Newsflash
Interviuri

Boala nu ține seama de posibilitățile pacientului

de Alexandra NISTOROIU - mar. 17 2017
Boala nu ține seama de posibilitățile pacientului
    Dr. Cătălina Elena Răceanu lucrează de 16 ani ca medic ORL în cadrul ambulatoriului de specialitate al Spitalului Municipal Calafat. A venit aici ca să fie mai aproape de familie, care locuia în Craiova. Alegerea specialității crede că a fost o întâmplare norocoasă, prinsese multă experiență în această zonă din facultate și îi plăcea cum se intersecta cu celelalte specialități. „Am ales pur și simplu ORL, sau el m-a ales pe mine”, mi-a povestit.
    – Dacă ar fi să faceți o radiografie a specialității dvs. la nivel național, ce probleme ați identifica?
   – Nu știu dacă sunt probleme specifice specialității sau probleme generale ale sistemului, legate de educația sanitară, de accesul pacienților la centre specializate, de posibilitățile de investigații complexe care să pună un diagnostic și să asigure un tratament eficient în fazele agravante ale unor afecțiuni. ORL este o specialitate relativ simplă, dar imediat poate să devină foarte complicată. O simplă otită, o tulburare de auz poate să aibă o cauză banală: un dop de cerumen pe care îl îndepărtezi printr-o spălătură sau pot fi probleme legate de urechea internă, de aparatul auditiv, care necesită investigații extrem de complexe, cu aparatură sofisticată, personal de specialitate antrenat. Din ce am văzut pe la congrese sau am citit, există centre specializate cu personal foarte bine pregătit și cu dotări la nivel relativ avansat, probabil la nivel european. Dar sunt mulți pacienți care, din lipsă de informare, lipsă de asigurare sau de educație medicală, nu sunt tratați corespunzător. Ținem seama de multe alte criterii, de asigurări, de lipsa locului de muncă, de multe alte lucruri, nu doar de simptome, de patologie, de boală ca atare. Or, boala nu ține seama de posibilitățile pacientului și merge înainte, își vede de treabă, evoluează.
   – Ce este specific practicării acestei specialități într-un cabinet de spital municipal?
   – Pacienții vin din toate categoriile de vârstă, de la bebeluși, sugari până la vârstnici, iar patologia acoperă cam toată specialitatea: infecții, afecțiuni cronice, acutizări, tumori. Toată patologia ORL se reflectă în ceea ce vedem noi zilnic. Încercăm să fim atenți, să consultăm, să facem lucrurile de bază așa cum am fost învățați, să acordăm atenție fiecărui organ în limita dotărilor unui spital de acest nivel, să vedem cât se poate de bine aspectele elementare, să știm ce decizie să luăm, să știm să orientăm pacientul, dacă îl putem trata, dacă îl putem ajuta sau dacă nu, să îl orientăm în timp util spre clinicile specializate dotate.
   – Cum sunt abordate urgențele?
   – În cadrul specialității ORL nu facem gărzi. S-a mai pus la punct sistemul de primiri urgențe, avem medici urgentiști. Dacă pacientul vine la urgență în timpul în care sunt și eu la cabinet, adică de luni până vineri, de dimineață până la ora 15, atunci sunt solicitată și la urgențe. Celelalte urgențe ORL sunt rezolvate de medicii de gardă sau sunt amânate până dimineața, în funcție de natura urgenței. De pildă, avem problema sângerărilor nazale sau de altă natură. În general, corpii străini pun anumite probleme, copilașii care își introduc diverse chestii în năsuc, în urechi, în guriță și pentru aceste cazuri, indiferent de oră, dacă este nevoie, sunt solicitată. Nu se întâmplă foarte des, dar atunci când medicul de gardă îmi cere ajutorul, vin întotdeauna de-acasă. În rest, urgențele de tip sinuzite, amigdalite, se rezolvă de medicii de specialitate, medicii de gardă.
   – Din ce vedeți la cabinet, pentru ce fel de patologii trimiteți la alte centre? Trimiteți la Craiova mai ales?
   – Da, în primul rând la Craiova ajung pacienții. Ei își aleg medicii, fiecare în funcție de posibilități. De exemplu, sinuzitele complicate, care necesită internare. Sau sunt afecțiuni cronice cu acutizări relativ frecvente, afecțiuni la care simptomele durează o perioadă mai lungă de timp: o sinuzită acutizată sau polipoza nazală, mai ales la pacienții cu teren alergic, care necesită investigații, endoscopie, tomografii și așa mai departe. Le explicăm din start că noi nu avem posibilități, îi îndrumăm către centrele specializate. Și bineînțeles tumorile, cancerele, care se văd în sfera ORL, în nas, în cavitatea bucală sau laringe. Le explicăm pacienților mai delicat că necesită investigații complexe într-un centru specializat. La fel și otitele supurate cronice, care necesită investigații sau intervenții chirurgicale. Pe medicii de la Craiova îi cunosc destul de bine, făcând rezidențiatul acolo. Mai vorbim la telefon, cer păreri, sfaturi, au dotări și experiență acolo, colaborarea este bună, normală.
   – Puteți detalia, mai concret, pentru aspectele care țin de oncologie? După ce se pune diagnosticul altundeva, mai sunteți implicată în urmărirea pacienților?
  – Nu. Nu avem fișă de cronici sau ceva asemănător. Pacientul cu specificul afecțiunilor oncologice din sfera ORL este investigat, se efectuează examenul anatomopatologic, tratamentul chirurgical și apoi radioterapia și chimioterapia de medicii din specialitatea respectivă. După ce trec de aceste etape și se consideră că sunt în remisie, pacienții vin la cabinet pentru control periodic când au nevoie și de părerea specialistului, pe care o cere oncologul sau chimioterapeutul, și atunci vine pacientul, ne uităm, ne dăm cu părerea, scriem pe hârtie și îl trimitem înapoi la oncolog, să vadă ce fac în continuare.
   – Există o colaborare și cu medicina den­tară?
   – Din păcate, medicina dentară ar trebui băgată în seamă mai mult de forurile competente superioare, pentru că sunt extraordinar de mulți pacienți cu mari probleme dentare și pe acest fond: dinți neîngrijiți, cavitate bucală neîngrijită, își găsesc terenul propice diverse afecțiuni oncologice din ce în ce mai greu de tratat. Colaborarea pe plan local este bună. Stomatologii ne trimit pacienți, suspecți de sinuzită de exemplu. Dar ar trebui băgată în seamă foarte mult stomatologia, să fie cumva stimulați medicii și să poată veni pacienții la ei, fie că au, fie că nu au bani suficienți. Pentru că în medicina dentară tratamentele sunt scumpe, medicii sunt nevoiți să își cumpere singuri cam toate materialele necesare și sunt foarte mulți pacienți care chiar ar fi cazul să ajungă la stomatolog, și pentru că pe fondul neîngrijirii stă la pândă cancerul. Plus că, lăsând la o parte cancerele, focarele de infecții dentare nu fac bine deloc, afectează inima, reumatismul etc. Ar trebui ajutați stomatologii, ca și ei la rândul lor să poată ajuta cât mai mulți pacienți.
   – Cum e abordată la nivelul spitalului problema utilizării judicioase a antibioticelor? Există vreo comisie, un expert?
   – Farmacia noastră e dotată cu antibioticele uzuale clasice și cefalosporine, ținând cont de faptul că aici, cazurile grave care ne depășesc competența sunt îndrumate către spitale de boli infecțioase, nu avem experiență în folosirea celor mai noi antibiotice. Nu avem o comisie, știu că o dată sau de două ori pe săptămână, o doamnă doctor de la secția de boli infecțioase de la spitalul din Băilești vine la noi în spital și face anumite verificări, în special pe linia de infecții intraspitalicești. În ceea ce mă privește, sunt două-trei antibiotice pe care le dau, deci nu trec la ceva deosebit, mă bazez pe experiența clinică și pe rezultatele testelor de laborator. Facem tratament în funcție de antibiogramă.
    – Ce ați vrea să se schimbe în sistemul medical din România?
    – M-aș gândi la o relativă flexibilizare la nivelul asigurărilor de sănătate. Când vezi că un pacient fără asigurare medicală are cancer în gât în stadiul doi, trebuie să îi explici că trebuie mai întâi să își plătească asigurările, durează o lună și jumătate până devine asigurat, timp în care poate să ajungă în stadiul trei! Aș vrea mai multă flexibilitate pentru afecțiunile deosebite care chiar necesită tratament în timp util.

  

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe