Newsflash
Cultură

Coincidenţe în serie

de Anca FLOREA - nov. 20 2014
Coincidenţe în serie
Întâmplător sau poate pentru că stagiunea curentă oferă repere interesante, în doar câteva zile m-am aflat de trei ori la Ateneu, fie pentru recitaluri, fie pentru concertul săptămânal al Filarmonicii. Am asistat, după multă vreme, la un recital de orgă prezentat, de asemenea după o absenţă mult prea îndelungată din viaţa noastră muzicală, de Ilse-Maria Reich. Cotată printre cei mai buni organişti de la noi până la stabilirea sa la Rottenburg (Germania), acum a revenit cu un program atractiv în care, firesc, opusurile de Bach au ocupat un loc prioritar.
Lucrările pe care le-a abordat ca solistă au cucerit prin manieră stilistică de factură germanică, robustă, sobră şi logică, alternând secvenţele virtuoze, masive, cu unele estompate, de o transparenţă remarcabilă, dar totul perfect echilibrat, într-o construcţie clară şi un discurs fluent. Publicul – din păcate, surprinzător de restrâns – a ascultat partituri celebre sau poate mai puţin cunoscute la noi, aplaudând un demers interpretativ care a stat sub semnul pasiunii, profesionalismului şi rigorii.
Seara a fost gândită astfel încât să alăture pagini solistice cu altele scrise pentru orgă, viola da gamba şi soprană, artista colaborând cu interprete alături de care a cântat adesea fie în ţară, fie în Germania: o „combinaţie“ inspirată, care a adus parfumul şi atmosfera „de epocă“, cu piese lente, încărcate de rugă sau meditaţie (de Sieprawski, Walther sau Kuchar), cu momente de contrast, orga şi viola da gamba (şi tenor). Ilse-Maria Reich şi Anca Iarosevici şi-au intuit reciproc frazarea şi linia introspectivă, asemeni relaţiei cu soprana Georgeta Stoleriu înIlse-Maria Reich „Iustus germinavit“ de Sieprawski.
Structura diversă a inclus şi două celebre „Ave Maria“ – de Caccini, respectiv Schubert –, superbe în sine, căpătând un plus de eleganţă şi rafinament în tălmăcirea Georgetei Stoleriu, pe fondul discret al orgii. În final, lucrările de Krebs au readus sonurile instrumentale, cu secţiuni calme, reflexive sau desfăşurări ample şi rapide, păstrând însă permanent „linia mare“ specifică muzicii de o asemenea factură. După seria de „Preludii“ şi „Fugi“ sau „Fantezii“ redate cu bun gust şi rigoare într-o succesiune complexă şi solicitantă, protagonista a răspuns aplauzelor insistente cu două „Corale“ de Bach, foarte diferite ca factură, dar conturate impecabil.
Două zile mai târziu, printr-o frumoasă coincidenţă, am urmărit, la sala mică, un program susţinut de studente (sau masterande) la clasa de canto condusă, la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, de lect. univ. dr. Claudia Codreanu. Apreciata mezzosoprană, formată sub îndrumarea Georgetei Stoleriu, şi-a prezentat discipolele în pagini de muzică spaniolă, semnate de compozitori binecunoscuţi. Prima piesă – „De donde venis, amore?“ – a dat şi titlul acelei întâlniri cu melodiile şi ritmurile specific iberice, pe care, desigur, le-am „receptat“ ca atare, chiar dacă tinerele soliste au cântat doar în forte, lipsind culorile, inflexiunile expresive, languroase, insinuante sau explozive, pe care le aşteptam.
Emoţionate, îmbrăcate în rochii lungi, în roşu şi negru, în parte amintind de portul bogat al tinerelor din Peninsulă, sopranele Amaia-Arrieta Vargas, Oana Neagoe, Andreea Panu, Cătălina Antal, Cristina Vasilache, precum şi mezzo­soprana Martiniana Antonie, au „atacat“ cu aplomb şi corectitu­dine, acompaniate la pian de Inna Oncescu, creaţii de Barbieri, Chapi, De Fallla, Gimenez, Rodrigo, Serrano, Sorozobal sau Torroba. Speram să le confere cumva parfumul şi nuanţarea care ar trebui să cucerească publicul. Seria de coincidenţe a continuat cu invitarea, în „simfonicele“ Filarmonicii bucureştene, a unei alte mezzosoprane care s-a format la clasa Georgetei Stoleriu: Aura Twarowska, solistă la Staatsoper Viena, în urmă cu câţiva ani prezenţă constantă în spectacolele Operei Naţionale. A fost o seară specială, pentru că afişul alătura două „nume“ (Fischer-Dieskau şi Menuhin). La pupitru s-a aflat fiul renumitului bariton (Martin), iar la pian fiul ilustrului violonist (Jeremy).
Programul, a cuprins opusuri din marea literatură germană, cu o puternică încărcătură romantică, extrem de ofertante pentru interpreţi şi public, dar încă din ampla introducere orchestrală a Concertului nr. 1 de Brahms m-a surprins nu doar uniformitatea gesturilor dirijorale, ci mai ales lipsa de vibraţie emoţională şi lentoarea ce aveau să caracterizeze întreaga „concepţie“ a lui Martin Fischer-Dieskau. Pianistul Jeremy Menuhin a fost departe de monumentalitatea partiturii, parcursă conştiincios, cu o tehnică precisă, dar în forţă şi fără o expresivitate reală, degetele sale mici alergând pe claviatură şi... atât. O derulare anostă, fără relief, inconsistentă, într-un tempo ce pulveriza orice posibilă densitate a frazei, a construcţiei, chiar dacă orchestra Filarmonicii a sunat omogen şi a încercat să suplinească într-un fel acea abordare fadă, prelungită mult peste orice versiune acceptabilă.
Rămânând în lumea brahmsiană, dar şi a tempourilor diluate exasperant, „Rapsodia“ pentru alto, cor bărbătesc şi orchestră a prilejuit revenirea pe podium a Aurei Twarowska, după apariţia în Simfonia IX de Beethoven ce a deschis stagiunea. Glasul său generos, amplu, condus cu eleganţă, cu o frazare şi o reliefare inteligentă a sensului cuprins în text, i-a încântat pe cei care, în fine, s-au bucurat să asculte o voce perfect adaptată unei scriituri de mare frumuseţe.
Dar a urmat poemul simfonic „Moarte şi transfiguraţie“ de Strauss, pe care dirijorul l-a tratat într-o manieră similară, poate cu o gestică uşor mai diversificată, păstrând însă „tiparul“ uniform şi monoton din toate punctele de vedere. Din fericire, muzica impunea desfăşurări dramatice, care în secvenţele cântate în forte sunau, de la sine, vibrant şi cu o anume anvergură, momentele de meditaţie sau de calm fiind totuşi plate şi lipsite de un contur pregnant al atmosferei, deşi titlul se referă la... transfiguraţie. Este adevărat că Martin Fischer-Dieskau a dirijat fără partitură întreg programul, ceea ce dovedeşte (doar) o memorie bună, nicidecum o cunoaştere reală a stilului, a conţinutului ideatic sau a specificului fiecărui compozitor.
Aşa cum se anunţa, publicul s-a întâlnit cu nume celebre la Filarmonică, dar din păcate au fost doar „nume“, pentru că fiii nu au moştenit nimic din ceea ce a adus, cândva, gloria taţilor. Şi, în ciuda unor CV-uri mirobolante, realitatea trădează cu totul altceva.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe