Newsflash
Cultură

Cain şi Abel, în alte interpretări

de Dr. Mircea DRĂGAN - nov. 6 2013
Cain şi Abel, în alte interpretări
   Ploieştenii iubitori de artă plastică s-au întâlnit, la Muzeul Judeţean de Artă „Ion Ionescu Quintus“, cu un important reprezentant al noii generaţii de pictori români. George-Leon Mircea nu mai este o promisiune, ci un artist consacrat ce beneficiază de o critică plastică favorabilă. Îl recomandă participarea la numeroase tabere de creaţie, expoziţii de grup şi personale din ţară şi străinătate. Elev al maeştrilor Horea Paştina şi Sorin Ilfoveanu, s-a înscris şi pe orbita valorilor universitare ca doctor în arte plastice, lector la Universitatea Naţională de Arte Bucureşti. O prezenţă tăcută, interiorizată, modestă, calităţi care ar putea părea puţin nelalocul lor în lumea de astăzi, dominată de ludic şi locvacitate.
   În pânzele sale, se exprimă în desen şi în cromatică cu mare parcimonie. Pare să fi înţeles precoce spusele criticului de artă Aurel Broşteanu, că valoarea unui artist se apreciază după desen şi economia de mijloace de care dă dovadă.
   La vernisaj, au luat cuvântul Alice Neculea, curatoarea muzeului, scriitorul Florin Sicoe, directorul acestuia, şi criticul de artă Oliv Mircea, tatăl artistului. Pe George-Leon Mircea îl obsedează ontic temele esenţiale ale mitologiei iudeocreştine. Este remarcabil pentru tinereţea sa că s-a apropiat de esenţe în favoarea clasicului, renunţând la bogăţia efectelor cromatice şi la noile căutări în tehnică. În temele abordate, el pare a fi un pictor figurativ, dar intervievat fiind, neagă acest lucru, afirmându-se pe sine ca un cercetător al miturilor transpuse în faptele concrete, un gânditor.
    În expoziţia semnificativ intitulată „Cain şi Abel“, pictorul expune o serie de lucrări cu tema mielului sacrificat. Imaginea picturală a Mielului apare în mod repetat pe mai multe pânze atât ca singulară, cât şi în două triptice. Este de fiecare dată aproape aceeaşi imagine cu cea a Agnus Dei a lui Francisco de Zurbarán, dar marcată de un fir roşu ce desparte pânza în două spaţii imaginare inegale. Atenţionare şi demarcaţie a posibilului de imposibil şi a permisului de interzis. Din capitolului 4 al „Facerii“, Întâia carte a lui Moise, ne amintim că Abel şi Cain sunt primii oameni de pe pământ, copii ai lui Adam şi Eva. Primul născut, Cain, era agricultor, iar fratele său, Abel, păstor de oi. Ei erau iubiţi de Dumnezeu şi căutau să Îi aducă jertfe pe altar. Abel a adus jertfă din oile sale, fapt ce I-a bine plăcut Domnului, dar la jertfa adusă din roadele pământului de Cain, Domnul nu s-a uitat. Şi Cain gelos fiind, când au ieşit împreună la câmp, a tăbărăt pe Abel, omorându-l. Dumnezeu l-a pedepsit pe Cain cu izgonirea din locurile natale, în ţinutul Nod, la răsărit de Eden. Temă mitologică originară cu mari profunzimi, a sacrificiului împletit cu păcatul, a vieţii şi a morţii, a iubirii şi a urii, a pedepsei nu cu moartea, ci cu ispăşirea, a căutării grădinii pierdute a fericirii.
   Aşa cum ne mărturiseşte artistul, Altarul, care apare ca o altă dominantă picturală, pleacă din observaţia sa empirică. Studiul mesei din sufragerie, cea pe care mama aşeza mere roşii pe o faţă de masă brodată; un obiect înţeles ca natură statică, dar şi ca loc de sacrificiu. Masa pe care artistul s-a ostenit desenând. O altă temă dragă este Pădurea. Două viziuni ale acesteia se confruntă faţă în faţă pe simezele sălii principale a expoziţiei. Una în tonuri cenuşii, apoape de întuneric, alta luminată de soarele unei după-amiezi de octombrie. Pădurea este pentru George Mircea locul mitic în care te pierzi, unde te pândesc pericolele din întuneric. Sălaş al hobiţilor şi gnomilor, imagine arhetipală izvorâtă din inconştientul colectiv. O altă Pădure cu copaci verticali, dispuşi într-un singur plan pe un fundal cenuşiu precum ghirlandele de flori de pe un covor oltenesc, aduce aminte de Ţuculescu. O Fântână din Roma te împroaşcă cu o ploaie de apă aurie. În fine, aşezat în prima sală, modest într-un colţ, îl întâlnim pe artist în uleiul intitulat Cavalerul cu mâna la piept, personaj într-o postură nemişcată, hieratică. Jurământ de onoare şi nobleţe, precum cel din presupusul autoportret al lui El Greco, din Muzeul „Prado“, intitulat „Bărbat nobil cu mâna la piept“. O mărturisire de credinţă şi respect faţă de marii înaintaşi.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe