Newsflash
Cultură

Debutul unei soprane

de Anca FLOREA - ian. 29 2016
Debutul unei soprane
     După două săptămâni de vacanță, total atipică oricărui teatru liric sau orchestră din țară și nu numai, Opera bucureșteană și-a reînceput activitatea, apelând la vechile obiceiuri de a prezenta același titlu două seri la rând, în parte cu distribuții diferite, fără ca originalitatea să fie o constantă. Modul de a alege dublele și criteriile celor care se ocupă de stagiune au rămas absconse pentru mulți dintre noi.
     Cert este că reluarea operei „Traviata“, după lunile în care producția a fost împrumutată la Philadelphia, prin intermediul regizorului Paul Curran, s-a desfășurat prin două spectacole succesive, ceea ce ar putea explica faptul că sala nu a fost plină, deși partitura este una dintre cele mai îndrăgite și așteptate de către melomani. Cea de-a doua reprezentație a marcat însă debutul absolut pe scena ONB al sopranei Diana Țugui, unanim apreciată în țară. Apărând, în sfârșit, și la București, ea a convins publicul că vocea sa frumoasă, impecabil pusă la punct, precum și expresivitatea deosebită, o recomandă în topul interpretelor noastre. Încă de la intrarea pe scenă a cucerit prin prezența elegantă și suplă, prin dezinvoltura mișcării, construind, și în plan vocal, un personaj credibil, firesc, fără nimic artificial sau melodramatic, profund uman și adevărat în reacții, trăiri, frământări ori sentimente. Glasul său este sigur, cald, cu egalitate de registre și acut strălucitor, înzestrat cu o paletă coloristică bogată și perfect adecvată fiecărui moment; sensul conferit replicilor, alternarea paginilor interiorizate cu izbucniri niciodată exagerate, totul s-a menținut până la final la un nivel remarcabil, susținut permanent de implicare și intensitate emoțională încărcată și condusă cu inteligență. Relația cu partenerii s-a construit fluent și logic, desigur ținând seama de cerințele regizorale, uneori cam ciudate, aducând căldură în dialogurile cu Alfredo, prestanță și echilibru în secvențele cu Germont, integrându-se bine și în jocul complicat din primul și al treilea act, astfel încât am aplaudat o performanță din toate punctele de vedere, un debut pe care îl așteptam de multă vreme. Solista Operei Române din Cluj a confirmat, și în această seară, calitatea sa deosebită, răsplătită în toamna anului 2015 cu premiul pentru „Cel mai bun solist“ al trecutei stagiuni, în cadrul Galei operelor naționale de la Iași. Sper ca invitarea sa la ONB să fie începutul unei colaborări constante, pentru că merită cu adevărat.
     În celelalte roluri i-am revăzut pe soliștii „casei“, așa cum îi știam din precedentele spectacole: tenorul Lucian Corchiș a fost un Alfredo cam copilăros, cântând corect dar fără consistență, baritonul Iordache Basalic și-a etalat glasul (cândva) generos, acum precaut, într-un Germont destul de nuanțat ca atitudine și expresie, mezzosoprana Sidonia Nica – o cochetă Flora, bine „intrată“ în rol doar în plan scenic, tenorul Andrei Lazăr a avut, în scurtele intervenții ale lui Gaston, o voce caldă și mult mai prezentă decât cea a lui Alfredo (aspect remarcat încă de la premieră), soprana Cristina Eremia a rezolvat curat rolul Annina; colegii lor au completat o distribuție numeroasă pe coordonatele unei parcurgeri conștiincioase și fade. Corul a sunat bine și s-a mișcat din nou conform viziunii regizorale, care îi supune pe membri săi la gesturi și unduiri lascive, chiar la dezbrăcarea tinerilor pe care fetele „îi călăresc“ până la limita decenței. Orchestra a evoluat corect, dar fără relief, sub bagheta lui Vlad Conta, care a condus cu o gestică lejeră, evitând decalajele.
     Și totuși a lipsit verva, strălucirea, nervul, dominând rutina (nu aș vrea să-i spun plictiseala), singura care s-a detașat din această platitudine rămânând Diana Țugui, nu doar pentru că se afla pentru prima oară pe scena ONB, ci mai ales pentru că, de fiecare dată, din punct de vedere vocal și ca mișcare este pusă la punct, urmărind conturul personajului în cele mai mici detalii. Pentru că este o veritabilă interpretă, dăruită artei sale, așa cum a fost, în teatre importante din țară, și Gilda, Lucia, Norina, Mimi sau Musetta, ori Violeta Valery. Păcat că a avut parte de o „echipă“ destul de cuminte, păcat că publicul a fost incredibil de apatic, aplauzele firave răsunând doar când și când, recompensând abia la final, prin reacții mai subliniate, efortul celor care s-au străduit să ofere o reprezentație atractivă.
     Sper ca la următorul „calup“ cu „Traviata“, din 29–30 ianuarie, în aceleași „formule“, spectatorii să reacționeze altfel, mai ales că vor fi ultimele programări ale operei în actuala stagiune. Poate că măcar la ultima reprezentație să vină și cronicari muzicali și melomani împătimiți, care în acea seară au strălucit prin absență.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 120 de lei
  • Digital – 80 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe