Dacă pentru mulți dintre noi vara este anotimpul concediilor,
pentru o parte dintre cei care alcătuiesc ansambluri sau formații muzicale și
coregrafice diverse, precum și pentru soliștii noștri care evoluează în
străinătate, tocmai această perioadă este aglomerată și, desigur, plină de
emoții și satisfacții.
Pe lângă turneele și festivalurile la care m-am referit în
articole anterioare, se cuvine să adaug și turneul efectuat, între 3 și 10
august, de balerinii Operei comice pentru copii în China, unde au prezentat
„Cenușăreasa“ în cadrul celei de-a șasea ediții a Festivalului de teatru pentru
copii de la Beijing, care se derulează până la 25 august. Această ediție
include 215 reprezentații oferite, și în alte regiuni, de 25 de teatre din
întreaga lume. În coregrafia semnată de apreciata prim-balerină Corina
Dumitrescu, producția inspirată de celebrul basm de Charles Perrault
beneficiind de scenografia imaginată de Viorica Petrovici, a prins viață în
interpretarea unor tineri balerini realmente talentați, precum Theodora
Munteanu sau Andreea Vălean în rolul titular sau Andrei Ardeleanu întrupând,
desigur, Prințul din poveste, alături de Mihai Pricope – în travesti Mama
vitregă – sau de Sabina Chirilă și Oana Văleanu în Surorile vitrege.
La București va debuta a patra ediție a Concursului
internațional „Grand Prix de l’Opera“ organizat de Opera Națională. Publicul va
avea posibilitatea să asculte cei 52 de candidați selectați în urma etapei
preliminare. Conform tradiției, primele două etape se vor desfășura cu
acompaniament de pian (17–18 august), iar finala în compania orchestrei ONB,
sub conducerea polonezului Michał Klauza. Un juriu asemănător celui de anul
trecut va desemna laureații, iar finala din 20 august, ca și prima etapă și
semifinala, vor avea loc la sala Radio.
Ulterior, va avea loc și Concursul „George Enescu“, între 3 și
25 septembrie, cuprinzând secțiunile pian, vioară, violoncel, compoziție,
etapele propriu-zis alternând cu recitaluri susținute la Ateneu, culminând,
firesc, cu Gala laureaților, câștigătorii evoluând alături de Filarmonica
bucureșteană.
Probabil că mulți melomani au urmărit, pe internet, finala
vestitei competiții de canto „Operalia-Placido Domingo“, găzduită în acest an
la Teatrul „Degollado“ din Guadalajara, în Mexic. Dacă anul trecut, ca și în
2010, Premiul I a fost câștigat de tenori români, fără ca directorii teatrelor
renumite care au făcut parte din juriu să le ofere contracte importante (ceea
ce... spune multe), acum pe primul loc s-au clasat soprana Elsa Dreisig și
tenorul Keonwoo Kim.
Unii dintre noi ne bucurăm, de fiecare dată, să urmărim pe Mezzo
tv spectacole, concerte sau recitaluri în care evoluează artiști celebri.
Zilele trecute a fost redată producția cu „Tamiri in Farnace“ de Vivaldi, în
care mezzosoprana Ruxandra Donose a strălucit într-o partitură incredibil de
solicitantă, printre partenerii săi din distribuția excelentă aflându-se și
contratenorul Max Emanuel Cenčić. Câteva zile mai târziu, am revăzut
„Cenerentola“ de Rossini, spectacol de la Metropolitan New York, în care rolul
titular era abordat de Elina Garanča. Printr-o frumoasă întâmplare, un site
devenit extrem de familiar melomanilor din toată lumea – Medici tv,
retransmițând aceeași operă, dar din nou cu Ruxandra Donose interpretând
cuceritor personajul central în cadrul premierei de la Glyndebourne. O
eventuală „audiere comparată“ ne pune în dificultate, pentru că ambele sunt
artiste impecabile sub toate aspectele, deși solista noastră aduce un plus de
expresivitate vocală și scenică.
Același site transmite, în direct, și reprezentații din
stagiunea de operă – așa cum a fost, spre exemplu, „Boema“ de la Liège, în care
baritonul Ionuț Pascu a cântat alături de cunoscuta soprană Daniela Cioffi,
care debuta în rolul Mimi, dar și toate concertele programate în Festivalul de
la Verbier, aducând pe podium interpreți vestiți, opusuri simfonice de
anvergură, propunând și opere în concert, precum „Carmen“ sau „Falstaff“cu îndrăgitul Bryn Terfel în rolul bătrânului amorez, iar în „Mag Page“ –
mezzosoprana Roxana Constantinescu. La început de august s-a transmis însă, de
la Chorégies dʼOrange, „Traviata“, în care a fost ovaționat același Placido
Domingo, dar ca interpret al rolului Germont, parteneri fiind soprana Ermonela
Jaho (extrem de promovată în ultima vreme) sau tenorul Francesco Meli. De
altfel, întreaga vară vor fi transmisiuni zilnice, inclusiv de la tradiționalul
Festival de la Salzburg, dar vom avea prilejul să urmărim în reluare – poate ca
un „pandant“ al competițiilor din țară, toate momentele din concursurile
„Ceaikovski“ de la Moscova sau „Chopin“ Varșovia, precum și cel de la Montreal,
dar și, în timp real, competiții programate chiar în aceste zile.
Marele avantaj este faptul că se pot revedea, timp de câteva luni,
toate programele preferate din „lista“ extrem de generoasă a verii, imposibil
de ocolit de adevărații iubitori ai muzicii. Putem spune că în sala de concert,
în fața computerului sau a televizorului, vom avea, în continuare, seri
interesante sau chiar excepționale, într-o ofertă din nou pentru toate
gusturile.