot bugetul doar 2%, ceea ce este un plafon infim, iar pentru a accesa aceste decontări există o mulţime de obstacole și piedici. Lipsa finanţării este o provocare actuală majoră. Ajungem să fim nevoiţi să selectăm pacienţii sau să le spunem că nu avem plafon, că nu avem fonduri, că nu putem să tratăm.

Având contract cu CNAS, noi am ales să decontăm serviciile pentru copii din bugetul alocat pe fiecare medic. Decontarea serviciilor pe copil și nu pe medic ar rezolva parţial din
probleme.

Care sunt atuurile unui pedodont bun?

În primul rând, răbdarea și adaptabilitatea lui. Cum spuneam, fiecare micuţ pacient vine cu propria poveste, iar noi ne mulăm abordarea la felul în care el acţionează sau reacţionează. Aș putea spune că și creativitatea și spontaneitatea pot fi atuurile unui medic pedodont.

Este important ca medicul pedodont să aibă și cunoștinţe de
psihologia copilului?

Este foarte important ca orice medic specialist pe tratamente pentru copii să aibă o bază destul de mare în psihologia copilului. Cei mici au diferite tipuri de atașament – eu îmi dau seama de tipul de atașament în momentul în care dau mâna, fac cunoștinţă cu copilul.

Și în funcţie de asta, adaptez și povestea și interacţiunea cu el, încât să îi câștig încrederea și ulterior să reușesc să văd dinţișorii. În prima ședinţă mă interesează foarte mult ca el să știe de ce sunt importanţi dinţișorii, la ce îi folosește și de ce este atât de necesar să fie curaţi și sănătoși.

Etichete: Zâna Merciluţă probleme dentare ziua internationala a copilului pedodontie pandemie covid-19 spalat pe dinti CNAS psihologia copilului

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
Avem două tipuri de abonamente anuale:
• Tipărit + digital – 200 de lei
• Digital – 129 lei

Prețul include TVA și taxele poștale de expediere a ziarului.
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
• Colegiul Medicilor Dentiști din România – 5 ore de EMC
• Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
• OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
• OAMGMAMR – 5 ore de EMC