Newsflash
Cultură

Istoria stelei fără nume

de Candid STOICA - feb. 27 2015
Istoria stelei fără nume
O piesă mit. Un text care a generat o legendă, catalogat de admiratori divin. Un autor dispărut în condiţii misterioase pe care posteritatea l-a etichetat martir. Un text dramatic care are în spate o istorie palpitantă, aproape unică, demnă de un roman poliţist. Un „complot“ al unor oameni de teatru care, înfruntând opreliştile unui regim dictatorial antisemit, au reuşit să aducă pe scenă o creaţie extraordinară. Un teatru în teatru. O lovitură dramatică adevărată. Replici antologice într-un ambalaj de piesă modernă. O adevărată capodoperă! O piesă cu o energie magnetică, generând zeci de spectacole şi mii de reprezentaţii.
Orice actor, chiar cu o minimă înzestrare, aflându-se sub aripa ei protectoare, îşi simte deodată chemarea divină a talentului. Se poate spune că, deşi Beligan exista deja ca Beligan, e posibil ca Miroiu (personajul principal al piesei) să-l fi făurit pe viitorul Beligan, cel care i-a dat viaţă mai târziu lui Beranjer. Consideraţiile de acest gen ar putea continua la nesfârşit pentru că într-adevăr ne aflăm în faţa unui fenomen de mare calitate artistică şi longeviv, fiecare generaţie de actori având „steaua lor fără nume“.
La sfârşitul anului 1943, în plină dictatură antonesciană, când scriitorii şi artiştii evrei au fost alungaţi prin lege din instituţiile de cultură şi teatre (Nicolae Stroe şi Leny Caler fiind cazurile cele mai celebre), Mihail Sebastian le-a citit prietenilor săi Mircea Şeptilici şi Nora Piacentini două acte dintr-o viitoare piesă. Profesionişti până în vârful unghiilor, şi-au dat seama imediat că se află în faţa unei capodopere şi au hotărât să o joace cu orice risc, după ce autorul va scrie actul trei. Dar, mai întâi, pentru că nu puteau aduce pe scenă piesa unui scriitor evreu fără să rişte să fie arestaţi, au pus la cale, împreună cu autorul şi cu regizorul Soare Z. Soare, o mistificare: piesa va aparţine lui Victor Mincu, un scriitor anonim de la Galaţi, o persoană pe care au inventat-o ei.
În timp ce autorul scria actul trei, s-au apucat de treabă şi, cu o echipă încropită rapid la 1 martie 1944 în sala „Alhambra“ (actualul Teatru de Comedie), au jucat premiera piesei „Steaua fără nume“, scrisă de Victor Mincu din Galaţi, într-o sală în care nu mai era loc nici să arunci un ac, cum a relatat Radu Beligan, mai târziu. Din distribuţie au făcut parte Radu Beligan, Maria Mohor, Nora Piacentini, Marcel Angelescu, Nineta Gusti, Vasile Brezeanu, Mircea Şeptilici.
Taina a fost atât de bine păstrată încât Radu Beligan, care nu aflase mai nimic de complot, s-ar fi dus la Galaţi să-l cunoască pe Victor Mincu! Dar, după un articol apărut în Universul, intitulat „Camuflajul în teatru“, semnat de Vasile Mardare, articol ce arăta că unii gazetari mirosiseră treaba, au schimbat tactica. Actorii îl declară autor pe avocatul Ştefan Enescu. Pentru autentificare, acesta copiază cu mâna sa întregul text al piesei. Ulterior s-a aflat că Ştefan Enescu era adjunctul celebrilor Moruzov şi Eugen Cristescu, şefii Serviciului Român de Informaţii. Câteva luni mai târziu, Sică Alexandrescu anunţă şi el la Teatrul Comedia, pe care îl conducea, premiera aceleiaşi piese, fără să scrie pe afiş numele autorului. Distribuţia este schimbată: numai Radu Beligan rămăsese.
Unii dintre participanţii la complot, ca Şeptilici, Beligan, Sică Alexandrescu, Nicolae Carandino, au dat ulterior multe amănunte despre toată această aventură. Mie personal mi-a povestit toul Şeptilici.
Târziu de tot, după apariţia Jurnalului, păstrat de unul dintre fraţi, când s-a iscat un imens scandal, „intelighenţia“ românească scinzându-se în două, Mihail Sebastian a ajuns şi personaj de teatru, inclusiv radiofonic, într-o însăilare dramatică semnată de Rodica Mandache.
După război, după fatidicul 23 August, când pericolul trecuse, protagoniştii au mărturisit fără rezerve farsa, iar după moartea tragică a autorului, la 29 mai 1945, „Steaua“ a ajuns în sfârşit pe scena Naţionalului (1956), tot cu Radu Beligan (în rolul lui Miroiu), dar cu o altă echipă: regizor: Sică Alexandrescu, Mona: Marieta Deculescu, Udrea: Costache Antoniu, Dra Cucu: Silvia Dumitrescu, şeful gării: Alexandru Giugaru, eleva: Popovici Eugenia şi Coca Andronescu, Grig: Constantin Bărbulescu.
În 1961, la studioul Cassandra s-a jucat „Steaua“ cu viitorii actori: Nicolae Pomoje, Anca Roşu, Ileana Anghelescu, Alex Hasnaş, Violeta Andrei, Vasile Gheorghiu, Alex Lazăr, Candid Stoica.
În 1966, „Steaua fără nume“ din teatru a sărit, sub bagheta regizorului francez Henri Colpi, pe marele ecran, într-o producţie româno-franceză. Mona a fost atunci Marina Vlady, Miroiu a fost jucat de Claude Rich, dar izbânda a fost a Eugeniei Popovici în rolul drei Cucu.
În 1970, „Steaua“ s-a întors în teatru ca muzical, sub denumirea „Alcor şi Mona“ (la Teatrul de Comedie). Pe muzica semnată de Camelia Dăscălescu, în adaptarea Sandei Manu, cu versuri scrise de Flavia Buref, au fost protagonişti Stela Popescu şi Silviu Stănculescu. Iurie Darie şi Mitică Savu au fost de neimitat în Grig, respectiv şeful gării. Pe Udrea l-am jucat eu. Au cântat toţi actorii, au cântat în cor conductori, iar elevele, ieşind de la cinematograf, au şi dansat fredonând: „Ce frumoase clipe trăim la Cinema/Broadway melodii/ Sau Hoţul de copii/Atacul Diligenţei/Vampirul însetat/ şi Rudolf Valentino/În Sărutul blestemat.“ Dar spectacolul, inexplicabil, n-a avut succes.
În 1988, „Steaua“ a intrat în casele oamenilor odată cu micul ecran. Protagonişti au fost Florin Zamfirescu şi Enico Szilagyi, iar dra Cucu, Rodica Tapalagă!
Piesa a fost izvor de replici teribile, care au ajuns, ca ariile din opere celebre sau cele din piesele lui nenea Iancu, pe buzele tuturor: „Studiezi? De-aia eşti dumneata profesor, ca să studiezi?“, „Ce e dezmăţul acesta? Una, două, la gară!“, „Se poate, domnişoară, să scrii că Orion e o planetă, că Jupiter e un satelit şi cometa lui Haley, o stea căzătoare? Bucluc mare, mă dă la gazetă, după 23 de ani de serviciu“, „Chiar dacă doarme, şi din somn ne vede!“, „Cărţile, patimă mare, domn’ profesor.“, „Pentru că niciodată o stea nu se abate din drumul ei!“.
Ultima „Stea“ pe care am văzut-o, înainte de cea actuală de la Teatrul de Comedie, a fost la Teatrul Naţional, în 1995. A fost, de fapt, o versiune scenică semnată de Alexa Visarion, cu Carmen Galin, Claudiu Bleonţ, Alexandru Bindea şi Costel Constantin.
Jucată peste tot în lume, de la Moscova la Berlin şi de la Atena la Beijing, de excelente şi importante colective de teatru, „Steaua fără nume“ a fost aplaudată de mai toată suflarea românească transfugă şi s-a dovedit a fi un melanj magic de poezie, umor, ironie, sentimentalism de bună calitate, deschizând dramaturgiei române moderne o poartă spre teatrul european şi universal.

 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe