Certificatul de membru
CMR. Prin Decizia Colegiului Medicilor din
România nr. 16 din 24 iunie 2016 publicată în Monitorul Oficial nr. 542 din 19
iulie 2016, au fost adoptate noi reglementări privind eliberarea certificatului
de membru al Colegiului Medicilor din România. Noul act normativ va intra în
vigoare începând cu 17 octombrie 2016.
Profesia de medic se exercită pe teritoriul României pe baza
certificatului de membru al Colegiului Medicilor din România, care se acordă,
la cerere, persoanelor care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții. Pentru
început, trebuie să dețină un titlu oficial de calificare în medicină, să nu se
găsească în vreunul dintre cazurile de nedemnitate sau de incompatibilitate
prevăzute de lege și să fie apte din punct de vedere medical pentru exercitarea
profesiei de medic. Apoi, trebuie să nu își fi întrerupt exercitarea profesiei pe
o perioadă mai mare de cinci ani sau să fi obținut diploma de licență în
ultimii cinci ani.
Certificatele de membru al Colegiului Medicilor din România vor
fi emise și eliberate de colegiul teritorial al Colegiului Medicilor din
România în a cărui rază își au, după caz, domiciliul/reședința sau locul de
muncă/unitatea la care urmează să își desfășoară activitatea medicii
solicitanți, conform modelelor prevăzute în anexele deciziei.
Eliberarea certificatului de membru la înscrierea în Colegiul
Medicilor din România se face în baza următoarelor documente: formular de
înscriere, copie de pe documentul de identitate, copie legalizată a diplomei de
absolvire a facultății, copie de pe titlul/titlurile oficial(e) de calificare
în profesia de medic sau, după caz, documentul care atestă recunoașterea
acestuia, dovada exercitării profesiei de medic în ultimii cinci ani, respectiv
adeverință de la locul de muncă, dacă este cazul, sau dovada atestării
competenței profesionale, cazierul judiciar sau certificatul de probitate
profesională eliberat de statul membru de origine sau de proveniență,
certificatul de sănătate tip A5, cu viza medicului psihiatru, declarația pe
propria răspundere privind inexistența unei situații de incompatibilitate sau
nedemnitate prevăzute de lege, copia certificatului de căsătorie, dacă este
cazul și chitanța privind achitarea taxei de înscriere.
Pentru medicii rezidenți se eliberează, la cerere, certificatul
de membru, în baza acelorași documente, mai puțin cele care atestă experiența,
fiind însă necesar carnetul de rezident.
Actul normativ detaliază condițiile și documentele necesare
eliberării certificatului și pentru absolvenții facultăților de medicină care
au finalizat pregătirea în rezidențiat, dar nu au promovat examenul de
specialitate, pentru absolvenții facultăților de medicină din promoțiile
ulterioare anului 2005 care nu au fost confirmați în rezidențiat, pentru
absolvenții facultăților de medicină din promoțiile anterioare anului 2005 care
nu au dobândit calificarea de medic specialist, dar au întrunit condițiile de
exercitare a profesiei.
În cazul în care certificatul de membru nu mai corespunde
nivelului de pregătire și titlului de calificare profesională, titularul va
solicita eliberarea unui nou certificat de membru corespunzător calificării
profesionale superioare dobândite.
De asemenea, în cazul în care medicul își întrerupe activitatea
profesională sau se află într-o situație de incompatibilitate pe o perioadă mai
mare de 5 ani, eliberarea/vizarea certificatului de membru al Colegiului
Medicilor din România în vederea reluării activității medicale se va face numai
după efectuarea stagiului de readaptare profesională și atestarea competenței
profesionale, conform legii.
În cazul modificării datelor personale (ca urmare a schimbării
numelui titularului în urma căsătoriei, pe cale administrativă etc.), la
cererea medicului, se va elibera un nou certificat de membru, pe baza
documentelor justificative.
La nivelul Colegiului Medicilor din România se înființează
Registrul unic al certificatelor de membru, de unde la înscriere fiecare membru
al Colegiului va primi un certificat de membru în care se va înscrie codul unic
de identificare a titularului.
Medicul este obligat să aducă la cunoștința colegiului
teritorial orice modificări ale datelor/informațiilor conținute în formularul
de înscriere/cererea de avizare anuală.