Newsflash
OPINII

Decizia și bâta

de Adrian GHEORGHE - iun. 24 2016
Decizia și bâta
     Cei care iau decizii în sănătate în particular, în politicile publice în general, sunt înfierați adeseori că ceea ce fac ar avea prea puțină legătură cu bunul-simț, cu realitatea sau cu nivelul cunoașterii științifice pe subiect. De exemplu, pentru că alocă mai puțini bani pentru un anumit tip de serviciu decât ar corespunde nevoilor populației-țintă sau pentru că alocă disproporționat de mulți bani pentru un program național de sănătate decât altul. Privind din exterior, publicul are dreptul să își închipuie că aceste decizii sunt informate de analize amănunțite, de calcule și de considerații atente ale posibilelor implicații, toate bazate pe cunoașterea și analiza datelor disponibile din experiența domestică și internațională. Practic, rareori se întâmplă așa și modul în care se iau deciziile depinde mai mult de cine se găsește în cameră la momentul potrivit și are un punct de vedere convingător decât de cine are dreptate, acolo unde chiar există o „dreptate“. Dintr-o anumită perspectivă, acesta este chiar un caz fericit, anume acela în care decidentul chiar are bune intenții și se străduiește să facă ceva bun cu puținul pe care îl are la dispoziție.
     Politica deciziei este mai perversă decât ce spun „datele“, „numerele“ și „dovezile“ disponibile, care sunt întotdeauna doar unul din argumentele luate în considerare de decident. Cine este, până la urmă, decidentul? Deși toate se sparg în capul ministrului, acesta are în jurul lui secretari de stat, directori și mai multe rânduri de consilieri. Toți contribuie la articularea deciziei în diferite puncte, din simplul motiv că nimeni nu poate să le știe pe toate și să se ocupe de toate simultan. Arhitectura deciziei se complică, pentru că fiecare dintre acești oameni sunt trași într-o parte sau în alta de propriile păreri, de contactul cu alți oameni, de „sistem“ și așa mai departe. Adăugând în ecuație și factorul timp (majoritatea deciziilor trebuie luate pe un orizont de timp scurt, ore sau zile, mult mai scurt decât timpul necesar sintetizării cunoașterii existente sau generării de dovezi noi), totul devine o loterie pe care numai experiența și buna voință o pot modera întrucâtva. Unde sunt dovezile și dreptatea în toată povestea asta?
     Nu întotdeauna deciziile sunt luate pe baza unor dovezi, chiar și atunci când există suficient timp și înclinație pentru o decizie atentă. Două exemple influente din sănătatea globală stau dovadă. Raportul comisiei pentru macroeconomie și sănătate (2001), document esențial pentru stimularea investiției în sănătate în țările în curs de dezvoltare din deceniul precedent, a menționat printre altele și un prag bazat pe venitul mediu național per capita pentru a judeca dacă o anumită intervenție medicală sau de sănătate publică poate fi considerată cost-eficientă. Această mențiune a influențat decisiv un deceniu întreg de analize de cost-eficiență, dar fundamentarea ei este în cel mai bun caz „subțire“ și nici măcar membrii comisiei nu au explicat ulterior cum a apărut mai exact ideea acestui prag atât de arbitrar. Criticat intens ulterior, însă utilizat intens din inerție, au trecut peste zece ani până la recalcularea acestuia, începând cu 2013, pe baza funcției de producție specifice fiecărui sistem de sănătate. Un alt exemplu este Declarația de la Abuja (2001), prin care guvernele membre ale Uniunii Africane s-au angajat să aloce în fiecare an sănătății 15% din cheltuielile guvernamentale. La acel moment, 15% era o țintă complet aspirațională și așa a rămas până în prezent, întrucât doar puține state au atins-o în urma declarației. Un eșec din punct de vedere obiectiv, meritul acestei ținte a fost, totuși, acela că a oferit un reper tangibil unei arii dominate copios până atunci de compromis și amânare. Discutând cu un expert în sănătate globală implicat în formularea declarației, nici el nu a putut reconstitui (cel puțin declarativ) cum s-a născut acest „magic“ 15%, deși se afla în camera cu discuțiile din care a ieșit cifra în versiunea finală a declarației. Decizii „creative“ se iau, așadar, chiar și la cele mai înalte niveluri. Desigur, trebuie distins cu toată seriozitatea între decizii cu rol de advocacy, precum cele de mai sus, care au drept principal obiectiv acela de a oferi orice reper transparent acolo unde costul identificării unui reper „corect“ și universal valabil este foarte ridicat, și decizii operaționale, de zi cu zi, în care o creativitate ca mai sus nu ar avea ce să caute fără a risca să se învecineze cu incompetența și reaua-voință.
     Pericolul deciziilor proaste este cel mai mare atunci când dovezile nu au niciun loc în ecuație și totul se reduce la o interpretare a deciziei ca „artă“. Tentația e mare atunci când urgențele nu se mai termină și nu există resurse (timp, oameni, expertiză) pentru analiza fiecărei decizii. Întrebarea care se ridică este cum pot fi aduse, totuși, dovezile în procesul de decizie atunci când este nevoie de ele. O direcție posibilă este deschiderea către cercetarea academică. Nu e suficient ca materiale academice să fie făcute disponibile oamenilor din minister. Rezultatele studiilor făcute, modul în care câteva administrații centrale din state dezvoltate au depus eforturi de integrare a dovezilor în procesul de politică publică, precum în Statele Unite sau în Marea Britanie, arată că decidenții sunt adesea deschiși către produsele cercetării academice, dar își doresc și alte lucruri de la acestea. De exemplu, ca aceste produse să fie prezentate într-un format accesibil și utilizabil, curățat de jargon pretențios și aplicat direct pe problemele practice care sunt de rezolvat. Nu este nici măcar vorba despre complexitatea prea ridicată a conceptelor sau de respingerea reflexă a rigorii. Poate că nu chiar toți și nu în toate țările au aceeași predispoziție, dar birocrații înțeleg despre ce este vorba în propoziție. Ce contează este ca produsul să fie digerat, sintetizat și gata de a compune o părere în cel mai scurt timp.
     Eliminarea treptată a conceptualizării deciziei ca artă în condiții de reticență la schimbare și la pierderea pozițiilor de putere e mai complicată. Răspunsul tradițional românesc este amenințarea, constrângerea – ceea ce se numește popular „bâta“. Experiența globală în reforma serviciilor publice sugerează că „bâta“ nu rezolvă problema de fond, și anume ignoranța, ci mai mult o înverșunează, pentru că îi oferă un obiect. Paradoxul care rezultă din practică este că cel care perpetuează anormalul trebuie ajutat, nu pedepsit. Nu îi poți da afară pe toți ostilii, așa cum toți ar fi imposibil de înlocuit imediat. Orice vorbitor în public este învățat să privească publicul ca pe un aliat și, la fel, putem fi siguri că niciun personaj cu influență, oricât de odios și puternic ar fi deja, nu vrea să se facă de râs și va fi deschis la orice soluții, inclusiv cele informate de dovezi, care îl ajută să arate mai bine, mai profesionist, făcându-și treaba. Nu va merge din prima, dar la a doua, la a șaptea, la a noua sau la a nouăzecișinoua încercare, cineva va vedea că poate fi un manager mai bun și mai apreciat dacă are la dispoziție mai mult decât simple păreri. Din câștig în câștig, deschiderea către instituționalizare poate deveni realitate. Cine are timp să aștepte ca o astfel de abordare treptată să producă efecte? Nu e un preț mic, dar oricine ar fi subiectul așteptării, poate să ia în considerare și că bâtele lasă urme adânci, care se vindecă greu.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe