Newsflash
Cultură

Evenimente muzicale de primăvară

de Anca FLOREA - apr. 1 2016
Evenimente muzicale de primăvară
     Primăvara aduce, pe lângă reperele stagiunii curente, și câteva propuneri de turneu care, în parte, refac trasee din anii precedenți, cu formule care s-au bucurat de succes. Astfel, ajuns la ediția a șasea, „Pianul călător“ se derulează acum sub genericul „Romantic exclusiv. Chopin“. Pianistul Horia Mihail susține recitaluri și concerte cu orchestra în perioada 24 martie – 21 mai, în 19 localități din țară, extinzându-se de această dată și la Chișinău.
     Proiectul „Flautul fermecat“, în cadrul căruia Ion Bogdan Ștefănescu a cântat alături de același pianist Horia Mihail, a fost prezentat la 18 martie la Ambasada României de la Washington. Două zile mai târziu, concertul a fost susținut și la New York, marcând un sfert de veac de parteneriat European Brodcasting Union (EBU) și Metropolitan Opera. Deloc întâmplător, în program s-au regăsit piese românești de ieri și de azi, semnate de A. Pann, G. Enescu, T. Ciortea, P. Constantinescu, P. Elinescu, C. Porumbescu, V. Jianu, I. Dobrinescu sau T. Brediceanu.
     O noutate a fost și prima apariție a Orchestrei de cameră Radio la Chișinău, care a concertat la 21 martie la Sala cu orgă, sub bagheta lui Yuri Botnari (dirijor care a aniversat împlinirea celor 65 de ani). Programul a fost reluat la 23 martie la sala Radio din București, publicul nostru având posibilitatea să reasculte și celebrul „Imperial“ cu pianistul Serghei Kuznețov, o Simfonie de același Beethoven și o piesă de Beleaev. În seara precedentă, a avut loc un concert aparte prezentat de ansamblul „Imago Mundi“ care, sub titlul „Izvor“, a abordat rapsodiile de Enescu, apelând la instrumente vechi românești precum cobza, drâmba sau toba, într-o combinație inedită cu flaut, oboi, vioară, chitară sau violoncel, în prelucrări semnate de Cătălin Ștefănescu.
     Și la Ateneu au fost câteva seri-eveniment. Îndrăgitul violonist David Grimal, pe care mulți dintre melomanii noștri l-au (re)descoperit cu încântare în ediția trecută a Festivalului „Enescu“ alături de superbul ansamblu „Les Dissonances“, a revenit pentru a oferi două recitaluri cuprinzând integrala sonatelor și partitelor de Bach. În stagiunea simfonică a Filarmonicii a interpretat, sub bagheta lui Horia Andreescu, străucitorul Concert de Ceaikovski, aducând un plus de sensibilitate și rafinament, la care, desigur, s-a adăugat și propria sa carismă.
     În fața Ateneului însă, dorind să marcheze „altfel“ Ora Pământului, în cadrul Programului „Cantus Mundi“, 300 de copii au cântat, timp de o oră (chiar dacă ninsoarea și vântul nu erau prea prietenoase), alături de corul „Madrigal“, având-o dirijor pe Anna Ungureanu. Momente similare au avut loc, în același context, în alte 21 de localități. Copiii au oferit un repertoriu atractiv și divers, adecvat unui public larg, care i-a ascultat în preajma clădirilor ce și-au stins luminile pentru 60 de minute.
     Și la Opera din Iași s-a onorat demersul menit să protejeze, măcar simbolic, energiile naturii. Duminică, 20 martie, a avut loc un spectacol cu „Aida“ de Verdi, la pupitru aflându-se, pentru prima oară, maestrul Cristian Mandeal. Distribuția a cuprins oaspeți de la Cluj – tenorul Sorin Lupu și baritonul Oleg Ionese, de la Brașov – mezzosoprana Asineta Răducan și basul Dan Popescu și, firesc, soliști „ai casei“, precum soprana Simona Titieanu în rolul titular, basul Daniel Mateianu, soprana Diana Bucur sau tenorul Andrei Apreotesei.
     În aceeași săptămână, la Opera maghiară din Cluj-Napoca a avut loc premiera „Samson și Dalila“ de Saint-Saëns, iar a doua zi Filarmonica a concertat sub bagheta binecunoscutului David Crescenzi. La Opera bucureșteană a urcat pe scenă, după un an de absență nefirească determinată de refuzul conducerii de a o include în distribuțiile curente, soprana Mihaela Stanciu, una dintre cele mai plăcute voci ale teatrului. Ea a fost aplaudată în rolul Mimi din „Boema“ de Puccini, alături de tenorul Liviu Indricău, la rândul său nedrept de puțin pus în valoare.
     Privind în ansamblu, au fost zile pline de muzică răspunzând cu siguranță tuturor gusturilor, de la elevata creație preclasică sau romantică, de operă, simfonică sau camerală, la piese corale și instrumentale de inspirație folclorică, în versiuni apreciate și la noi, și în lumea largă.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 120 de lei
  • Digital – 80 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe