Se
apropie ultimele zile din an, iar scena muzicală continuă să fie ofertantă, nu
doar prin programe de sezon, ci și prin seri speciale dedicate creației
camerale, simfonice sau de operă și de operetă. Spre exemplu, la Muzeul
„Enescu” a avut loc un recital aparte, avându-l în prim-plan de Josu de Solaun,
câștigătorul secțiunii de pian la ediția din 2014 a Concursului „George
Enescu”. Acesta a abordat, alături de violonistul Jesús Reina, suita enesciană
„Impresii din copilărie”, atât de specială, dificilă și complexă, dar
cuceritoare într-o interpretare adecvată. Anterior, violonistul a cântat Sonata
de Janáček în compania pianistei Anna Petrova, aceasta evoluând apoi, împreună
cu violonista norvegiană Anna Margrethe Nilsen, într-o Sonată de Bartók. Pentru
a închide „cercul”, tânăra norvegiană a colaborat cu Solaun într-o lucrare de
Szymanowski. Spectacolul a avut o structură echilibrată și atractivă,
cuprinzând opusuri semnate de reprezentanți de marcă ai școlilor naționale de
secol XX.
Teatrul
„Excelsior” a găzduit o nouă producție de teatru coregrafic din „ciclul Gigi
Căciuleanu”, inventivul dansator și coregraf imaginând, sub titlul
„#EmojiPlay”, un spectacol ce „îmbină în mod aparent ludic un limbaj
tridimensional (cel al dansActorilor) cu vizuala și strania (încă) lume
bidimensională a acestor tinere metafore numite emoji”. Ca de obicei,
spectacolul a fost precedat de o conferință de presă, în care autorul a
explicat resorturile ce au condus la nașterea originalei creații „ce aduce în
prim-plan transformarea comunicării clasice într-un cumul de semne universal
recognoscibile”.
La
Sala Polivalentă, Opera comică pentru copii a prezentat, sub genericul „Poveste
de Crăciun”, un mozaic în care s-au îmbinat opera, opereta, muzica de cor și
cea pop, precum și colinde tradiționale, balet clasic și flamenco. Conform
comunicatului oficial, pe scenă s-au aflat 300 de interpreți, iar în sală
aproape 4.000 de spectatori mari și mici. Aceștia au aplaudat momente susținute
de soprana Felicia Filip (directorul Operei pentru copii), baritonul Iordache
Basalic (de la ONB), binecunoscuții balerini ai Operei Naționale – Corina
Dumitrescu și Gigel Ungureanu -, violonistul Mario Hossen (de la Viena). Lor li
s-au alăturat și Laura Bretan, câștigătoarea concursului „Românii au talent”,
sosită de la Chicago, Alina Eremia și dansatorul Lucas Molina de la Buenos
Aires. Au acompaniat Orchestra Simfonică București și Ionel Tudor Band, conduse
de Gheorghe Iliuță și Andrei Tudor, iar corurile „Cantus mundi”, invitate din
țară, au fost dirijate de Cezar Verlan. Întreaga desfășurare a călătoriei
printre genuri muzicale atât de diferite a fost călăuzită de Oana Șerban și
Valentin Tiron (de la Opera pentru copii), în regia lui Cristian Mihăilescu.
Vorbind
despre melodii îndrăgite și cântate aici sau în lume, trebuie spus că, la sala
Radio, s-au readus datinile și obiceiurile de Crăciun și de Anul Nou, prin cete
tradiționale de colindători venite din Alba, Arad, Gorj, Maramureș, Mehedinți,
Sibiu, Suceava și Teleorman. Dar pe podium a concertat și Corul Academic Radio
care, dirijat de Ciprian Țuțu, a propus piese de Gheorghe Dima, Tiberiu
Brediceanu sau Emil Monția, dar și piese clasice precum „We wish you a Merry Christmas”
sau „Jingle bells”. Invitați au fost membrii grupului vocal „Anatoly”, iar la
pian a cântat Carmen Săndulescu.
Sub
cupola Ateneului, Orchestra Română de Tineret a revenit pe scenă într-o
partitură vocal-simfonică – o noutate în repertoriul ansamblului –, prezentând
oratoriul „Messiah” de Händel într-o combinație cumva inedită, colaborând cu
corul „Preludiu” - condus de Voicu Enăchescu -, sub bagheta lui Cristian
Măcelaru (din SUA), în cvartetul solistic regăsindu-se soprana Irina Ionescu,
mezzosoprana Hilary Summers, tenorul Sunnyboy Dladla și bas-baritonul Garry
Griffits, aceștia sosind, de asemenea, din America.
Iar
la 23 decembrie, Orchestra Națională Radio, cu David Crescenzi la pupitru,
aduce farmecul valsurilor și polcilor compuse de Strauss, alternând cu pagini
celebre de Brahms, Ceaikovski sau Saint-Saëns.
Pe
de altă parte, Asociația Cultura „Viva Sighișoara” a organizat un miniturneu în
cadrul căruia, pornind de la titlul „Basme pentru copii și oameni mari”,
pianista Anamaria Stamp a condus spectatorii în lumea celebrelor povești:
„Frumoasa din pădurea adormită”, „Frumoasa și bestia”, „Hänsel și
Gretel”, „Prâslea cel voinic”, cele care au inspirat compozitori precum
Ceaikovski, Humperdinck, Ravel, Saint-Saëns, Janáček sau Dvořák. Au colaborat
și violoncelista Anastasia Feruleva și clarinetistul clujean Aurelian Băcan.
Concertele au avut loc la Sighișoara, Reghin și Târgu Mureș.
În paralel, la Opera din Timișoara s-a
derulat tradiționalul spectacol „Feeria fulgilor de nea” oferit de elevii
Studioului de dans „Ana Valkay”. Și teatrul liric va invita melomanii, la 28
decembrie, să urmărească ansamblul Operei din Belgrad într-o reprezentație cu
„Evgheni Oneghin” de Ceaikovski. Iar mai târziu, la 31 decembrie, artiștii
timișoreni vor evolua, ca în fiecare an, în opereta „Liliacul” de
Strauss, a cărei acțiune se petrece, după cum bine se știe, chiar în noaptea de
Revelion. Astfel, cei de pe scenă și cei din sală se vor bucura împreună să
întâmpine Anul Nou în sunetul muzicii care, simbolic, răsună în acea seară în
multe teatre lirice din lume - pentru că toată lumea vrea să intre (și) în 2017
cu zâmbetul de buze, sperând că va fi mult mai bun și, desigur, plin de muzică.