Newsflash
Cultură

La Ateneu și peste hotare

de Anca FLOREA - mar. 3 2017
La Ateneu și peste hotare
    La Filarmonica bucureșteană, concertele curente ale stagiunii au prilejuit reîntâlnirea cu reputata pianistă Elisabeth Leonskaja, într-un opus de Grieg pe care artista îl îndrăgește cu deosebire, abordându-l adesea în programele sale din lume. De data acesta, a fost interpretat sub bagheta bunului său prieten, dirijorul Horia Andreescu. Un alt rafinat interpret al claviaturii, Viniciu Moroianu, evoluează în recital, sub aceeași cupolă, la 25 februarie, alegând pagini de Bach, Beethoven, Lipatti și Schumann, într-o călătorie elevată prin muzica veacurilor, prin stiluri atât de diverse, pe care știe să le reliefeze și mai ales să le redea astfel încât să creeze acea atmosferă menită să capteze și să cucerească spectatorii. Și se pare că zona „fierbinte” pentru melomanii bucureșteni se află, în această perioadă, la Ateneu. Chiar a doua zi după acest recital se anunță o seară aniversară dedicată compozitoarei Felicia Donceanu – nu am înțeles nici anul trecut de ce spectacolul e programat la o lună distanță de ziua sa de naștere. Important este însă faptul că se vor cânta lucrări din creația sa camerală vastă și colorată. Se va începe cu teatrul instrumental din „Cutia cu surprize”, prezentat de soprana Simona Jidveanu, pianista Diana Spânu-Dănilă și violoncelista Ștefania Budd, se va continua cu „Fantesia” și „Careul de ași” propuse de Trio „Mozaic” și se va încheia cu alte jocuri muzicale pline de farmec, umor și inteligență: „Culori, flori, fructe” și „Ierburi de leac” sau „Retro”, abordate de „Allʼs Choir” condus de Adrian Ionescu.
     În paralel, la Universitatea Națională de Muzică, Ziua Madrigalului va fi onorată de corul „Madrigal – Marin Constantin”, omagiind totodată memoria fondatorului ansamblului, la 91 de ani de la naștere. Spectacolul este o nouă ocazie de a se raporta la Programul național „Cantus Mundi”, prin invitarea unor coruri de copii din țară, care vor cânta sub coordonarea Annei Ungureanu. Ca de obicei, programul va alătura miniaturi renascentiste și românești de ieri și de azi, iar în final se va intona imnul corului „Madrigal”.
     Dirijorul Ion Marin va conduce, la 31 martie, noua producție cu opera „Anna Bolena” de Donizetti la Scala din Milano. Dirijorul este director de onoare al Corului Național de cameră „Madrigal – Marin Constantin” și președinte fondator al Programului Național „Cantus Mundi” – ansamblu care a lansat, de altfel, și o colaborare permanentă cu Opera pentru copii. Ceea ce nu se specifică, dar se menționează pe site-ul vestitului teatru liric, este că inițial urma ca la pupitru să se afle Bruno Campanella, devenit indisponibil. Va fi o coproducție cu Grand Théâtre din Bordeaux, în regia lui Marie-Louise Bischofberger, în rolurile de prim plan fiind distribuiți Hibla Gerzmava, Sonia Ganassi, Piero Pretti și Carlo Colombara.
     La Timișoara s-a pregătit premiera baletului „Șeherazada”, pe muzică de Rimski Korsakov, care vede lumina rampei la 24 februarie, în timp ce la Opera Națională din București se repetă pentru noua versiune a celebrului „Romeo și Julieta” de Prokofiev, de această dată în coregrafia imaginată de Renato Zanella, actualul coordonator al departamentului de balet. Deci, spectatorii se vor bucura de două lucrări din marea literatură rusă, puse în scenă în mai puțin de o lună.
     Vorbind despre arta dansului, trebuie spus și că, la început de februarie, parte dintre soliștii Operei din Iași s-au aflat la Monte Carlo, participând la „Le Grand Bal Masqué”, organizat sub conducerea Deliei Grace Noble – una dintre cele mai apreciate soprane din Monte Carlo. Derulat la „Salle des Etoiles”, la balul mascat au participat personalități locale, care i-au aplaudat pe balerinii români în secvențe din „Romeo și Julieta”, „Don Quijote”, în valsul „Dunărea albastră”, „Menuet” și un „Vals vampiric”. De asemenea, românii au evoluat și în programul exclusivist de la „Yacht Club de Monaco” al prințului Albert, succesul lor determinând nu doar aprecieri din partea organizatorilor, ci și intenții de a continua colaborarea în proiecte viitoare.
     Și pentru că în ultimii ani se încearcă o revenire la obiceiuri și tradiții autohtone, la 24 februarie, la sala Radio, Dragobetele se bucură de o seară folclorică specială. Orchestra de muzică populară Radio dirijată de Adrian Grigoraș în colaborare cu numeroși soliști concertează sub genericul „Dragobetele sărută fetele”. Probabil în același spirit, dorind să prezinte, cu prilejul vestitului carnaval de la Veneția, costume românești autentice, Primăria municipiului București, împreună cu ICR și Institutul de Cercetare Umanistică din orașul lagunelor, au organizat evenimente deosebite care, cu siguranță, atrag miile de „măști” ce inundă străzile. Astfel, în perioada 18–28 februarie, la Ateneo Veneto sunt expuse 25 de costume tradiționale și fotografii din colecția „Zestrea”, realizate de Liliana Țuroiu, iar pe scena din Piața San Marco va evolua grupul de tulnicărese din județul Alba, prezent apoi și la defilarea ce precede mult așteptatul „zbor al îngerului”.
     Pe cu totul alte coordonate, la noi, la 24 februarie, Opera Națională oferă, în foaier, recitalul „Piazzolla Night”, mozaic agreabil, alternând pagini interpretate de trio „Elite” și de soliști precum tenorul Andrei Lazăr, soprana Elena Dincă sau mezzosoprana Sorana Negrea, acompaniați la pian de Mihaela Vâlcea, cu secvențe coregrafice alese de Ioana Macarie, amfitrion fiind actrița Mihaela Rădescu.
     În seara precedentă, mult așteptatul Bal al Operei de la Viena a atras, ca de obicei, personalități și curioși, mai ales că îmbolnăvirile și indisponibilitățile ce „bântuie” Staatsoper de luni bune au determinat și înlocuirea dirijorului Semyon Bychkov cu frumoasa italiancă Speranza Scappucci, care a avut astfel șansa, probabil nesperată, de a debuta în celebrul teatru liric într-un context aparte.
     Și pentru a închide cercul retrospectivelor, trebuie spus că pianistul român Radu Lupu a stârnit entuziasmul publicului de la München prin recitalul oferit sâmbătă, 18 februarie, la Herkulessaal, cuprinzând un repertoriu în care se simte bine – Haydn, Debussy, Ceaikovski. Aplauzele și ovațiile l-au determinat să revină pe scenă, la final, de șase ori, ceea ce pentru artistul atât de sobru și rezervat este o adevărată performanță.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe