Newsflash

Dilema sărăciei

de Adrian GHEORGHE - dec. 19 2014
Dilema sărăciei
   Rezoluţia 66/288 adoptată de Adunarea Generală a Naţiunilor Unite în septembrie 2012 recunoştea importanţa acoperirii universale cu servicii de sănătate drept condiţie-cheie pentru asigurarea coeziunii sociale şi dezvoltarea economică sustenabilă. Documentul făcea un apel direct către toate statele semnatare de a-şi fortifica sistemele de sănătate în direcţia asigurării accesului echitabil la servicii de sănătate. Noutatea rezoluţiei stă mai degrabă în angajament, întrucât conţinutul temei se află, în diferite stadii, pe agendele multor guverne naţionale.
   În Statele Unite, peste 40 de milioane de cetăţeni nu aveau nicio formă de asigurare medicală în 2013 – peste 15% din populaţia întregii ţări. Această categorie cuprinde aproximativ 17% din populaţia sub 65 de ani, din care majoritatea provine din familii sărace, în care cel puţin un membru al familiei lucrează. Absenţa acoperirii universale se regăseşte în rezultatele obiective ale performanţei sistemului de sănătate american, inferioare majorităţii celorlalte ţări dezvoltate. Cu câteva excepţii, precum speranţa de viaţă a pacienţilor cu cancer de sân şi colorectal, precum şi rata mortalităţii pentru accident vascular cerebral, toţi ceilalţi indicatori sunt inferiori ţărilor OECD în condiţiile unor cheltuieli per capita cu sănătatea aproape duble.
   Legătura cu acoperirea asigurărilor medicale nu se lasă ascunsă: diferenţele mari de mortalitate între Statele Unite şi ţări precum Franţa şi Japonia îşi au sursa în gradul mai ridicat al mortalităţii în rândul celor sub 50 de ani, exact grupul cel mai vulnerabil. Affordable Care Act (ACA), reforma amplă de extindere a acoperirii cu asigurări de sănătate, a început să fie implementată în octombrie 2013 şi se aşteaptă ca până în 2016 să reducă la 31 de milioane numărul rezidenţilor fără asigurare de sănătate.
   Complexitatea tehnică a pachetului de măsuri oferit de ACA se încadrează în contextul legislativ în care va fi aplicat, anume un sistem de asigurări de sănătate cu o componentă privată puternică şi o arhitectură administrativă în care guvernul federal are pârghii limitate de acţiune în faţa guvernelor statale. În aceste condiţii, demersul este unul cu atât mai ambiţios. De exemplu, ideea introducerii health insurance exchanges la nivel statal, un instrument online în care rezidenţii pot compara planurile de asigurare la care au acces, având garanţia că toate oferă un minimum de servicii şi că nu pot fi refuzaţi, nu este o idee nouă, ea având istoric în Olanda, Elveţia şi chiar în statul Massachussets, însă este prima sa implementare pe o scară atât de largă. Rămâne de văzut dacă insurance exchanges vor fi suficiente pentru a crea un mediu cu adevărat competitiv, devenind sustenabile financiar.
   Pe plan politic, preşedintele Obama a făcut din ACA proiectul semnătură al mandatului său, cu un cost politic mai mult decât apreciabil. Republicanii au votat împotriva legiferării ACA de mai mult de 40 de ori în Camera Reprezentanţilor şi continuă să clameze că vor face totul pentru abolirea sa. În alegerile pentru Congres de la începutul lunii noiembrie, Partidul Republican şi-a consolidat majoritatea în Camera Reprezentanţilor şi a obţinut controlul Senatului pentru prima dată după opt ani, ceea ce pune bazele unui climat politic dificil pentru implementarea ACA în chiar primii săi ani.
   Costul politic al împingerii ACA pe agenda publică se regăseşte în opinia electoratului american, unde suportul public pentru ACA din 2010 până în prezent s-a situat permanent sub 50%, deşi componentele individuale se bucură de o susţinere mai mare decât media pachetului. În plus, forma actuală a ACA a ratat o serie de oportunităţi existente în alte ţări dezvoltate, precum plasarea unei limite explicite asupra costurilor cu serviciile de sănătate, prin introducerea criteriului de cost-eficienţă în aprobarea noilor tehnologii medicale. Administraţia Obama a continuat linia istorică şi a menţinut embargoul asupra oricărei limite explicite de cost, lăsând mecanismele de piaţă introduse în articulaţiile noii legi să curbeze cheltuielile. Aşadar, este dificil de crezut că o amendare semnificativă a reformei ar fi posibilă în următorul deceniu.
