Mariana
Țepuș, ambițioasa și harnica directoare a Teatrului Nottara, reușește, cu bani
de la Primăria Capitalei și de la o puzderie de sponsori, să fericească pentru
a cincea oară publicul bucureștean iubitor de teatru cu ceea ce se numește
„Fest Bulevard”. Un festival ajuns acum la proporții considerabile, capabil să
ocupe majoritatea sălilor de teatru ale orașului, în perioada 7–18 octombrie.
Actualul
„Fest Bulevard” s-a desfășurat pe mai multe secțiuni distincte, dorindu-se în
subsidiar poate cel mai bogat ospăț teatral din multitudinea de festivaluri
existente: 24 de teatre, 39 de reprezentații teatrale, două evenimente
stradale, cinci spectacole lectură, patru colocvii, patru lansări de carte,
două expoziții foto, două discuții cu publicul, un eveniment in memoriam
(dedicat lui George Constantin, Ruxandrei Sireteanu, Petrică Popa), toate
acestea, în decurs de doar 12 zile. Poate fi socotit un record! Scenariul și
regia au aparținut marelui actor Alexandru Repan.
Din
multitudinea de teatre care au avut reprezentații, șase au fost din
străinătate, nouă din țară, șase din Capitală, trei teatre din Republica
Moldova, producțiile Teatrului Nottara fiind în număr de nouă. Însă din cele
cinci spectacole lectură, patru sunt ale unor autori străini (doar suntem în
UE) și doar o lectură este a unui autor român (Radu Țuculescu).
Dacă
anul trecut teatrul a prezentat în premieră un autor român, anul acesta n-a
avut norocul niciunul. Oare când va mai apărea pe scena Teatrului Nottara un
scriitor dramatic român autentic? Desigur, e o întrebare retorică! Oricare
festival are în palamaresul său spectacole excelente, bune și, bineînțeles, mai
puțin bune, dacă nu chiar slabe. Întrebarea firească ar fi: de ce au fost
alese? „Fest Bulevard” nu duce lipsă de așa ceva. La capitolul acesta am putea
aminti spectacolul „Hamlet” al Teatrului Național „Mihai Eminescu” din
Timișoara și, mai ales, „Gaițele” al Teatrului „Tony Bulandra” din Târgoviște.
Spectacolul
de la Timișoara, al cărui text a fost tradus și remixat de un tânăr dramaturg,
Peca Ștefan, regizat de chiar directoarea teatrului Ada Lupu Hausvater, ar
putea fi numit „Hamlet în fum și în ritm de hip-hop”. Este un compozit de
manevre, mijloace teatrale, interpretări inadecvate textului shakespearian care
culminează cu marea descoperire a autorilor spectacolului, cum că povestea
respectivă, a prințului danez, s-ar petrece nici mai mult nici mai puțin decât
în România! Asta în ciuda unei distribuții cu actori tineri – Hamlet (Matei
Chioaru), Ofelia (Cristina Kőnig) – și a unor false impresii că în felul
acesta, cu muzica hip-hop bubuind pe tot parcursul spectacolului, ar atrage
publicul tânăr la teatru. Intenții lăudabile, dar capodopera shakespeariană sigur
merita altă soartă la Timișoara.
Despre
spectacolul de la Târgoviște nu se poate spune decât că are aspectul de ceva...
neterminat. Părea că avea nevoie de mai multe repetiții, în ciuda celor câtorva
nume de referință din distribuție (Florina Cercel, Carmen Tănase, Carmen
Ionescu, Virginia Rogin) și chiar a distinsului director Mc. Ranin, care
semnează regia și scenografia.
Dar
a existat și partea plină a paharului, cu două surprinzătoare realizări
datorate Teatrului „Excelsior” din București și cel al Teatrului
„Satiricus I. L. Caragiale” din Chișinău, amândouă dominate de apariția a două
excepționale tinere actrițe (Ioana Anastasia Anton la București și Alexandrina
Grecu la Chișinău. Dacă dramoleta „Fluturii sunt liberi” a scriitorului
și scenaristului american Leonard Gershe, premiat cu Oscar, a prilejuit
regizorului Șimșensohn un excelent spectacol, acest lucru s-a datorat în mare
parte și interpretării excepționale a tinerei actrițe al cărei nume l-am
pomenit mai sus, care aduce un suflu nou, anunțându-se de pe acum, cu
calitățile pe care le are, o mare actriță. La fel s-a întâmplat și la Chișinău
cu interpreta principală, care e încă studentă, Alexandrina Grecu. Ea a
susținut cu mult talent o piesă ușor tezistă (Puștoaiaca de la etajul 13 sau
Dragă societate), dar excelent pusă în scenă de regizorul Alexandru Grecu.
Desigur,
în „Fest Bulevard” au fost și alte spectacole, mai bune sau mai slabe. Unele
dintre ele vor fi subiectele unor recenzii viitoare.