Sistemul de pregătire a medicilor rezidenţi
va fi serios modificat începând cu ianuarie 2015, conform unui proiect de lege
al Ministerului Sănătăţii. Şi examenul de specialitate va suferi modificări începând
cu sesiunea din 2014.
Din ianuarie 2015, pregătirea medicilor
rezidenţi se va desfăşura în două etape:
1. formare comună în specialităţile care alcătuiesc
subdomeniile medicinii cu o perioadă de doi ani – practic formarea se va derula
prin trunchi comun pentru specialităţile medicale şi chirurgicale;
2. continuarea formării în specialitatea
respectivă cu o durată de 1–5 ani după caz; această a doua etapă se organizează
în formele de rezidenţiat pe loc şi pe post.
Admiterea în prima etapă se va face prin
selecţie pe baza mediei de absolvire a facultăţii şi a opţiunii candidaţilor.
La admiterea în această etapă vor avea acces absolvenţii facultăţilor de
medicină începând cu promoţia 2014, precum şi cei din promoţiile anterioare,
dar care nu sunt medici specialişti sau nu au drept de liberă practică.
În a doua etapă, admiterea se va face prin
concurs naţional cu tematică şi bibliografie unice pentru unul sau mai multe
subdomenii, în sesiune comună, în funcţie de metodologia aprobată de Ministerul
Sănătăţii şi Ministerul Educaţiei Naţionale. Acest concurs se va organiza în
trimestrul IV şi se va desfăşura la nivelul centrelor universitare.
Candidaţii
care în urma admiterii pentru etapa a doua nu vor obţine loc sau post într-una
dintre specialităţi, vor fi confirmaţi medici de familie după efectuarea încă
unui an de rezidenţiat.
Pentru fiecare specialitate de rezidenţiat
va fi aprobat un curriculum naţional unic, care va cuprinde un barem de
manopere, proceduri şi tehnici obligatorii. Doar spitalele publice şi
cabinetele medicilor de familie vor putea pregăti medici rezidenţi.
Proiectul de lege precizează că salariul net
al unui medic rezident va putea ajunge la 90% din salariul medicului specialist
pentru rezidenţii din ultimul an. Nu se precizează însă nicio o sumă exactă,
iar paragraful din proiect conţine formularea „poate ajunge“, fără să includă
obligativitatea. Rezidenţii pot închiria locuri de cazare în cămine sau în spaţiile
de cazare anexate spitalelor de pregătire.
Începând cu anul trei de specialitate,
medicii rezidenţi vor putea fi incluşi în liniile de gardă din specialităţile
lor, cu excepţia liniei I, unde vor putea fi incluşi doar începând cu anul
patru. Medicii rezidenţi care efectuează gărzi vor fi salarizaţi pentru această
activitate de spitalul unde se efectuează garda.
Începând cu octombrie 2014, examenul de
finalizare a rezidenţiatului va consta într-o probă scrisă unică pe ţară,
specifică specialităţii respective şi se va organiza de două ori pe an şi numai
în centrele universitare. În fiecare an, acest examen se va organiza în maximum
două centre universitare pe specialitate (excepţie medicina de familie, pentru
care se vor stabili patru centre). Comisiile de examinare naţionale pentru
fiecare specialitate în parte se vor organiza prin tragere la sorţi.
Va continua organizarea rezidenţiatului pe
post, dar nu vor putea fi scoase la concurs mai mult de 25% din posturile
vacante de medici şi maximum 35% din posturile vacante din spitalele judeţene.
Prin contract, rezidentul pe post va fi obligat să lucreze în acel spital, după
terminarea rezidenţiatului, un număr de ani egal cu durata corespunzătoare pregătirii
în rezidenţiat. Dacă această condiţie nu va fi respectată, medicul va trebui să
suporte toate cheltuielile, inclusiv cheltuielile de personal, din perioada
pregătirii sale în rezidenţiat.
Doar medicii de familie vor putea efectua
rezidenţiat cu program de timp parţial, cu o durată de cinci ani.
Admiterea la rezidenţiat a cadrelor
didactice din facultăţile de medicină se va face în aceleaşi condiţii ca pentru
toţi ceilalţi absolvenţi. Aceştia vor efectua pregătirea în rezidenţiat în
afara normei de bază de cadru didactic, dar vor beneficia şi de salarizarea ca
rezident, urmând aşadar să aibă un venit superior celorlalţi rezidenţi. Ei nu
vor putea însă să fie rezidenţi într-o localitate şi cadre didactice în altă
localitate.