   La celălalt capăt al lumii şi al statisticilor, Vietnamul oferă o experienţă cu asemănări şi deosebiri faţă de drumul american. Stat comunist începând cu 1975, reformele structurale desfăşurate începând cu sfârşitul anilor ’80 în direcţia liberalizării economice, deşi lente, au făcut ca în 2010, Vietnamul să progreseze în rândul statelor cu grad mediu de dezvoltare. Ce surprinde la Vietnam sunt indicatorii de sănătate a populaţiei, cu valori comparabile celor caracteristice ţărilor dezvoltate, de exemplu o speranţă de viaţă la naştere de 75 de ani, superioară României şi Ungariei. În ciuda reformelor şi introducerii asigurărilor sociale de sănătate în 1992, cu o nouă lege a asigurărilor de sănătate în 2008, amendată în 2014, guvernul rămâne unicul actor în finanţarea şi furnizarea serviciilor de sănătate, rolul asiguratorilor privaţi fiind limitat la cetăţenii foarte bogaţi şi la străini. Peste 70% din populaţie este asigurată în prezent, însă intrarea în vigoare a obligativităţii asigurării la 1 ianuarie 2015 ridică proiecţia la 80% pentru 2020. Acoperirea limitată din prezent se explică atât prin aplicarea aproximativă a legii, cât şi prin geografia fizică şi umană a ţării: peste 70% din vietnamezi trăiesc la limita sărăciei în zone muntoase greu accesibile. În ciuda subvenţiilor generoase pentru categoriile defavorizate, costurile ridicate de aderare la schema publică au fost cel mai frecvent motiv indicat de cei care nu sunt asiguraţi. Cu toate acestea, sărăcia nu este singurul factor: în plus, vietnamezii par să nu aprecieze suficient beneficiile asigurării şi percep, astfel, că nu au nevoie de asigurare.
   Un studiu randomizat care a subvenţionat cu 25% nivelul primelor necesare aderării la schema guvernamentală nu a observat niciun efect asupra înrolării, ceea ce contrazice exclusivitatea justificărilor financiare. Cu toate acestea, în conformitate cu principiul declaraţiei 66/288, asigurarea cu servicii nu valorează mare lucru fără protecţie financiară pentru asiguraţi. La acest capitol, provocările Vietnamului rămân comparabile cu cele ale Statelor Unite – plăţile din buzunarul pacientului, care complementează costul pachetului de servicii subvenţionat, sunt prevalente şi rămân prohibitive, astfel că asigurarea propriu-zisă nu înlătură riscul cheltuielilor catastrofice şi adânceşte inechităţile, îndepărtându-se, astfel, de obiectivul primar.
   Un alt aspect care ţine de viziunea autorităţilor vietnameze pentru asigurarea accesului la servicii de calitate comparabilă a fost transferul continuu de tehnologie şi personal calificat de la spitalele de nivel superior la cele de nivel inferior, pentru a evita aglomerarea capacităţii pe un palier îndepărtat de nevoile reale ale populaţiei. Totuşi, asta înseamnă şi că cei săraci ajung să acceseze mai greu serviciile spitaliceşti, asociate şi cu tarife suplimentare în afara planului de asigurare, astfel că disparităţile între săraci şi bogaţi privind calitatea îngrijirilor rămân accentuate.
   Deşi plasate în contexte cu totul diferite, experienţele Statelor Unite şi Vietnamului privind eforturile de extindere a acoperirii reale a populaţiei cu servicii de sănătate aduc în discuţie teme comune: sărăcia ca factor discriminator marcant, dificultatea identificării unui mix de soluţii de finanţare şi livrare a serviciilor care să nu accentueze inechităţile, înţelegerea de către populaţie a mizei acoperirii totale şi efective cu servicii de sănătate la nivelul ţării şi importanţa angajamentului politic de durată pentru o politică de impact. Încorporarea inteligentă a acestor considerente în orice plan coerent de reformă, pentru statele care contemplă o astfel de perspectivă, poate garanta mai mult impact real decât orice angajament de resurse financiare. Bugetele (nu-i aşa?) se redactează cel mai uşor.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe