Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  LIFESTYLE  »  Hi-tech & Gadgets

Ce impact a avut pandemia de COVID-19 asupra start-up-urilor românești din tehnologie

Viața Medicală
Florentina Ionescu marţi, 3 august 2021, ora 13:30

Potrivit unui studiu recent realizat de Romanian Tech Startups Association – ROTSA, 70% dintre start-up-urile de tehnologie românești au fost afectate de pandemia de COVID-19.

Organizația a lansat la jumătatea lunii iulie ROTSA Digital Hub, un spațiu pentru susținerea start-up-urilor de tehnologie, se arată într-un comunicat de presă. 

startup studiu romania ROTSA

Tot în comunicat se arată că start-up-urile de tehnologie românești au, în medie, venituri de 150.000 de euro; cel mai prosper ecosistem de start-up-uri de tehnologie locale se află în București, care este urmat de ecosistemele din Cluj, Timiș și Bihor.

Studiul arată că start-up-urile cu cele mai mari venituri sunt cele din domeniile: automatizare (38,1%), fintech (31,8%) și marketing (12,1%). În plus, spun inițiatorii acestui hub, ROTSA Digital Hub va susține ecosistemul de start-up-uri prin mapare, promovare, mentorat și educație.

Studiul ROTSA a fost prezentat în cadrul unui eveniment în mediul online, în data de 13 iulie, și poate fi accesat la acest link.

Eșantion de 117 start-up-uri de tehnologie din țară

Aproximativ 70% dintre start-up-urile de tehnologie românești au fost afectate de COVID19, potrivit primului studiu „Impactul COVID19 asupra Start-up-urilor de tehnologie din România” inițiat de Romanian Tech Startups Association (ROTSA). Studiul a fost realizat în parteneriat cu peste 130 de actori ai ecosistemului național de start-up-uri.

Cercetarea care a stat la baza studiului a fost realizată în perioada februarie – martie 2021 pe un eșantion de 117 start-up-uri de tehnologie din România, potrivit aceluiași comunicat.

„Start-up-urile ce activează în tehnologie aduc în prim plan inovația, creativitatea și colaborarea din mediul economic românesc. Ele ne-au pus pe harta internațională. Știm nevoia lor de a fi ghidate, de a fi susținute în inițiativele lor de internaționalizare și de a identifica surse de finanțare cu ajutorul cărora să crească. Înțelegem deci nevoia lor de a accesa oportunități iar prin acest studiu ne-am propus să aflăm direct de la start-up-uri cum au fost afectate și ce nevoi de dezvoltare au. Proiectele care au fost realizate până în prezent, precum și viitoarele noastre proiecte, sunt și vor continuă să fie consolidate cu ajutorul comunității pe care am reușit să o strângem în jurul nostru“, a declarat Cristiana Bogățeanu, director executiv al ROTSA.

Start-up-urile de tehnologie românești au, în medie, venituri de 150.000 de euro

Profilul start-up-urilor de tehnologie din România este următorul: organizație înregistrată local, activă pe piață de mai puțin de 4 ani, cu mai puțin de 4 angajați și o cifră de afaceri de aproximativ 150.000 de euro pe an.

Cel mai prosper ecosistem de start-up-uri de tehnologie locale se află în București, care este urmat de Cluj, Timiș și Bihor. De asemenea, cea mai semnificativă evoluție a ecosistemului de start-up-uri din România a avut loc în 2017, când numărul de start-up-uri tehnologice nou-înființate aproape s-a triplat față de anul precedent, arată ROTSA.

Principalele piețe reprezentate sau vizate de ecosistemul de start-up-uri din România sunt în Europa, în Franța, Spania, Italia și, în timp ce 41% dintre respondenți indică SUA drept piața principală.

Cele mai mari venituri și cei mai mulți angajați sunt în automatizare, fintech și marketing

Start-up-urile cu cel mai mare număr de angajați sunt cele din categoriile fintech – tehnologie financiară (35,2%), automatizare (35,2%) și marketing (14,2%). Pe de altă parte, start-up-urile cu cele mai mari venituri se regăsesc în aceleași categorii: automatizare (38,1%), fintech (31,8%) și marketing (12,1%).

