Newsflash

O perspectivă sociologică asupra interacțiunii medicale

de Ana BORLESCU - oct. 13 2017
O perspectivă sociologică asupra interacțiunii medicale

Ana Borlescu este doctor în sociologie la Universitatea din București cu o lucrare despre reprezentările discursive ale bolii și ale interacțiunii medic–pacient. A publicat mai multe articole și capitole pe teme de sociologie medicală în publicații academice naționale și internaționale, iar în prezent este interesată de reprezentările vaccinării în discursurile publice și private.

 

 

     Interacțiunea medic–pacient are un grad ridicat de standardizare. Pacientul descrie o problemă de sănătate, medicul pune întrebări și, la final, prescrie un set de analize sau tratament. Elemente ale acestui tipar se regăsesc în toate întâlnirile dintre medici și pacienți într-o anumită societate, motiv pentru care practica medicală este o temă de interes pentru sociologie.
     În viața de zi cu zi ne folosim de diferite atribute externe ale oamenilor sau ale cadrului social pentru a identifica regulile nescrise ale interacțiunii înainte ca aceasta să aibă loc. Evaluarea contextului social nu se oprește odată ce intrăm pe ușa cabinetului medical. Astfel, sociologul Erving Goffman (1956) vorbește despre un consens subînțeles care se stabilește între medic și pacient în timpul unei consultații. Medicul se angajează să trateze în mod profesional problema de sănătate descrisă de pacient, iar pacientul se angajează să respecte autoritatea medicală a celui dintâi. Ambii actori pun astfel în practică norme sociale deprinse fie prin educație și practică profesională, în cazul medicilor, fie prin experiență personală sau cunoaștere comună, în cazul pacienților.
     Elliot G. Mishler (1984) numește aceste comportamente „vocea medicinei” și „vocea sferei cotidiene”, concepte cu ajutorul cărora interpretează conversațiile avute de pacienți și medici în timpul unui consult. Mishler argumentează că „vocea medicinei” reprezintă discursul profesional exersat de medici, iar „vocea sferei cotidiene” este reprezentată de toate acele elemente sociale sau personale inserate în consult, de obicei de pacient. Dialogul este de cele mai multe ori ghidat de medic, care întrerupe pacientul când acesta descrie experiența de boală prea detaliat, adresând întrebări de clarificare a simptomelor. În cadrul consultului medical, „vocea medicinei” domină interacțiunea, lăsând prea puțin spațiu pentru aspectele sociale ale bolii. Nu la fel stau lucrurile când vorbim despre relatări în afara contextului medical.
     Consensul social nu exclude aprecierile personale pe care medicii și pacienții le fac unul despre celălalt pe baza unor caracteristici personale precum genul, vârsta sau stilul de comunicare și relevanța pe care acestea le au pentru interacțiuni viitoare. În cercetarea doctorală finalizată în 2016, am analizat aceste aprecieri și modul în care cele două categorii descriu interacțiunile dintre ei și experiența de boală. Cercetarea s-a bazat pe interviuri cu pacienți și medici, precum și pe comentarii postate pe forumuri online de discuții. Obiectivele cercetării au fost prezentarea experiențelor de boală și a interacțiunilor cu personalul medical și analiza raporturilor dintre medici și pacienți așa cum apar în relatările acestora.
     Medicii folosesc un limbaj profesional și în timpul interviurilor, vorbind despre „pacienți”, „cazuri” sau „patologii”. Astfel, pentru a reveni la conceptele lui Mishler, aceștia folosesc „vocea medicinei” și în afara unui context medical, menținând astfel imaginea profesională – un aspect deloc neobișnuit. Atunci când vine vorba de comportamentele pacienților însă, medicii trec în alt registru. Relatările despre pacienți care vin cu informații despre boală luate din mediul online arată că medicii sunt nevoiți să își reafirme expertiza profesională și să convingă pacienții că aceasta este mai întemeiată decât simptomele personale care se potrivesc cu informații preluate de pe diverse site-uri.
     În timp ce doctorii construiesc interacțiunile cu pacienții și reprezentările ce rezultă dintr-o poziție de autoritate implicită, susținută de pregătirea și practica lor medicală, pacienții nu consideră legitimitatea autorității medicale ca fiind un dat. În schimb, ei caută confirmare pentru expertiza medicului în decursul consultului medical și formulează evaluări ale acestuia pe baza reușitei tratamentului și a relatărilor altor pacienți aflați în grija medicului. Evaluările făcute de pacienți cu privire la legitimitatea autorității medicale se pot modifica, așa cum arată reprezentările discursive ale interacțiunilor cu personalul medical din interviurile realizate.
     Printre primele lucruri pe care pacienții le relatează despre medici se numără referiri la genul, vârsta sau statusul profesional al persoanei. Acestea par a fi cu atât mai relevante atunci când acțiunile sau comportamentul medicului nu se aliniază cu așteptările, precum o femeie tânăr medic care explică clar parcursul dificil dar încheiat cu bine al bolii. Cu toate acestea, senioritatea este deseori asociată cu expertiza medicală în defavoarea recomandărilor făcute de medici mai tineri.
     Interviul sociologic relevă experiența de boală în totalitatea sa, așa cum este relatată în afara contextului interacțiunii medic–pacient. Cea mai mare atenție este acordată problemelor sociale, personale sau financiare. Experiențele de boală ce necesită spitalizare sau intervenție chirurgicală fracturează consistența vieții cotidiene a pacientului, obligându-l să renunțe temporar la activitatea profesională și responsabilitățile familiale. Alături de impactul fizic al bolii, recurența acestor consecințe sociale în narațiunile pacienților semnalează adaptările pe care ei sunt nevoiți să le facă. Diferența este că, atunci când aspectele sociale ale bolii sunt amintite în cadrul consultului medical, medicii evită să le abordeze.
     Pacienții caută să redobândească o măsură de control asupra bolii, fapt dovedit de relatările despre acțiunile de tratament pe cont propriu sau consultarea unui alt medic. Scopul de a pune capăt experienței de boală justifică, pentru pacienți, utilizarea unor metode alternative de tratament, adaptarea tratamentului medical în funcție de percepția efectului avut sau consultarea altor specialiști – contactați, de cele mai multe ori, prin intermediul familiei sau al prietenilor.
     Nu este evident din relatările medicilor că modul în care pacienții abordează autoritatea medicală este luat în considerare. În schimb, medicii interpretează manifestările de rezistență ale pacienților – precum prezentarea unor informații din mediul online sau nerespectarea tratamentului prescris – drept lipsă de complianță cu recomandările medicale sau lipsă de înțelegere a practicilor medicale, etichetând pacientul ca iresponsabil. Relatările medicilor indică rareori că recunosc relevanța aspectelor sferei cotidiene, pe care pacienții le includ în descrierea bolii ca o componentă principală a experienței lor.
     În absența unei relații de comunicare deschise și oneste, atât medicii, cât și pacienții apelează la tipare de interacțiuni care îi împiedică să împărtășească aspecte ale bolii ce ar putea fi relevante pentru tratament și care mențin aparența unei situații de subordonare, ignorând pe deplin importanța relațiilor sociale pentru tratament.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe