Newsflash
Știri

Originalitatea cercetătorului, în aula Academiei Române

de Elena SOLUNCA - mar. 27 2014
Originalitatea cercetătorului, în aula Academiei Române
   Tradiţia discursurilor de recepţie în Academia Română a început la scurt timp după înfiinţarea acestei prestigioase instituţii. George Bariţiu a propus susţinerea unui asemenea discurs, în care să fie omagiată o personalitate de seamă şi să fie expuse aspecte semnificative dintr-un anumit domeniu de competenţă. Aprobată, propunerea a fost inclusă în statutul Academiei şi, la 14/26 septembrie 1869, Alexandru Papiu Ilarian susţinea întâiul discurs de recepţie, cu tema „Viaţa, operele şi ideile lui Gheorghe Şincai din Şincai“. Cu trecerea timpului, tradiţia s-a dezvoltat, prezentarea dis­cursului de recepţie devenind o ceremonie specială, asemă­nată nu o dată cu un fel de „botez“, oficializând titlul de membru titular al Academiei Române. Întreruptă după 1948, tradiţia discursului de recepţie a fost reluată după 1990.
   Ne amintim de această tradiţie, cu aura ei de solem­nitate cordială, de fiecare dată când un membru titular al Academiei Române îşi susţine discursul care atestă intrarea în rândurile nemuritorilor. O asemenea atmosferă a fost în aula Academiei Române cu câteva zile în urmă, când acad. Marius Andruh, preşedintele Secţiei de ştiinţe chimice, şi-a susţinut tradiţionalul discurs cu tema „Originalitatea cercetătorului“, deosebit de actuală, dacă ţinem seama de dezvoltarea exponenţială a ştiinţei, cu atributele ei – performanţă, excelenţă, competiţie. De aceea, cum sublinia acad. Marius Andruh, „principala sursă de progres în ştiinţă o constituie originalitatea tematicii dezvoltate de cercetător“. Se cuvine să spunem că însăşi prezentarea discursului a fost una originală; o originalitate proprie personalităţii lui Marius Andruh şi exprimată prin măiestrita armonizare a aspectelor ştiinţifice cu cele artistice, reverberaţie a definiţiei chimiei ca ştiinţă şi artă şi, totodată, exprimarea unui crez de activitate ştiinţifică şi didactică. Un dialog înţelept între ştiinţă şi artă în căutarea răspunsurilor la întrebările: Care sunt relaţiile între maestru şi ucenic? Care sunt mecanismele creaţiei ştiinţifice care duc la progres? Aşa fiind, demersul s-a desfăşurat pe două registre – al ştiinţei şi al artei (cu deosebire muzică şi arte plastice), cu asemănări ce ţin de genul propriu al creaţiei şi inerentele diferenţe specifice ce au conferit discursului rigoarea ştiinţei şi farmecul artei. Ca frumuseţea să fie la ea acasă, pe ecran, la momentele potrivite, apăreau imagini adecvate textului, iar muzica clasică a aureolat atmosfera cu acorduri care au fascinat atâtea generaţii într-o comuniune a valorilor proprii omului ca homo sapiens.
   Alcătuirea discursului a fost una simfonică, dezvoltând tema originalităţii, trăsătură ce dă măsura cercetătorului de elită în părţi sugestiv intitulate: relaţia maestru–ucenic; progresul în ştiinţă; tradiţia în cercetare; personalitatea cercetătorului. Într-o asemenea deschidere, cuvenitul elogiu adus înaintaşilor a fost echilibrat de ceea ce, prin originalitate, înseamnă înaintare în orizontul neţărmurit al cunoaşterii şi creaţiei. A fost pusă în evidenţă astfel şi o relaţie mai subtilă între tradiţie şi originalitate, una sprijinindu-se pe cealaltă în afirmarea prestigiului unei şcoli sau a unei personalităţi. „Spiritul unei şcoli create de un magistru se va perpetua prin elevii săi în alte universităţi şi institute“. Apar şi riscuri, de pildă când un tânăr rămâne în laboratorul în care s-a format într-o dependenţă de mentor, cu riscul de care vorbea Brâncuşi când a plecat de la Rodin: „la umbra marilor stejari nu creşte nimic, doar iarbă nevolnică“. În ştiinţă, tradiţia se formează şi perpetuează din interior şi stă sub semnul asumării responsabilităţii pentru formarea viitoarelor elite. Cum se formulează şi rezolvă astăzi, în contextul internaţionalizării cercetării, această problemă? Răspunsul nu necesită comentarii, ci, am spune, soluţii concrete: „Aspectul naţional al cercetării se referă tot mai mult la capacitatea unei ţări sau alteia de a selecta şi finanţa proiecte cu adevărat valoroase şi de a atrage pe cei mai talentaţi cercetători, indife­rent de ţara din care provin“.
   Cheia problemei originali­tăţii rămâne personalitatea cercetătorului, mai complexă decât, bunăoară, în artă, unde o recunoaştem după stilul inconfundabil care marchează o epocă. Dar, dacă o anume operă nu e creată de un artist, nu va fi creată nicicând de un altul. În ştiinţă, o anume descoperire poate fi făcută mai devreme sau mai târziu. Trăsăturile de personalitate ale cercetătorului sunt curiozitatea deosebită, abilitatea de a observa şi a înţelege faptele experimentale, intuiţia, creativitatea, puterea de a ieşi dintr-o paradigmă şi a crea o alta, curajul şi altele din aceeaşi gamă. „Acestora li se pot adăuga, din păcate, şi altele: vanitatea, indiferenţa faţă de utilizarea rezultatelor îndreptate împotriva mediului sau a omenirii ori implicarea directă în asemenea preocupări.“ Adică şi cercetătorii sunt oameni. Cum afirma Georges Urbain, membru de onoare al Academiei Române, „Il serait illusoire et vain de parler de science absolue et parfaite. La science este humaine et doit être à notre mesure“. Şi o mărturisire directă: „Am avut maeştri pe care i-am admirat şi modelele lor mi-au fost necesare. Admiraţia faţă de ei a rămas vie şi m-a călăuzit în tot ceea ce am încercat să fac“.
   Modestia omului de ştiinţă şi a profesorului a fost remarcată de acad. Ionel Haiduc, preşedintele Academiei Române, care, după tradiţie, a rostit răspunsul. „Discursul dv. se termină acolo unde ar trebui să înceapă, adică la prezentarea unor preocupări şi realizări proprii, care v-au adus în faţa noastră. Nu aţi făcut-o, din modestie, dar îmi revine plăcuta misiune să o fac“. Prezentarea concretă a rezultatelor cercetării aşa cum sunt evaluate după standarde internaţionale susţine concluzia: „Activitatea de cercetare a profesorului Andruh se încadrează într-un domeniu de mare actualitate, iar rezultatele sunt semnificative şi se bucură de interesul lumii ştiinţifice“. Un grup de cercetători din Spania vorbeşte de „o lucrare de pionierat a lui Andruh“, altul din Japonia afirmă că metoda de sinteză a lui Andruh „face epocă“, iar altul din SUA îl apreciază ca „fascinant“. În încheiere, urarea „Continuaţi!“ şi, după tradiţie, „Stimate confrate, fiţi binevenit în Academia Română“.
   O ultimă observaţie: aula Academiei a fost neîncă­pătoare, semnificativ pentru prestigiul academicianului şi calităţile intelectuale şi morale ale profesorului şi omului de aleasă cultură Marius Andruh.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe