Newsflash
Cultură

Un recviem agresiv

de Anca FLOREA - dec. 19 2014
Un recviem agresiv
   Ajunul de Moş Nicolae a adus, la sala Radio, un concert care ar fi trebuit să fie special, pentru că se cânta recviemul german de Brahms, o lucrare monumentală şi, în principiu, extrem de ofertantă pentru interpreţi. Chiar dacă, aşa cum îmi atrăgea atenţia cineva, în apropierea Crăciunului nu se programează asemenea opusuri destinate comemorării celor trecuţi în nefiinţă, în timp ce lumea se pregăteşte să marcheze bucuria naşterii lui Iisus, s-a ales acea partitură probabil datorită frumuseţii sale şi dorinţei dirijorului vienez Sascha Goetzel, apreciat de publicul nostru în apariţii anterioare pe podium.
   Din păcate, de această dată, versiunea pe care a realizat-o a constituit o mare dezamăgire, maniera sa de abordare fiind cumva paradoxală, pe de o parte, pentru că gestica amplă, implicată în curgerea muzicii, solicita adesea o frazare generoasă şi detalii cu intenţii clare de expresie, iar pe de altă parte, probabil în urma cerinţelor exprimate în repetiţii. Totul s-a desfăşurat într-o monotonie şi o platitudine greu de suportat, determinată şi de tempoul extrem de lent, şi o tratare dură, „pătrată“, aproape milităroasă în special în paginile de anvergură. Nimic din ruga şi introspecţia aşteptată, nimic din starea de reculegere şi trăire intensă a stărilor diverse sugerate de text şi de muzică deopotrivă, nimic din încărcătura ideatică ce ar fi trebuit să contureze atmosfera de catedrală, de profundă sensibilitate sau eventual revoltă interioară generată de pierderea unor fiinţe dragi. Corul (pregătit de Dan-Mihai Goia) a sunat bine, dens şi omogen, Orchestra Naţională a evoluat cu acurateţe într-o construcţie clară şi logică, fără decalaje sau suprafeţe incert conturate, dar „linia mare“ a lipsit cu desăvârşire, frazarea şi legatoul au fost înlocuite de parcurgerea sacadată a scriiturii, uneori mai aproape de un marş.
   Conformându-se unei astfel de concepţii, baritonul Ionuţ Pascu a atacat cu agresivitate fiecare intervenţie solistică şi s-a apropiat mai curând de cântul wagnerian, cu un glas amplu, incisiv, bine timbrat în registrul mediu, dar cu mari dificultăţi în pasaj şi acut ce au generat sunete dezagreabile, deşi în spectacolele de operă chiar remarcasem un real progres sub aspect tehnic şi interpretativ. Se pare că modul de a cânta aspru şi monocolor a reflectat şi opţiunea dirijorală, dar şi propria sa structură (să spunem) mai rece şi „cerebrală“. În schimb, soprana turcă Cigdem Soyarslan, etalând o voce limpede (cam prea) lirico-lejeră, condusă cu atenţie, a adus un plus de expresivitate şi o frază frumos susţinută, deşi nu tocmai în spiritul brahmsian. A rezultat deci o diferenţă pregnantă între delicateţea sa şi intensitatea granitică a baritonului, care s-a integrat însă derulării de ansamblu, aşa cum menţionam, corectă, dar departe de ceea ce aşteptam într-un recviem.
   Surprinzător că, în ciuda anunţurilor repetate cuprinse în textul afişat de televiziuni şi site-ul oficial al formaţiilor Radio, care invitau melomanii să asculte un bariton polonez (Adam Plachetka), numărul spectatorilor a fost redus, aspect deprimant şi pentru cei de pe scenă şi pentru noi, care vedeam în jur scaunele goale, deşi în general concertele vocal-simfonice atrag publicul, mai ales că vremea era liniştită, permiţând deplasarea fără probleme până la sala Radio.
   Cu siguranţă, sala va fi luată cu asalt fie pentru a urmări un nou episod din ciclul „Duelul viorilor“, în care se vor „înfrunta“ din nou Gabriel Croitoru şi Liviu Prunaru, alături de pianistul Horia Mihail, fie pentru anuala „Seară a divelor“ în care, la 12 decembrie, vor evolua tinere dornice să se afirme pe scene din străinătate. Dacă li se potriveşte sau nu „statutul“ de divă, o să ne convingem atunci, deşi cele trei soliste sunt binecunoscute la noi încă din anii studenţiei. Vom vedea.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe