Ministerului
Sănătăţii, unitate centralizată de achiziţii publice. În Monitorul Oficial
nr. 794 din 26 noiembrie 2012, a fost publicată mult mediatizata Ordonanţă de
Urgenţă nr. 71 din 20 noiembrie 2012 privind desemnarea Ministerului Sănătăţii
ca unitate de achiziţii publice centralizată. După cum a declarat şi ministrul
sănătăţii în repetate rânduri, adoptarea acestui act normativ a fost determinată
de „necesitatea de a reduce pierderile nejustificate şi de a echilibra raportul
dintre veniturile alocate sistemului de sănătate şi cheltuielile efective făcute
pentru achiziţia de medicamente, materiale sanitare, echipamente medicale,
echipamente de protecţie, servicii, combustibili şi lubrifianţi pentru parcul
auto, prin obţinerea unor produse de calitate la preţuri cât mai mici“. Se doreşte
transformarea în timp scurt a Ministerului Sănătăţii într-un integrator al
derulării procedurilor de achiziţie de medicamente, materiale sanitare,
echipamente medicale, echipamente de protecţie, servicii, combustibili şi
lubrifianţi pentru parcul auto necesare unităţilor sanitare cu paturi şi
serviciilor de ambulanţă pentru desfăşurarea activităţii medicale începând cu
anul 2013. Ordonanţa nu se va aplica achiziţiilor a căror sursă de finanţare
este asigurată din fonduri alocate de autorităţile administraţiei publice
locale, donaţii, sponsorizări şi fonduri din proiecte cu finanţare rambursabilă
şi nerambursabilă.
Actul normativ urmăreşte încheierea unor
acorduri-cadru în numele şi pentru unităţile sanitare publice din reţeaua
Ministerului Sănătăţii şi reţeaua autorităţilor administraţiei publice locale,
dar, la cererea ministerelor sau a instituţiilor publice cu reţea sanitară
proprie, pot fi incluse în acest sistem centralizat şi unităţile sanitare
publice cu paturi din subordinea acestora. Cu avizul Ministerului Sănătăţii,
ulterior încheierii acordurilor-cadru, unităţile sanitare publice încheie şi
derulează contracte subsecvente.
Prin ordin al ministrului sănătăţii, se
adoptă Lista medicamentelor, materialelor sanitare, echipamentelor medicale,
echipamentelor de protecţie, a serviciilor, combustibililor şi lubrifianţilor pentru
parcul auto, pentru care se organizează proceduri de achiziţie centralizate. De
asemenea, în termen de zece zile de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă, Ministerul Sănătăţii emite norme metodologice.
Alte
spitale desfiinţate. Prin două noi hotărâri ale guvernului, publicate în
Monitorul Oficial nr. 800 din 28 noiembrie 2012, au fost desfiinţate alte trei
unităţi sanitare publice cu paturi din judeţele Mehedinţi şi Botoşani.
Astfel, prin H.G. nr. 1.132 din 27 noiembrie
2012, au fost vizate Spitalul Orăşenesc Vânju Mare, cu sediul în oraşul Vânju
Mare, judeţul Mehedinţi, str. Rahovei nr. 6, al cărui management fusese preluat
de Consiliul local al oraşului Vânju Mare, şi Spitalul Orăşenesc Strehaia, cu
sediul în oraşul Strehaia, judeţul Mehedinţi, str. Republicii nr. 159, al cărui
management fusese preluat de Consiliul local al oraşului Strehaia. Baza
materială a acestor unităţi, achiziţionată cu finanţare de la bugetul de stat
sau cu credite externe garantate de guvern, şi care se află în administrarea
acestor două spitale, trece în administrarea Spitalului Judeţean de Urgenţă
Drobeta-Turnu Severin, judeţul Mehedinţi, care le va prelua prin protocol de
predare-preluare semnat de direcţia de sănătate publică a judeţului, în numele
statului, şi de unitatea respectivă, până la data de 12 decembrie 2012.
Prin H.G. nr. 1.124 din 27 noiembrie 2012,
Spitalul Orăşenesc Darabani, judeţul Botoşani, unitate sanitară publică cu
paturi, cu personalitate juridică, cu sediul în oraşul Darabani, str. Ion Vodă
nr. 1, al cărei management a fost preluat de Consiliul Judeţean Botoşani, se
reorganizează ca structură fără personalitate juridică în cadrul Spitalului
Judeţean de Urgenţă Mavromati Botoşani, unitate sanitară publică cu paturi, cu
personalitate juridică, cu sediul în municipiul Botoşani, str. Marchian nr. 11,
al cărei management a fost preluat de Consiliul Judeţean Botoşani.
Reorganizarea nu va determina majorarea numărului de paturi alocat judeţului
Botoşani prin Planul naţional de paturi. Formalităţile de preluare şi
reorganizare se vor realiza până la data de 28 decembrie 2012, personalul de
specialitate medico-sanitar şi auxiliar sanitar care îşi desfăşoară activitatea
în cadrul unităţii sanitare desfiinţate fiind preluat de Spitalul Judeţean de
Urgenţă Mavromati Botoşani, iar personalul tehnic/economic/administrativ şi de
întreţinere va fi preluat de Spitalul Judeţean de Urgenţă Mavromati Botoşani,
cu încadrarea în normativul de personal, sau, după caz, se va redistribui la
alte unităţi sanitare. Totodată, se transferă întreg patrimoniul către Spitalul
Judeţean de Urgenţă Mavromati Botoşani, prin protocol de predare-preluare
încheiat în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.