Newsflash
OPINII

UMF Iași regândește evaluarea studenţilor

de Delia Scripcariu - oct. 14 2022
UMF Iași regândește evaluarea studenţilor

Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași dorește să implementeze o nouă metodă de evaluare a studenţilor, lansând recent procedura de achiziţie a unui soft dedicat evaluării prin itemi cu alegere multiplă*.

soft examinare

Noul sistem de evaluare ar trebui să devină funcţional până la începerea sesiunii de examene din ianuarie 2023. Pentru început, se dorește ca softul să fie utilizat pentru evaluarea studenţilor pe parcursul anilor de licenţă, însă se preconizează ca el să devină viabil și pentru examenul de admitere în cadrul universităţii.

Noua modalitate de examinare are drept obiectiv asigurarea unei mai bune pregătiri pentru examenul de rezidenţiat (prin intermediul conţinutului și formei de evaluare). Pentru disciplinele la care evaluarea se realizează sub formă de examen, notarea va lua în calcul două note – nota de la evaluarea pe parcursul semestrului (20%) și nota de la examenul grilă (80%), acestea fiind coroborate cu obţinerea calificativului „ADMIS” la examenul practic.

Precizie și obiectivitate la examinare

Ca studentă la Facultatea de Psihologie și Știinţe ale Educaţiei din Iași, scriind o lucrare de licenţă despre contribuţiile lui Grigore T. Popa în educaţie, pot afirma că iniţiativa reprezintă un pas important în direcţia unei precizii și obiectivităţi în evaluare. Itemii cu alegere multiplă au o eficienţă crescută, deoarece pot acoperi o paletă largă de subiecte la un nivel de profunzime satisfăcător, facilitând măsurarea rezultatelor învăţării de nivel taxonomic inferior, mediu și superior.

Desigur, nivelul taxonomic superior nu poate fi deplin atins prin intermediul MCQ („multiple choice question” – itemi cu alegere multiplă), întrucât restul treptelor implică de la sine formulare de itemi subiectivi, rezolvaţi în manieră subiectivă și evaluaţi după o grilă de corectare, implicând însă factori subiectivi.

Prof. dr. Viorel Scripcariu, rectorul UMF „Gr. T. Popa” din Iași, este ferm convins că această schimbare reprezintă, de fapt, un pas firesc în alinierea instituţiei la standardele europene. Sistemul propus de UMF Iași este deja implementat în multe universităţi din SUA și din Europa și în procesul pregătirii studenţilor pentru piaţa globală de muncă.

Cum va funcţiona sistemul

Cei care se ocupă de realizarea întrebărilor și a variantelor de răspuns au început deja să lucreze, iar toţi itemii propuși vor fi analizaţi, modificaţi și validaţi de comisii speciale de verificatori. Itemii aprobaţi vor fi introduși într-o bază de date care va fi conectată la soft. Studenţii îl vor putea accesa prin intermediul unui user și al unei parole, având totodată șansa de a se programa la examen. Subiectele vor fi generate automat, în mod aleatoriu, prin utilizarea unui algoritm care are rolul de a împiedica extragerea multiplă a unei întrebări. Softul va fi proiectat astfel încât testele generate să fie echilibrate din perspectiva dificultăţii.

Pentru a susţine examenele, studenţilor le vor fi puse la dispoziţie 12 amfiteatre dotate cu tablete, fiecare în parte având capacitatea de a include aproximativ 600 de studenţi concomitent. În fiecare amfiteatru va exista câte o comisie responsabilă de supraveghere, iar studenţii vor avea acces în săli în urma legitimării. Durata examenului și numărul itemilor variază pentru fiecare disciplină (în funcţie de numărul de ore alocate disciplinei respective). Notele vor fi transmise în timp real, după finalizarea examenului, și vor fi trimise automat și în catalogul electronic.

Pe lângă avantaje, eliminarea itemilor subiectivi are, în mod cert, și anumite dezavantaje. Cu toate acestea, faptul că factorul subiectivităţii nu este deplin eliminat (echilibrarea situaţiei realizându-se tocmai prin intermediul probei practice la care studenţii vor avea în continuare ocazia de a-și elabora răspunsurile într-o manieră mai amplă și de a interacţiona cu profesorii), dar și faptul că nu toate disciplinele au prevăzute ca modalitate de evaluare examenul le oferă studenţilor șansa la o evaluare diversă, care implică atât factori obiectivi, cât și subiectivi.

*Cei care doresc să se implice în acest demers își pot depune ofertele până la 31 octombrie 2022. Câștigătorul va avea la dispoziţie cel mult două luni pentru ajustarea, particularizarea și testarea noului soft.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe