Newsflash
Cultură

Coincidenţe

de Anca FLOREA - nov. 14 2014
Coincidenţe
Toamna aceasta aduce atracţii deosebite la mai toate teatrele lirice din ţară. Opera din Craiova a invitat un cunoscut, dar controversat regizor bulgar, Plamen Kartaloff, pentru a pune în scenă Don Giovanni de Mozart. Costumele au fost create de Cătălin Botezatu, designerul implicându-se, probabil pentru prima oară, într-o astfel de „aventură“.
La Opera din Iaşi, după producţia cu Lucia din Lammermoor de Donizetti,  montată de renumitul Andrei Şerban, şi reluarea altei montări de mare succes realizată de acelaşi regizor, Indiile galante de Rameau, artistul va reveni abia la primăvară pentru o nouă colaborare. Până atunci însă, la 3 noiembrie, marcând cei 58 de ani împliniţi de la prima ridicare de cortină, s-a cântat Tosca de Puccini, creaţie prin care, atunci, începea istoria Operei din oraşul moldav. De această dată a fost prezentată melomanilor în viziunea regizorală a bulgarului Ognian Draganoff.
Anterior, acelaşi regizor a montat capodopera pucciniană la Opera din Timişoara, inclusă şi de această dată în Festivalul „Timişoara muzicală” care, ajuns la ediţia XXXIX, se derulează în perioada 15 octombrie – 16 noiembrie, aducând pe afiş cele mai reuşite spectacole din ultimii ani,  partituri de referinţă din literatura de gen: Nabucco, Traviata şiTrubadurul de Verdi, Tosca de Puccini, Faust de Gounod, Adriana Lecouvreur de Cilea, iar, la final, premiera cu Turandot de (acelaşi) Puccini, pusă în scenă de tenorul Corneliu Murgu.
Se pare că anul acesta lucrurile se leagă sub semnul coincidenţelor, ultima creaţie semnată de Puccini regăsindu-se, tot în 16 noiembrie, şi în Festivalul Operei din Constanţa, în viziunea oferită de Alice Barb în trecuta stagiune. Manifestările s-au deschis însă cu o premieră foarte reuşită: baletul Romeo şi Julieta de Prokofiev, în coregrafia inspirată a reputatului balerin Horaţiu Cherecheş şi cu superba scenografie realizată de Natalia Kornilova. Au urmat multe alte noutăţi, pe lângă reluări atractive, aşa cum au fost, spre exemplu, operele Elixirul dragostei de Donizetti (tot în regia lui Draganoff!) sau Flautul fermecat de Mozart, programându-se şi o seară de muzică românească, o gală extraordinară de balet, concerte din opere şi operete alături de Constanţa Brass Band, în 8 noiembrie, pentru ca a doua zi publicul să se bucure de o „premieră de divertisment muzical“ purtând titlul canzo­netei O sole mio. Alte tentaţii irezistibile au fost premiera de operă Imita­tions pe muzica de Dinos Constantinides (din SUA) şi recitalul renumitei soprane Leontina Văduva, apoi spectacolul Amor caliente, baletul Don Quijote de Minkus, concertul simfonic şi opera Boema de Puccini.
În Bucureşti, efervescenţa spectacolelor lirice ale toamnei a făcut loc şi pentru un omagiu adus lui Dumitru Capoianu, care ar fi împlinit 85 de ani, dacă mai era printre noi. Momentul a fost marcat printr-o seară camerală derulată pe scena Ateneului, acolo unde maestrul a condus ani buni Filarmonica bucureşteană. Celui omagiat i-a fost dedicat un întreg caiet-program, cuprinzând repere din activitatea sa, citate din zicerile sale de duh, fotografii sau desene ce-l reprezintă.
Programul, decupat  din muzica sa camerală, a debutat cu patru lieduri compuse pe versuri de George Topârceanu şi Victor-Ion Popa, abordate de soprana Bianca Manoleanu şi tenorul Florin Diaconescu. Cei doi au fost acompaniaţi la pian de Remus Manoleanu. Lucrarea Katzenlieder a fost cântată corect de pianistul Roman Manoleanu şi urmată de Sonata pentru violoncel solo, în care Anca Vartolomei a reliefat din nou ştiinţa de a înţelege muzica contemporană cu o scriitură dificilă, dar totuşi accesibilă. Pe cu totul alte coordonate, „Trixy“, „Toccata“ pentru chitară, a adus în prim-plan un instrument extrem de îndrăgit de Capoianu şi sonurile de inspiraţie spaniol-sud-americană. Mihai Cojocaru a reuşit să le pună în valoare parfumul, revenind apoi pe podium alături de Ion-Bogdan Ştefănescu în Sonata pentru flaut şi chitară.
Seara s-a încheiat cu trio „Arcuri“, prilejuind evoluţia excelentă a unor tineri precum violonista Cornelia Petroiu, pianista Anamaria Biaciu-Popa şi violoncelistul Eugen-Bogdan Popa, care au realizat contrastele cerute în pagini alerte sau, din nou, introspectiv-melancolice. Interesant de observat a fost finalul ce se stinge treptat, remarcat şi în alte opusuri incluse în program, trădând o latură mai puţin cunoscută a compozitorului Dumitru Capoianu. Lumea îl (re)cunoştea prin replicile şi umorul său, temperamentul exploziv şi permanenta stare de „neastâmpăr“, uneori şi prin reacţiile destul de tăioase, dar nicidecum ca un liric-visător – poate doar romanţele să-l fi „deconspirat“ în acest sens.
Surprinzătoare a fost absenţa din sală a compozitorilor şi interpreţilor, foşti colegi sau colaboratori de o viaţă. Dar poate că aceştia au onorat invitaţia de a asista, câteva zile mai târziu, la o altă manifestare dedicată memoriei muzicianului, organizată de această dată de Muzeul naţional „George Enescu“ şi Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România. Manifes­tarea a prilejuit şi vernisajul unei expoziţii ce „surprinde în imagini aspecte din viaţa şi activitatea“ sa, subliniate şi prin evocarea rostită de muzicologul Viorel Cosma, şi prin filmul Remember „Capoianu-Gopo“ regizat de Manuela Hodor. Pelicula grupează secvenţe decupate din filme de referinţă create de Gopo, coloana sonoră fiind semnată de Dumitru Capoianu – Scurtă istorie, şapte arte, Homo sapiens, Intermezzo pentru o dragoste eternă, Ecce homo, Infinit – urmate de înregistrări audio şi video, fragmente din lucrările sale cântate în concert de-a lungul vremii, într-un montaj realizat de profesorul Corneliu Rădulescu, de la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe