Newsflash
Cultură

Șoaptele trecerii

de Elena SOLUNCA - aug. 10 2015
Șoaptele trecerii
Titlul celui mai recent roman al medicului Gheorghe Chirtoc este Mărturisirea și, în consecință, respectă o lege nescrisă: „conectează“ cititorul la subiect încă din primele pagini. Asta după o uvertură în care cititorul este pus în temă cu un context aparent fără legătură. Doar aparent. Este vorba de plecarea precipitată a medicului chirurg, nevoit să se pensioneze spre a face loc, firește, fiului unui suspus postdecembrist. Normal, câtă vreme spitalul este într-un oraș mare, are vizibilitate; apoi, când diplomele universitare se dau „la kilogram“, când nu contează cum sunt luate examenele, totul este să beneficiezi de o susținere bine consolidată, vizibilă prin marca mașinii de ultimul tip cu care te „prezinți“. E ca și cum autorul își spune (cum a mai făcut-o) un of care să-l elibereze.
Acțiunea propriu-zisă începe cu o anume bruschețe. Pacientul care trebuie operat refuză categoric, iar motivul este uluitor: își dorește marea întâlnire cu Dumnezeu spre a-și primi pedeapsa cuvenită. Motivul, care și declanșează „mărturisirea“, este uciderea unui om, neclară cumva, pentru că nu este limpede care au fost circumstanțele crimei. Povestirea se derulează labirintic, comunicarea este îmblânzită de tonul înmlădiat al povestitorului, iar șirul amintirilor se derulează, paradoxal aproape, ca de la sine, într-o căutare buimacă a sinelui rătăcit.
Cert, autorul are harul povestirii și pe toate le rânduiește chibzuit, reușind să dea amănuntului abia observat semnificație nebănuită în primele pagini; să-i dea un gust al adâncurilor. La început, „mărturisirea“ se derulează lin ca o poveste, pentru ca, de la pagină la pagină, ritmul să se modifice într‑un crescendo ma non troppo și sfârșește prin a situa pe cititor într-o perspectivă spirituală. Mărturisirea celui care fără intenție l-a ucis pe Ștefan Vârtej se convertește în adevărată spovedanie care caută liniștea sufletului chinuit, pentru a afla-o într-un târziu, când credea că totul este pecetluit ca un blestem. Mărturisirea interferează cu aducerile aminte despre cele trăite de medicul-autor în regimul comunist; e ca un coșmar din care nu poate ieși, pentru că i-a marcat viața și este incapabil să ierte, iar resentimentele îl urmăresc până aproape de sufocare. A intrat, parcă, într-un cerc vicios – nu poate ierta și relatarea celor petrecute cu ani în urmă sporește amploarea resentimentelor și îl îndepărtează de liniștea spre care tânjește. De fapt, ele, amintirile, nu-l lasă și se țin scai după cel ce le-a trăit ca o umbră sau ca un blestem.
Făcută la persoana întâi singular, mărturisirea propriu-zisă ar putea fi un „fapt divers“ între atâtea care invadează mass-media. Asta, dacă cel împușcat nu ar fi trebuit să fie – cum și devine! – viitorul socru al ucigașului. Cheia romanului constă în faptul că toate sunt povestite la aproape jumătate de veac după făptuire, când, conform Codului Penal, crima a ieșit de sub acțiunea lui. Aici sesizăm întâiul semn al trecerii la un alt nivel al înțelegerii: ieșită de sub incidența justiției, fapta rămâne o problemă de conștiință greu de rezolvat. Asta este aproape de neînțeles pentru postmodernismul care acoperă cu răzvrătirea sa neputincioasă, de-a valma, întâmplări ce-l exilează într-un anonimat ontologic. Problema însă rămâne, soluția dorită râvnitor nu întârzie pentru că, așa e, cel care caută cu sinceritate găsește. Soluția este dată de un călugăr încărcat de anii transfigurați în înțelepciune sfântă cu care îi este folositor celui chinuit de gânduri ca să iasă din impasul existențial. Îl sfătuiește pe făptuitor să spună celor pe care îi întâlnește povestea sa. O defulare, dar nu doar atât. Dacă fiecare ascultător spune „Dumnezeu să te ierte“, din ruga câtor mai mulți vor izvorî liniștea și pacea mult căutată. Este o posibilă cheie a romanului – când sunt mai numeroși cei care se roagă pentru ceva, ne aflăm în fața unei solidarități, a unei comuniuni de credință în Dumnezeu, care le și ascultă ruga. Niciunul dintre cei care ascultă nu judecă, nu condamnă și spune simplu „Dumnezeu să te ierte“, cu credința inexprimabil de profundă că doar El singur o poate face dacă rugăciunea e făcută în credința împlinirii ei, împărtășită de cât mai mulți oameni.
De la o pagină la alta, vedem cum viața într-o comunitate mică seamănă cu un râu ce-și șoptește, lin și liniștit, povestea care este și rămâne a lui, semănând cu altele multe. Vremea măsoară în șoapte o trecere destul de încurcată, cu întorsături de toate felurile, multe imprevizibile. Nimerim într-un hățiș de întâmplări care face să întrevedem, dincolo de aparenta tihnă a trecerii anilor, mai ales a celor petrecuți în familie, fapte și întâmplări ce dau timpului fiorul vieții ca trecere, uneori convulsivă, pe pământul care o face istorie și legendă. În rest, clipe de viață cotidiană cu momente care-i ritmează dăinuirea – naștere, căsătorie, moarte. Nu de-a valma, ci după o rânduială căreia omul i se supune, cârtind sau uimindu-se, încercând să înțeleagă ceea ce e peste puterile lui. Relatarea faptelor ar secătui romanul nu doar de farmecul abia perceptibil, de suculența povestirii, dar ne-ar apropia de hotarul unui gen literar minor și asta ar putea fi asimilată cu o trădare. Romanul se cere a fi citit pentru a vedea cum autorul compune o adevărată atmosferă dintr-o comunitate mică, uitată de lume, dar unde frământările oamenilor nu sunt mult altfel decât cele din marile orașe și doar „proporțiile“ le particularizează.
În rest, vorba poetului: „Toate-s vechi și nouă toate. Ce e rău și ce e bine, tu întreabă și socoate“. „Socotind“, observăm ceva surprinzător. Poate și din discreție, autorul nu-și dezvăluie credința, nu-L mărturisește pe Dumnezeu spre a se mări pe sine, dar rugăciunea comună pentru iertarea unui semen este o mărturisire pe care o respectăm cum se cuvine. Ascultând cu urechile sufletului șoaptele trecerii pe acest pământ, descifrăm un „mesaj“ venit de la cei care au trecut dincolo de hotarul eternității. Suntem încredințați că „Eternitatea în care intră cei duși de pe această lume este viața fără margini, iubire fără sfârșit, și fericire deplină... Este o liniște pe care nici pământul, nici iadul nu o pot tulbura“. Da, dar ca să o poți percepe e nevoie să-i deprinzi gustul de „aici și acum“, chiar dacă e în forme greu de recunoscut. E gustul pământului, care pe toate le suportă în tăcere îndurătoare, făcând să rodească cele necesare vieții în armonia care recuperează în unitate cele atât de numeroase ale devenirii; iadul, adăpost al întunericului, își pierde întreaga-i putere când iubirea, biruind, transfigurează totul în lumină.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe