Newsflash

Partenerul potrivit

de Prof. dr. Gabriel M. GURMAN - iul. 3 2015
Partenerul potrivit
  Nu trebuie să ne mirăm că găsim un citat cum este cel alăturat, în scrierile lui J. G. Buckwalter, fost vicepreşedinte al companiei eHarmony şi responsabil cu cercetarea. Firma în cauză se ocupă cu găsirea elementelor comune între două persoane, cu scopul creării unei legături de lungă durată. În aparenţă, e vorba de încă o instituţie care se ocupă cu peţitul, punând în legătură persoane care nu au reuşit să‑şi găsească prin forţe proprii perechea în viaţă şi au nevoie de ajutorul altora. Dar realitatea pare a fi complet alta: eHarmony îşi bazează activitatea şi propunerile nu pe baza unor criterii banale (cum ar fi vârsta, situaţia materială şi socială, obiceiuri şi hobbyuri), ci sugestiile sunt rezultatul unui proces de cercetare amănunţită. Aşa cum se exprima unul din liderii acestei organizaţii, nu e vorba de un simplu sistem de potrivire între două persoane pe baza unor obiceiuri comune, ci de o abordare ştiinţifică, bazată pe un proces profund personal şi emoţional. E deci de înţeles reacţia de nemulţumire a unui specialist în procese psihologice-sentimentale, în faţa medicului obtuz la suferinţele emoţionale ale pacientului, concentrat pe găsirea celui mai potrivit tratament, fără a înţelege suferinţa spirituală a pacientului.
  Cine-şi închipuie că această situaţie deloc roză în relaţia medic–pacient e caracteristică noului mileniu, se înşală profund. Una din imaginile rămase în memorie din timpul specializării mele la Toronto, cu mulţi ani în urmă, a fost „consultaţia“ oferită de un medic urolog unui membru al familiei mele, pe uşa cabinetului, între două convorbiri telefonice, mesajul „oferit“ fiind o puternică suspiciune de neoplasm de prostată.
  O explicaţie a acestei stări de fapt e absenţa educaţiei studentului în medicină privitor la starea sufletească a pacientului. Cu alte cuvinte, aşa cum un pianist de succes nu poate începe a învăţa instrumentul decât în fragedă copilărie, tot aşa medicul nu poate ajunge la un nivel dorit de înţelegere a suferinţei psihologice a pacientului dacă subiectul e complet absent din programul său de învăţământ. Am mai scris despre lipsa de comunicare dintre pacient şi medic în realitatea de azi, atrăgând atenţia asupra nevoii de a sta de vorbă cu pacientul, a-i asculta plângerile, a căuta în antecedentele heredocolaterale acele amănunte esenţiale pentru diagnostic, de a-l întreba pe cel din faţa ta despre obiceiuri, alimentaţie, activitate fizică etc., în scopul înţelegerii mecanismului etiologic şi fiziopatologic care a condus la situaţia morbidă.
  Dar ceea ce descrie Buckwalter e cu mult deasupra simplei comunicării cu pacientul. Intenţia sa e de a cere medicului să caute şi să găsească ce se ascunde în spatele suferinţei fizice sau, mai bine zis, care e expresia spirituală, sufletească, a acestei suferinţe. Nu, acest subiect nu este, aşa cum s-ar putea crede, apanajul servitorilor religiei – preoţi, rabini sau imami. Şi nu pentru că aceştia nu ar fi capabili să înţeleagă frământarea interioară a omului bolnav, mai ales că mulţi dintre ei ştiu s-o facă, şi obţin rezultate bune, în sensul că uşurează suferinţa, oferind uneori nu numai sugestii orientate spre credinţă, dar şi sfaturi practice care să ajute pacientul în lupta sa pentru a face faţă bolii. Dar nimic nu se aseamănă cu ajutorul ce poate veni din partea medicului curant.
   Spre deosebire de toţi ceilalţi, laici în materie de medicină, medicul posedă cunoştinţele necesare pentru a înţelege maladia, cunoaşte magnitudinea suferinţei fizice, înţelege perfect mecanismul fiziopatologic care a condus la apariţia bolii şi are noţiunile necesare pentru a cântări şansele prognostice ale bolii. Pacientul zilelor noastre doreşte şi are dreptul legal, moral şi spiritual, de a primi toate datele legate de situaţia sa medicală. Pacientul de azi doreşte să-şi cunoască prognoza, chiar în cazul unei grave maladii, pentru ca să‑şi poată organiza nu numai gândurile, ci şi acţiunile în vederea tragicului deznodământ.
   Recunosc că nu am datele necesare pentru a cuantifica măsura în care medicul de azi e pregătit, dornic şi apt de a construi cadrul de înţelegere a suferinţei spirituale a pacientului şi de a acţiona nu în chip robotic, ci de la caz la caz. De aproape o jumătate de secol trăiesc într-o societate în care cel puţin o treime din populaţia ţării crede într-o putere supremă şi e gata să-şi pună soarta în mâna ei. În aparenţă, aceştia sunt pacienţii care nu au nevoie de suport psihologic din partea medicului, pentru că ei găsesc cu uşurinţă ajutor prin simpla adresare către atotputernic. Dar şi aceşti pacienţi, în ciuda aşteptărilor, au nevoie de ajutor psihologic. Ei doresc să ştie cât mai mult despre boală şi mulţi găsesc resursele necesare pentru a pune toate întrebările de rigoare, neuitând şi pe cea mai importantă şi mai greu de răspuns, cea care se adresează prognozei. În cazul meu, de medic ATI, aceste întrebări se referă în special la riscul anestezic şi chirurgical, întrebările fiind precise şi pretinzând răspunsuri pe măsură. Convorbirea cu un pacient aflat în insuficienţă respiratorie cronică, de pildă, cu un trecut cardiac bogat şi care va fi supus unei intervenţii chirurgicale majore, nu poate să nu includă aluzia, mai mult sau mai puţin directă, privitoare la sfârşitul nefast.
   Medicul are doar două posibilităţi. Prima e cea a drumului uşor de luat, dar complet ineficient – informaţii parţiale, încurajări în spatele cărora nu se află nimic solid. Alternativa corectă e cea de prezentare a faptelor şi de încercare de a găsi puncte pozitive chiar în situaţii ce par disperate. Am susţinut dintotdeauna că medicina e o măiastră combinaţie de ştiinţă şi artă. Nu am nicio îndoială că elementele de mai sus, parte integrantă a tratamentului, ţin mai mult de artă decât de ştiinţă. Dar, în acelaşi timp, a pune în funcţiune arta fără o solidă bază ştiinţifică nu poate da rezultatele scontate. Şi atunci pacientul rămâne singur, confuz şi trist, în faţa unei situaţii care poate avea un remediu medical, dar care nu e rezolvată din punct de vedere sufletesc.
  Activitatea de cercetare a lui Buckwalter era îndreptată spre găsirea partenerului potrivit pe lungă durată. Dar oare ar fi el capabil să deschidă un nou domeniu de cercetare, acela de a găsi medicul potrivit, din punct de vedere spiritual, pentru pacientul aflat în nevoie, un medic capabil să rezolve problema medicală, dar în acelaşi timp apt să găsească drumul spre sufletul pacientului?
 
„În pofida faptului că personal nu-mi fac iluzii că cineva îmi poate uşura durerea sufletească legată de incapacitatea mea fizică, superficialitatea legăturii cu medicul meu îmi creează o senzaţie nedorită, de singurătate în faţa invalidităţii mele.“ (J. Galen Buckwalter)
 


Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe