Newsflash

Comunicare fără manual de utilizare

de Dr. Nicolae-Iordache IORDACHE - ian. 17 2017
Comunicare fără manual de utilizare
    A deveni un comunicator mai bun nu presupune obligatoriu participarea la un curs și transformarea dintr-o dată într-un altcineva cum nimeni nu ar fi crezut. Nu presupune nici citirea unei cărți care să te transforme peste noapte. Este vorba, mai degrabă, despre a deveni doar un pic mai buni, iarăși și iarăși. Dacă am putea fi mai buni cu 1% în fiecare zi în ceva, peste 70 de zile am fi de două ori mai buni. Este un calcul mai degrabă pur matematic și greu de aplicat cu aceeași rigoare în domenii care cunosc multe griuri, dar sunt sigur că ați prins ideea. Medicii, după câte bariere au avut de înlăturat, chiar pricep repede. Ceea ce găsiți mai jos sunt idei simple, fără manual de utilizare, care pot fi adoptate ușor și care dau rezultate imediat celui care chiar și le dorește.
   – Lăsați în sala de așteptare hârtii și invitați-i pe pacienți să își noteze pe acestea cele mai importante trei-cinci întrebări sau subiecte care necesită clarificare. În principiu, nu va fi nevoie să treceți dincolo de ele în peste 90% din cazuri, iar ei vor fi mulțumiți că au fost ascultați.
   – În spital, căutați o posibilitate de a vorbi cu pacientul așezați pe scaun sau pe pat. La aceeași durată de discuție, el va percepe că i-ați oferit mai multă atenție și va fi mai încântat de ceea ce ați discutat dacă ați stat jos.
   – În cabinet, ridicați-vă și dați mâna cu pacientul. Ajutați-l să se facă comod.
   – Organizați-vă în așa fel cabinetul încât, măcar pentru o parte din consultație, masa/biroul să nu se afle între dv. și pacient.
  – Întrebați pacientul ce l-a adus la medic și nu-l întrerupeți în primele două minute. Peste 90% din pacienți vor termina mult mai repede ce au de zis dacă nu interveniți. Dacă sunteți atent, veți primi de la pacient cam tot ce vă trebuie pentru o consultație începută bine.
  – Întrebați la final pacientul ce a înțeles că are de făcut. Dacă nu răspunde corect acum, sigur nu va face pe viitor ceea ce vă așteptați.
  – Căutați un copil isteț de 8–10 ani și explicați-i patologiile sau tratamentele pe care le întâlniți cel mai frecvent. Vedeți ce a înțeles. Dacă nu a înțeles, este puțin probabil că majoritatea pacienților pe care îi aveți vor înțelege ceva din ce le spuneți. Faceți asta până când copilul va înțelege. Apoi, procedați la fel cu pacienții. Vă veți trezi că veți explica mai apoi și alte patologii sau tratamente la fel de lejer și bine.
   – Vorbiți cu per­sonalul din jur (inclusiv la telefon) ca și când cel mai drag (important) pacient (persoană) ar fi de față. S-ar putea ca, la un moment dat, el chiar să fie, fără să știți, și contează să nu vă simțiți jenat după asta. Între timp, mulți alții o să vă aprecieze discursul și atitudinea.
   – Oferiți atenție 100% pacientului. Solicitați personalului să vă respecte dorința de a consulta fără să fiți deranjat. Toată lumea va câștiga din asta, mai ales dv., medicul.
   – Nu răspundeți la telefon. Majoritatea celor care vă caută așteaptă un răspuns, o confirmare și nu să vă lăsați treaba ca să vorbiți cu ei. Sunați-i înapoi în pauzele dintre pacienți sau activități. Cu timpul, se vor adapta cu toții cu acest stil de muncă mai sănătos.
   – Legat de cele de mai sus: educați-vă pacienții și personalul să vă scrie SMS. Veți răspunde în ordinea priorității pe care dv. o stabiliți și atunci când veți fi gata să dați răspunsul așteptat. Poate că un răspuns necesită documentare sau pregătire. Dacă sunt persoane cărora vreți să le răspundeți în orice moment, luați un telefon separat doar pentru ele.
   Poate că nu sunt pe gustul dv. toate cele de mai sus. Poate că unele idei nu vi se potrivesc dv. sau locului unde lucrați. Dar sigur unele v-ar putea ajuta. Depinde de dv. dacă doriți să vă ajutați.
   Vă doresc un an bun!

  

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe