Newsflash
Cultură

Înţeleaptă asumare a trecutului

de Elena SOLUNCA - iun. 26 2014
Înţeleaptă asumare a trecutului
   Cuvintele lui Nietzsche sună ca un verdict: „Oriunde am aflat viaţă, am aflat voinţă de putere; chiar şi în voinţa servitorului am aflat voinţa de a fi stăpân“. Peste ani, Heidegger nu se îndoia că puterea este caracterul fundamental al vieţii, care la el, cum ştim, înseamnă fiinţă. De altfel, încă Aristotel definea omul zoon politikon, fiinţă independentă de rigorile biologice, pe care le poate depăşi doar în comunitate şi, nu o dată, pentru a face rău. Astfel,   se cuvine să reflectăm asupra felului în care cel investit cu putere îşi face din aceasta o pârghie pentru a acţiona concret într-un fel sau altul şi abia apoi să coborâm de la înălţimea principiilor la viaţa concretă, acolo unde se face istoria. Istoria se scrie şi rescrie după principiul „prezentul dictează trecutul“ şi din această cauză este anevoios s-o înţelegem şi prin stufărişul voinţelor de putere adăugând rătăcirilor trecute altele, nu mai puţin primejdioase. Suntem încă martori la rescrierea istoriei după interese sau preferinţe ce ţin de culoarea politică, iar adevărul pare scos la mezat.
   În acest context, semnalăm o excepţie, care ilustrează, încă o dată, că numai cunoscând adevărul, înfăţişându-l sine ira et studio, putem înţelege, prin trecut, prezentul, spre a recunoaşte, dintre variantele posibile, cele cu şanse de a ameliora realul şi în ce condiţii. Cartea semnată de dr. Mihail Mihailide cu titlul programatic Medicii şi seducţia puterii. Miniştrii sănătăţii (1945–1989), apărută la Editura Viaţa Medicală Românească, reprezintă una din puţinele excepţii – prin rigoarea şi vastitatea documentării, bogăţia bibliografiei, subtilitatea nuanţată a analizei şi un duh al înţelegerii cu certe virtuţi terapeutice. Autorul nu se situează în ipostaza de judecător absolut, ci vrea să înţeleagă şi s-o facă împreună cu cititorul, descifrând semnele unui timp în care gândirea maniheică este departe de a fi folositoare. Sunt ani despre care s-a scris (nu puţin), dar destul de multe dintre apariţii sunt doar plata unor poliţe, ca jertfe aduse zeiţei Eris. Trebuie să mai adăugăm că această carte se înscrie în preocupările din ultima vreme ale autorului, dacă ţinem seama doar de serialul „Medicii şi morbul puterii“ publicat în săptămânalul „Viaţa medicală“.
   Mihail Mihailide a cercetat minuţios arhive, a investigat cu migală etiologia puterii, când anume se transformă în boală, cum se manifestă, cu ce efecte directe şi colaterale şi cum se reflectă în timp în amintirea trăitorilor. Este un semn îmbucurător, marcând evoluţia spre o înţeleaptă asumare a trecutului. Abia apoi, ca să folosim termenii kantieni, să ne întrebăm ce suntem datori să facem ca să ne fie îngăduită speranţa de însănătoşire a mediului social şi politic. Avem de-a face cu o artă a comprehensiunii, consecinţă a unei virtuoase exersări a spiritului de discernământ, folositoare într-o terapie a urii şi a minciunii, a domolirii răului ce macină parcă iremediabil vremea noastră.
   Relevant este titlul unui capitol – „Despre ieri, cu gândul la azi“ – din care cităm cuvintele profesorului Setlacec, care mărturisea că a fi fost membru al Partidului Comunist nu poate fi o vină sau o acuză, câtă vreme atât de mulţi l-au servit, dar „grav este că unii l-au servit rău“. S-a mai întâmplat însă, cum vedem, ca „un iacobin ministru să nu fie un ministru iacobin“. De altfel, prezenţa medicilor în viaţa politică este semnalată încă de prin secolul XIX şi nu doar la noi în ţară, iar istoria consemnează că s-au îngrijit de sănătatea publică cu împliniri notabile Ion Cantacuzino, Iuliu Haţieganu, C. Angelescu, gen. dr. Nicolae Marinescu, Nicolae Lupu ş.a. Totul s-a modificat brusc şi radical după 1944, motivaţia de a intra în politică a devenit un fel de „pact cu diavolul“, cu efecte primare şi secundare care şi-au lăsat amprenta pe starea de sănătate a poporului şi prestigiul şcolii medicale româneşti. Puterea şi-a demonstrat seducţia şi după 1989 până într-acolo încât urmaşi ai lui Esculap, cuprinşi de o adevărată „beţie a puterii“, fac din principiile generoase un aliat pentru a-şi asigura avantaje personale de toate felurile – de la imagine la cele materiale, vizibile sau „discrete“. În toate aceste manifestări morbide se întrevede o singură cauză, pe care o sesiza încă Platon: „Dacă omul a primit o educaţie defectuoasă sau rea, el devine cel mai îngrozitor animal pe care l-a produs pământul“.
   Autorul este înarmat cu tot ce este necesar unui bun diagnostician – documentarea vastă din surse cât se poate de sigure, cunoaşterea aprofundată a unor lucrări semnate de prestigioşi teoreticieni ai istoriei şi filosofiei medicinii, ca şi ai filosofiei politicii. La toate adaugă însă vocaţia de medic fidel principiului primum non nocere, într-un sens larg, izvorât din ideea că răul vine din minciună, trufie şi invidie. Poate din această cauză, atunci când se depărtează de document, autorul o face cu glasul sfătos al unui narator doritor de înţelepciune pe care o caută ca pe un zvon de lumină în hărmălaia întunecată a vremurilor. Vedem cum înţelegerea presupune, în primul rând, renunţarea la criteriile maniheiste (cum o făceau conducătorii de atunci), la împărţirea brutală în alb sau negru, pentru a scormoni în mulţimea nuanţelor de gri, ce ne aduce aminte că la noi Ştefan Lupaşcu a dat o logică a terţului inclus, Petru Botezatu o logică naturală, iar Constantin Noica o logică hermeneutică. O asemenea anamneză iatroistorică are darul benefic de a tempera furia urii, cel puţin în varianta ei viscerală şi de a face din înţelegere o formă de ameliorare a condiţiei umane în genere şi a fiecăruia om în parte. Nu ştim dacă şi în ce măsură e un drum spre iubirea de semeni, dar Mihail Mihailide arată, cel puţin, cum ne-am putea îndepărta de ura pandemică de care suferă lumea contemporană.
   În paginile cărţii se reconstituie o atmosferă proprie acelor ani în care, rând pe rând, prim-planul este dominat de personalitatea medicilor care au fost miniştri ai sănătăţii în cele nouă guverne – începând cu cele două ale lui Constantin Sănătescu şi terminând cu cel al lui Constantin Dăscălescu. Prezentarea este cronologică, dar ceea ce ar putea fi un schematism incomod este înmlădiat de titluri şi subtitluri care, citite independent, conturează tabloul unei vremi sub care se scrie destinul oamenilor suportând cu greu povara ei şi tânjind a se elibera ca dintr-o închisoare. Între ele, spre exemplificare, cităm: „Am fost judecat pentru că susţin ştiinţa românească“, „Aporia dintre vocaţia binelui şi datoria partinică“, „Am apărat ştiinţa românească şi asta nu a convenit multora“, „Un rector în dosarele securităţii“, „Un sperjur hipocratic“, „Puterea – scop sau mijloc“. Într-un fel de oglindă sunt consemnate contribuţiile ştiinţifice, cum au fost realizate, măsurând distanţa dintre calităţile intelectuale ale cercetătorului şi caracterul corupt de putere. Anexele completează afirmaţiile aducând un plus de veridicitate care pune cititorul în faţa unor întrebări cruciale: Cum a fost posibil? Va mai fi cândva şi cum? Toţi cei prezentaţi au făcut, fiecare în felul său, un „pact cu diavolul“ care este neîncetat prin preajmă căutând abil să tragă omul de partea sa. La prima vedere, preţul peste timp este unul de imagine, însă dincolo de el găsim viaţa unor oameni neştiuţi care a fost salvată sau sacrificată.
   Patologia puterii poate face dintr-un savant un aservit politicului până la înrobire, cum a fost cazul lui Constantin I. Parhon. Ascensiunea sa este descifrată nu doar într-o anchetă sociopolitică, ci şi dintr-o sugerată psihanaliză a seducţiei. Este locul să spunem că, pentru medici, implicarea politică are mai multe riscuri, pentru că se adaugă puterii de a cunoaşte omul, a-i înţelege suferinţa şi a încerca să o vindeci. Exersată în sfera politicului, puterea viciază nu doar capacitatea de vindecare, ci întreaga personalitate, chiar şi atunci când e generată de o motivaţie decentă. Ne întrebăm însă până unde motivaţia poate disculpa făptuitorul. Răspunsul îl dă fiecare cititor după măsura cunoştinţelor şi a propriei conştiinţe. De aceea, cartea trebuie citită cu atenţie, o descriere a fiecărui caz riscând să ducă la un schematism păgubitor pe care autorul l-a evitat cu eleganţă.
   Cum să judecăm noi, cei de astăzi, acele vremuri când ştiinţa era sufocată politic, când nu doar „lumina venea de la răsărit“, ci întreaga cunoaştere ştiinţifică faţă de care restul era reacţionar, când ubicuitatea Securităţii penaliza cea mai mică abatere, iar ţara devenise o închisoare din care prea puţini puteau evada? Cum să judecăm astăzi un regim care se anunţa „biruitor al istoriei“? Un caz dramatic este cel al savantului Daniel Danielopolu, care a fost ministru „datorită prestigiului său profesional-ştiinţific“, dar şi pentru că semnase „Memoriul universitarilor“, în care se cerea „imediata încetare a războiului“. Necazurile au venit destul de repede cu ajutorul unor colegi şi cele mai multe ţineau de recunoaşterea tranşantă a superiorităţii absolute a ştiinţei sovietice (în cazul lui Pavlov) şi ştergerea oricăror contribuţii româneşti. Remarcabile sunt paginile dedicate soţilor Dumitru şi Florica Bagdasar, eroii unui cunoscut roman al lui Saul Below, aparţinând unei generaţii de stalinişti „aparatnici“, reuşind să fie „apolitici, care s-au băgat în politică“. Morbul puterii asociat cu grave carenţe de caracter se arată devastator, ca în cazul lui Vasile Mârza, în „Destinul aparatnic al unui fiziolog“, care ilustrează dictonul după care „a porunci altora este a fi singur“, un destin damnat al istoriei recente.

   Reţinem concluzia: „Compromisurile făcute în relaţia cu politicul s-au răsfrânt asupra biografiei lor, costurile de imagine fiind din această categorie. Dar corpul medico-sanitar, prin inteligenţa şi «diplomaţia» de care aceşti lideri au dat dovadă, a fost apărat, uneori salvat, ferit de o bună parte a vicisitudinilor timpului“. Cert este că, dacă industria de cuvinte vide de conţinut ar fi dat o măsură a faptelor, nu am fi avut degringolada morală de astăzi.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe