Newsflash

Cum previi catastrofa?

de Prof. dr. Gabriel M. GURMAN - apr. 15 2016
Cum previi catastrofa?
     Citatul alăturat mi-a produs, trebuie să recunosc, un soi de surpriză – nu pentru că aș pune vreo clipă la îndoială importanța sa, ci pentru că nu m-aș fi așteptat ca aceste rânduri să poarte semnătura unui chirurg. Mi se va reproșa că mă aflu încă sub influența unor clișee demult depășite, că chirurgul modern a pierdut mult din binecunoscuta sa infatuare și din sentimentul de superioritate, de multe ori nemeritat. Și totuși, am trăit (și încă lucrez) timp de mai bine de o jumătate de secol în mediul chirurgical și cred că posed uneltele necesare pentru a percepe corect realitatea sălii de operații. De aceea, citatul alăturat m-a surprins și, în același timp, m-a bucurat. Dacă așa stau lucrurile, atunci într-adevăr e vorba de o microrevoluție conceptuală. Pentru că medicina modernă are nevoie de acele instrumente care să-i permită o analiză profundă și corectă a rezultatelor îngrijirii pacientului.
     Medicul a încetat a mai fi considerat Dumnezeu (sau măcar adjunctul puterii supreme), iar opinia publică e conștientă că medicina e practicată de ființe umane și că erorile pot fi comise chiar de cei mai reușiți slujitori ai lui Esculap. Concomitent, individul în nevoie de ajutor medical are dreptul să știe în mâna cui își pune soarta și chiar viața și în ce măsură i se oferă posibilitatea de a-și alege tămăduitorul dintr-o listă de specialiști în domeniu. Cred că nu greșesc când afirm că primii medici care au ajuns la această logică concluzie au fost tocmai chirurgii cardiaci din zona New Yorkului, care, în urmă cu ani, au acceptat ca rezultatele intervențiilor realizate de fiecare dintre ei să devină cunoscute publicului larg. O încercare similară a dat greș în Israel imediat după ce primele rezultate au fost publicate, datele statistice fiind criticate în mod acerb, denigrate, acuzate de imprecizie și până la urmă îngropate pe undeva în arhive, departe de ochiul public.
     Medicii greșesc din lipsă de experiență sau cunoștințe teoretice, din superficialitate și ignoranță, dar și pentru că, spre deosebire de robot, medicul e supus greșelii ce apare în mod cu totul neașteptat ca urmare a oboselii, a raționamentului clinic greșit sau pur și simplu a neșansei. Nu cunosc vreo statistică a adevăratelor cauze ale deceselor celor peste 100.000 de americani care cad anual victime erorilor medicale și nu am idee care e proporția cazurilor fatale care ar fi putut fi evitate dacă personalul medical ar fi acționat corect și nu ar fi comis greșeli ce puteau fi evitate.
     Îmi este viu în minte cazul unei paciente în vârstă de aproape 70 de ani, posesoarea unei comorbidități cumplite, afectând grav funcția cardiorespiratorie, IMC peste 40, diabet zaharat tip 2 neglijat etc. Intervenția propusă – colecistectomie laparoscopică – fusese prezentată pacientei și familiei sale ca un act chirurgical cu risc mic, dar nimeni din echipa chirurgicală nu a aprofundat situația generală a pacientei, nimeni nu a realizat că această bolnavă va avea nevoie de o supraveghere continuă și intensă, drept  care îngrijirea postoperatorie imediată a fost efectuată în secția de chirurgie, pacienta s-a complicat prin insuficiență respiratorie acutizată, iar intervenția echipei de terapie intensivă s-a dovedit întârziată și complet ineficientă. Și acum să ne închipuim discuția care a avut loc în respectiva secție de chirurgie. În mintea mea se derulează concomitent două scenarii, complet opuse unul altuia. Primul se petrece într-o atmosferă de generală dezvinovățire. E vorba, se va spune, despre o pacientă extrem de tarată, care în urmă cu numai două săptămâni apăruse în camera de gardă a spitalului cu simptome clare de colecistită acută, deci indicația de intervenție chirurgicală era iminentă. Ba, mai mult, chirurgul respectiv trebuie felicitat pentru decizia de a trata pacienta în mod conservator, în felul acesta evitând o intervenție chirurgicală practicată în condiții de urgență. Dar, cum se spune pe la noi, tratamentul corect nu oferă întotdeauna rezultate pozitive. Cu alte cuvinte, pacientul e cel vinovat! Inutil de a sublinia corectitudinea celui de-al doilea scenariu, care presupune o discuție deschisă, sinceră, a cărei concluzie trebuie să fie o schimbare de protocol (mai bine spus, instituirea unui protocol, până acum inexistent), care să impună luarea în comun a unei hotărâri, cu participarea întregii echipe medicale, după o expunere amănunțită a problemelor pacientului, și cu afectarea, în viitor, a unui pat de terapie intensivă oricărui bolnav care necesită o monitorizare clinică și instrumentală în perioada postoperatorie imediată.
     Un alt tip de erori, cele transfuzionale, țin, în mare parte, de trecutul îndepărtat, dar ele încă apar în practică, mai ales într-un cadru în care munca se prestează în condiții de extremă oboseală a personalului. O probă de sânge ajunge la centrul de transfuzii însoțită de o cerere de eliberare a două flacoane de masă eritrocitară, doar că acțiunea se petrece la ora 2 din noapte, medicul de gardă încă nu a apucat să ia cina și nici măcar o înghițitură de apă, iar eticheta de pe eprubetă, cu numele pacientului, e a altui bolnav. Consecințele sunt cele cunoscute.
     În curând, în cadrul congresului SRATI de la Sinaia, va avea loc o discuție la masa rotundă despre deficiențele sistemului care nu oferă medicului ATI un minimum de echipament de monitorizare, ceea ce conduce în anumite cazuri la erori de conduită terapeutică, ușor de prevenit în prezența unui monitor electronic modern. Lista situațiilor de acest gen e prea lungă pentru a fi amintită în totalitate. Întrebarea care se cere pusă e legată de propunerile de remediere. Și aici e vorba de un lung șir de măsuri care trebuie luate pe plan profesional și organizațional, dar voi încerca să le amintesc doar pe cele mai importante.
     În primul rând, e vorba de un program educativ care să oblige orice instituție medicală să discute complicațiile ivite și să înțeleagă etiologia fiecăreia dintre ele. Concluziile vor căpăta imediat forma unor protocoale, bazate pe literatura de specialitate, iar aceste protocoale trebuie însușite și respectate de toți cei în cauză. Cazurile majore trebuie să se bucure de o discuție serioasă, la care să participe toți specialiștii ce-și pot oferi părerea și propunerile de limitare a riscului. E vorba de cazuri complicate, cu o comorbiditate ce poate pune în pericol situația pacientului, și această cerință nu se impune numai în mediul chirurgical. Concluziile vor fi înregistrate în foaia de observație a pacientului și aduse la cunoștința sa. Consimțământul informat trebuie să se transforme dintr-o obligație birocratică, privită ca o necesitate inutilă, într-un act conștient, în cadrul căruia pacientul e implicat în luarea unei decizii terapeutice, după ce a devenit clar faptul că el/ea a înțeles pe deplin riscul implicat și e în măsură să-și dea consimțământul. Obligația instituției spitalicești e să asigure condiții optime de tratament și să informeze pacientul în cazul în care nu există posibilitatea de a oferi o soluție din care să lipsească riscuri majore. În sfârșit, trebuie subliniată obligația de a institui în fiecare spital sau policlinică un serviciu de management al riscului. E vorba de un birou la care ajung toate cazurile în care există o certitudine sau măcar o bănuială de eroare de diagnostic sau tratament. Dosarele sunt trimise biroului de către orice secție clinică, orice laborator sau orice departament. Pentru fiecare asemenea caz, are loc o discuție, urmată de luarea unor decizii operative în scopul prevenirii unor complicații similare în viitor. Mai mult, în sarcina biroului respectiv cade și pregătirea actului de apărare, în situația în care cazul ajunge să fie cercetat penal.
     Poate că e mai ușor să pui toate aceste sfaturi pe hârtie și mult mai greu (sau chiar imposibil) să le pui în aplicare. Dar nu e nevoie să redescoperim America! Propunerile de mai sus au devenit, demult, obligatorii în multe instituții medicale din lumea largă. E drept, o parte din măsurile propuse au devenit lege la intervenția opiniei publice și a organelor judecătorești. Dar cine e dispus să aștepte următorul dezastru pentru a lua niște măsuri care ar putea preveni o catastrofă?
 
 
 

„În prezent, e nevoie de o acțiune colectivă pentru a crea un sistem care să limiteze erorile, să recunoască riscul fiecărui caz, să permită nu numai chirurgilor, ci și medicilor din alte specialități să învețe din propriile lor greșeli și să înlocuiască permanenta tendință de a arunca vina pe altcineva cu o perseverentă activitate de studiu și training.“
(sir David Craig Carter, n. 1940)

 

 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe