Cu un produs intern brut de 38.050 de
euro/locuitor (în 2013), Austria este una dintre cele mai bogate țări din lume.
Cum se reflectă acest lucru la nivelul sistemului de sănătate, care sunt
principalele caracteristici ale acestuia și cum vede rolul medicului de familie
una din cele mai importante case de asigurări de sănătate din țară, ne-a spus dr.
Elisabeth Heinz, responsabilă cu relațiile publice în cadrul Casei de
Asigurări de Sănătate a Austriei de Jos, Niederösterreichische
Gebietskrankenkasse (NOGKK).
– Care sunt principiile care stau la baza sistemului de sănătate
austriac?
– La fel ca și România, țara noastră are un sistem de tip
Bismarck, ceea ce înseamnă că se bazează pe asigurări sociale de sănătate
finanțate, în cea mai mare parte, prin contribuții. Principiul obligativității
asigurării de sănătate – statuat prin lege – garantează o acoperire optimă a
riscurilor. Pentru a degreva guvernul federal, există un grad înalt de delegare
a funcțiilor de administrație publică către organisme care se autoconduc*.
Sistemul nostru de sănătate este orientat către client, căruia îi oferă o bună protecție împotriva riscului de boală.
Aceasta pentru că sistemul suportă, în primul rând, costul serviciilor medicale
indiferent de nivelul contribuțiilor și, în al doilea rând, costul
tratamentului. Contribuția este de 7,65% din venit (salariu sau pensie),
repartizată între angajat și angajator. Circa 25% din cei care solicită și
beneficiază de servicii medicale – majoritatea membri de familie ai
asiguraților – sunt asigurați de drept în virtutea calității de rudenie, fără
să plătească o altă contribuție. În felul acesta, 99,9 % din locuitorii
Austriei sunt asigurați în cadrul sistemului de sănătate.
– Cum sunt împărțite serviciile și costurile?
– Sistemul de sănătate austriac are mai mulți actori.
Competențele sunt împărțite între sectorul ambulatoriu (medici, farmaciști,
dentiști) și sectorul spitalicesc. Instituțiile de securitate socială sunt cele
care răspund, în principal, de serviciile din ambulatoriu, în timp ce
provinciile asigură serviciile acordate în spital. Conform Constituției
federale și legilor de asigurare socială, finanțarea sistemului de sănătate se
face din mai multe surse. Global însă, 10,7% din produsul național brut este
alocat sănătății.
– În prezent, în Austria există 19 case de asigurări de
sănătate. Cum ați poziționa NOGKK în raport cu celelalte?
– Din rațiuni istorice, casele de asigurări de sănătate sunt
organizate teritorial (corespunzător celor nouă provincii) și în funcție de
profesie (comerț și industrie, agricultură, administrație publică). NOGKK are
un buget de aproximativ două miliarde de euro, majoritatea provenind din
contribuții. 97% din acești bani sunt cheltuiți pe beneficii, acest lucru
însemnând plata tratamentelor recomandate de medici sau alți furnizori de
sănătate, costul tratamentelor primite în spital, al serviciilor de prevenție,
ajutoarelor acordate persoanelor cu dizabilități, pentru recuperare,
indemnizațiilor de boală și maternitate. Afilierea cetățenilor la una sau alta
din casele de asigurări este reglementată prin lege, așa cum spuneam mai
devreme, și include toți salariații, coasigurații lor și pensionarii care
muncesc, respectiv locuiesc în Austria de Jos (cca 1,2 milioane). Scopul
instituției noastre este ca fiecare cetățean să fie asigurat în caz de boală.
– Care este rolul medicinii de familie în sistemul de sănătate
austriac și cum ați descrie relația dintre NOGKK și medicii de familie cu care
se află în contract?
– Medicul de familie are un rol central în sistemul nostru de
sănătate, ca prim contact pentru pacienți. Cu o medie de 160 de medici de
familie la 100.000 de locuitori, Austria are, comparativ cu standardele
europene, o mare densitate a acestora. NOGKK are, ca parteneri de contract,
aproximativ 770 de medici de familie. Fiecare dintre aceștia are contract
individual cu instituția noastră, căreia i se adresează direct pentru
decontarea serviciilor**. Acest contract se încheie pe o perioadă
nedeterminată, nefiind limitat în timp. Condițiile generale care se aplică
tuturor contractelor sunt negociate între NOGKK și Colegiul medicilor din
Austria de Jos (inclusiv suma reprezentând plata per serviciu).
Contractul mai prevede și recomandări privind prescrierea medicamentelor din
punct de vedere al costului acestora, listate într-un așa numit cod de
rambursare. Pentru anumite medicamente sau tipuri de tratament, medicul de
familie trebuie să obțină aprobarea unui administrator medical (el însuși
medic) al instituției noastre.
– Anul trecut, în noiembrie, „Viața medicală“ a publicat un
interviu cu dr. Sabine Oberhauser, recent aleasă atunci ministru al sănătății,
care menționa ca o prioritate reorganizarea asistenței medicale primare. Ce
înseamnă, mai exact, acest lucru?
– Lansată anul trecut, noua reformă a sistemului de sănătate
prevede întărirea importanței asistenței primare. Acest lucru presupune ca
medicul de familie să aibă rolul de gatekeeper al sistemului. Ideal ar
fi ca medicii de familie să colaboreze în cadrul unor centre medicale sau, după
caz, în rețele. Nucleul de bază ar trebui să fie organizat în jurul medicului
de familie și să includă asistente, infirmiere apoi, extinzând, fizio- și
ergoterapeuți, dieteticieni, moașe, psihologi, asistenți sociali etc. Un punct
de contact adițional, cu program de funcționare nonstop, ar mai trebui să fie
accesibil online sau la telefon. Ținta principală a reformei sistemului de
sănătate este o mai bună cooperare între diversele sectoare ale acestuia
(intra- și extraspitalicești). Optimizând asistența primară, pacienții ar putea
fi trimiși întâi către aceste centre și abia apoi, dacă este nevoie, către
spital. Există deja câteva proiecte-pilot.
– Anul 2015 a adus noutăți și în ceea ce privește implementarea
ELGA, o inițiativă pornită în 2005, odată cu introducerea eCard‑ului, menită să
înlocuiască vechiul sistem pe hârtie al dovezii privind calitatea de asigurat.
Puteți să le spuneți cititorilor câte ceva despre programul austriac de
eSănătate?
– Începând cu 2005, eCard-ul este cheia către sistemul medical
austriac. La început, oamenii s-au temut că datele lor personale și medicale
își vor pierde confidențialitatea. În realitate, aceste date nu sunt înscrise
pe eCard, ci se află stocate pe un server prevăzut cu un sistem de securitate
performant. Următorul pas al programului de eSănătate va fi dosarul medical
electronic (ELGA), care a fost introdus acum în mai multe spitale. Principalul
obiectiv al ELGA este îmbunătățirea fluxului de informații între diverșii
furnizori de servicii medicale (medici, spitale, farmacii). Numai furnizorii de
servicii medicale autorizați au acces la informațiile medicale ale unui
pacient, și aceasta pe o perioadă determinată***. Datele sunt stocate, așa cum
spuneam, pe un server central aparținând serviciilor austriece de securitate
socială, nivelul securizării datelor fiind foarte bun. Fiecare pacient își
poate accesa dosarul și poate opta oricând pentru ca acesta să fie scos din
ELGA.
*Austria este organizată,
din punct de vedere politic și administrativ, în nouă provincii. Guvernul
federal este responsabil cu definirea cadrului legislativ, dar multe funcții
sunt delegate provinciilor și instituțiilor de securitate socială.
**În Austria, plata medicilor de familie se
face per serviciu.
***Datele pot fi
accesate de medic, în baza unei parole de acces, dar care nu funcționează decât
în prezența simultană a eCard-ului pacientului, introdus în cititor.
Medicii de familie, dar și cei de alte
specialități, interesați să publice la această rubrică sunt invitați să ne
scrie la adresa inprimalinie@viata-medicala.ro