Newsflash
OPINII

Cum vorbim?

de Dr. Constantin BOGDAN - feb. 6 2013
Cum vorbim?
   Prin anii ’50–’60 ai secolului trecut, Academia Română edita o foarte utilă (şi căutată) revistă, intitulată chiar aşa: Cum vorbim. Aportul acestui periodic la promovarea corectitudinii limbii române vorbite şi scrise a fost, fără îndoială, important şi un astfel de demers s-ar impune şi astăzi. Aş vrea însă să mă opresc asupra unui domeniu particular, acela al limbajului medical. Cum vorbim noi, membrii echipei medicale şi de îngrijire, cu pacienţii noştri? Cum vorbim despre pacienţi? Cum ne adresăm publicului în acţiunile de educaţie pentru sănătate, de popularizare a medicinii?
   Mai întâi, să reamintim puterea cuvântului de a face bine sau rău, virtuţile sale ca instrument terapeutic, utilizarea sa nu numai în dialogul medic-bolnav, ci şi în cadrul unor metode terapeutice ca psihoterapia, sugestia, hipnoza (hipnoterapia) sau sfatul medical, consilierea, educaţia sanitară. Să adăugăm că, în pofida ofensivei comunicării electronice, contactul interuman în actul medical nu va putea şi nu va trebui eliminat, în pofida opiniei adepţilor fără rezerve ai informatizării totale a practicii medicinii. Rolul cuvântului în cunoaştere, depozitar al structurilor semantice ale comunicării interumane, în mod particular în comunicarea medic-pacient, este esenţial. Prin caracteristicile sale, cuvântul participă în relaţia terapeutică ca vehicul esenţial al influenţei psihologice în procesele de transfer şi contratransfer (influenţe reciproce medic-bolnav). Din păcate, evoluţiile practicii medicale contemporane nu sunt favorabile conservării cuvântului ca instrument în relaţia medic-pacient. Astfel, consultaţia directă devine mai rară (în ţările occidentale, cu infrastructură informatizată) şi a început să fie înlocuită cu cea prin internet sau telefon. A apărut, de asemenea, o altă practică, menită să scurteze listele de aşteptare: consultaţia medicală în grup. Sunt şi alte evoluţii, modernizări care reduc dialogul interuman bazat pe cuvânt: monitorizarea pacienţilor la distanţă, telemedicina etc. Este, poate, un început al înlocuirii factorului uman – ca prim contact în asistenţa medicală – cu metode şi dispozitive tehnice. Problema care se pune este până unde se va merge şi care va fi nivelul de acceptare, de complianţă din partea pacienţilor.
   Orice cucerire tehnologică, indiferent de domeniu, se impune a fi complementarizată, echilibrată prin etică. Cineva observa că ceea ce câştigăm în tehnică riscăm să pierdem în etică; de fapt, etica şi tehnica pot coexista şi este datoria noastră să întreţinem această dualitate reciproc potenţatoare. Să acceptăm, în ceea ce ne priveşte, limbajul medical, adică două din cele mai importante însuşiri ale cuvântului care operează în actul medical alături de alte instrumente: puterea (forţa) şi etica.
   În ultimii ani, s-a recomandat, de pildă, evitarea termenului „handicap“ şi înlocuirea sa cu „dizabilitate“; în realitate, s-a urmărit eliminarea cuvântului „handicapat“, încărcat cu conotaţii discriminative şi stigmatizante. O analiză semantică mai profundă demonstrează că nu există o sinonimie perfectă între cei doi termeni: „dizabilitate“ este antonimul lui „abilitate“ (îndemânare, iscusinţă, pricepere, dibăcie); „handicap“ desemnează dezavantajul social determinat de o anume dizabilitate, deficienţă (de organ) sau incapacitate (funcţie). Ca urmare, cuvântul „handicap“ nu trebuie pus la zid, ci păstrat pentru semnificaţia sa socială; trebuie însă evitată utilizarea termenului „handicapat“.
   O altă recomandare ONU se referă la folosirea cuvântului bătrân şi a corespondenţilor acestuia. Se apreciază că apelativul „bătrân“ a căpătat conotaţii psihologice negative, discriminante, stigmatizante, astfel că a fost propusă sintagma „persoană în vârstă“; se restrânge, de asemenea, pentru aceleaşi motive, folosirea cuvântului „senil“, care poate fi înlocuit în terminologia medicală cu „tardiv“, ca şi utilizarea ca prefix a lexemelor „prezbi-“ sau „geri-/geronto-“. În plan general, în vorbirea curentă, se răspândeşte şi la noi (în ţările occidentale fiind aproape generalizat) apelativul „senior“, care implică respectul datorat părului alb.
   Tot legat de comunicarea cu pacienţii vârstnici, este acuzată de eticieni „tutuirea“; în limbile latine se foloseşte pluralul, ca formulă de adresabilitate cu respect şi deferenţă, către o persoană în vârstă.
   Privind, de asemenea, comunicarea, dialogul medic (personal de îngrijire)-pacient, există exemple de contrageri (contracţii, reduceri) ale unor sintagme, din motive de simplificare, de grabă şi chiar de a profesionaliza sau încifra unele înţelesuri; astfel, dacă în loc de bolnav de inimă putem spune „cardiac“, bolnavilor de diabet – „diabetici“, celor cu anemie – „anemici“, alţi termeni pot fi stigmatizanţi („canceroşi“, „ulceroşi“, „demenţi“, „epileptici“, „retardaţi“ etc.) şi trebuie evitaţi. Tot aşa cum etica relaţiei medic-pacient ne atrage atenţia să nu vorbim în şoaptă sau într-o limbă străină în prezenţa bolnavului, cu ocazia vizitei medicale. Este bine să reflectăm mai mult la faptul că boala face parte din existenţă, este o alternativă existenţială, nu o situaţie jenantă, o stigmă sau o culpă. Am sugerat, cu mai multe prilejuri, utilizarea denumirii de „patologism“ pentru discriminarea pe motive de boală, în similitudine cu „rasism“, „sexism“ etc.
   Se fac periodic recomandări din partea organismelor internaţionale, apar constant noi luări de poziţie ale unor foruri de profil, se organizează reuniuni cu tematică etică. O observaţie: măcar la unele din numeroasele manifestări ştiinţifice şi profesionale de la noi – simpozioane, conferinţe, congrese – ar trebui incluse şi comunicări cu tematică etică, specifice fiecărei specialităţi. Etica este integrată practicii medicale şi cercetării ştiinţifice; a organiza manifestări separate, cu tematică etică, înseamnă a separa etica de medicină. În plus, ar trebui îmbunătăţită difuzarea concluziilor şi recomandărilor emise de forurile de dezbatere în practica medicală, spre a nu rămâne doar în cercurile specialiştilor eticieni şi bioeticieni.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe