Sistemele
care pot face automobilele de dimensiuni obișnuite să funcționeze fără șofer
sunt foarte sofisticate și complexe, pentru că ele trebuie să facă față la
conducerea în interiorul orașelor, pe străzi mai înguste și neregulate, cu
pietoni, semafoare, alte automobile parcate și multe situații neprevăzute.
Dintre companiile cele mai avansate, care se întrec în competiția noii
tehnologii, Tesla, Uber, Lyft și Google, se pare că cea care are cele mai bune
soluții în momentul de față este Uber, care a introdus, cu succes, serviciile
de taxi și cazare prin aplicațiile încărcate pe telefoanele mobile.
La
14 septembrie, primele paisprezece taxiuri cu conducere automată au primit
aprobarea să circule pe străzile orașului Pittsburgh, din statul Pennsylvania.
Motivul pentru care a fost ales acest oraș este legat de faptul că acolo se
află Universitatea Carnegie-Mellon, ale cărei echipe de ingineri au pus la
punct acest sistem. Dacă experimentul reușește, în lunile următoare alte o sută
de autoturisme vor intra în funcțiune la Pittsburgh și în alte orașe.
Taxiul
este chemat prin telefonul mobil, prin care clientul face cunoscut locul unde
se află. Mașina vine și oprește în acel loc și călătorul se așază pe bancheta
din spate. Acolo, el găsește o tabletă computer, pe care introduce adresa la
care vrea să meargă. În această fază de început, pe locurile din față se află
un șofer, care poate prelua oricând controlul automobilului și un inginer, care
supraveghează funcționarea vehiculului și notează orice incidente sau
evenimente care cer modificarea sau îmbunătățirea software-ului. Spre deosebire
de camioanele dotate cu acest sistem, automobilele autonome au și comenzile
obișnuite: volan, semnalizatoare, frână etc.
A
fost interesant de aflat părerea primilor călători, dintre care mulți au
acceptat să-și exprime observațiile. Pentru unii, impresia cea mai pregnantă a
fost ciudățenia situației în care vezi cum se mișcă volanul și percepi
schimbările de viteză, fără ca cineva să intervină. „Pentru mine a fost așa cum
credeam eu că vor fi vehiculele în viitor, peste o sută de ani, dar asta
contrasta cu peisajul străzii contemporane, absolut obișnuit“, a spus unul din
pasageri. Un ziarist prezent la testări a descris experiența lui ca fiind cu totul
asemănătoare cu cea de a merge cu mașina altcuiva, când conducătorul este
excesiv de prudent: „Trecea parcă o eternitate până când automobilul vira la
dreapta sau se pregătea de o manevră de oprire“, a comentat el. „Am fost
impresionat de funcționarea mașinii cu conducere automată“, a spus un călător,
„dar pentru mine este limpede că această tehnologie mai are multe de făcut până
va ajunge să funcționeze perfect“, a fost de părere altul dintre cei
care au experimentat mersul cu mașinile autonome.
Pentru
a „vedea“, noile automobile folosesc un sistem de video combinat cu laser și,
pe un ecran de la bord, se poate urmări tabloul străzii, dar nu cu imagini
reale, ci cu obiecte și culori reconstruite digital. Pe lângă sarcina de a
supraveghea funcționarea vehiculului, cei doi profesioniști de pe locurile din
față mai au și însărcinarea de a observa și nota reacțiile, părerile și
comportamentul călătorilor. Aceste date vor fi foarte utile pentru
perfecționările tehnice viitoare, dar și pentru campania prin care publicul
trebuie convins să-și învingă temerile explicabile, sprijinind eforturile de a
forma viitoarea piață a noilor automobile.