Principala provocare a start-up-urilor de tehnologie este nevoia de finanțare pentru susținerea operațiunilor și extindere. Principala sursă de finanțare a start-up-urilor de tehnologie este autofinanțarea, în timp ce 36% dintre acestea au realizat strângere de fonduri private (Business Angels 23%, VC 9%, Equity Crowdfunding 4%). 

Decision_Making_ROTSA_tech-startups-study
Cum au fost luate deciziile în vederea atenuării impactului pandemiei de COVID-19

Cum au luat decizii fondatorii start-up-urilor în pandemie?

Pentru a lua decizii în vederea atenuării impactului pandemiei de COVID-19, fondatorii start-up-urilor s-au consultat cu întreaga echipă (50%) sau cu consiliul consultativ, cu mentorii și antrenorii (49%), în timp ce 39% au primit sfaturi de la alți antreprenori. Răspunsul start-up-urilor în față pandemiei a fost influențat de nivelul de dezvoltare și maturitate (ani în piață, număr de angajați și venituri).

Reprezentanții ROTSA au observat că start-up-urile au făcut schimbări în trei mari zone: angajați, financiar și poziționare în piață. În timp ce unele start-up-uri și-au redus toate operațiunile, altele au mers în direcția opusă și și-au crescut echipele și investițiile.

Alții au balansat diminuarea costurilor administrative cu expansiunea echipei, sau creșterea bugetelor de marketing pentru a câștiga un procent mai mare din piață.

„Studiul prezintă impactul pandemiei asupra start-up-urilor de tehnologie, dar, totodată, identifică strategii, programe și servicii menite să accelereze dezvoltarea sectorului antreprenorial în domeniul tehnologiei. Odată cu acest studiu, lansăm ROTSA Digital Hub, o inițiativă prin care susținem start-up-urile de tehnologie, energie, sustenabilitate, energie regenerabilă prin trei tipuri de acțiuni: mapare, promovare gratuită, mentorat și educație”, a declarat Cristiana Bogățeanu, director executiv al ROTSA.

Ce rol are ROTSA Digital Hub

ROTSA Digital Hub va realiza o hartă interactivă a start-up-urilor de tehnologie și a investitorilor de tip business angel, va publica articole săptămânale dedicate câte unui start-up, va organiza hackathoane urmate de programe de incubare și acțiuni de mentorat în parteneriat cu rețeaua de colaboratori. De asemenea, se află în curs de elaborare, tot printr-o acțiune comună, un dicționar de termeni specifici domeniului de start-up-urilor.

ROTSA Digital Hub va face parte din rețeaua de nouă hub-uri digitale corespunzătoare fiecăruia dintre partenerii din cadrul proiectului Danube Energy+.

Danube Energy + este un proiect care se desfășoară în 9 țări europene (Bulgaria, Cehia, Croația, Germania, România, Serbia, Slovacia, Slovenia, Ucraina) și vizează orice entuziast până în 35 de ani cu idei de transformare a sistemului energetic într-unul verde.

Proiectul, cu o durată de 3 ani își propune să accelereze dezvoltarea unor start-up-uri inovatoare în regiune care să contribuie la transformarea durabilă a sistemului energetic. Danube Energy + s-a încheiat în România în 13 iulie, prin lansarea ROTSA Digital Hub.

Misiunea programului este preluată și extinsă de ROTSA. Acest nou Hub va susține prin activitatea de promovare, mentorat și educație, nu doar start-up-urile din domeniul energie, ci toate start-up-urile de tehnologie din Romania. 

Despre ROTSA 

ROTSA este o organizație non-guvernamentală care se implică în comunitate prin inițierea de proiecte și programe pentru dezvoltarea, creșterea și susținerea ecosistemului național de start-up-uri de tehnologie.

Sursa foto: www.rawpixel.com

Etichete: impact pandemie start-up-uri romanesti start-up startup tehnologie digitala Tehnologie marketing start-up-uri inovatie

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 200 de lei
  • Digital – 129 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.