Newsflash

Taxiuri fără șofer

de Dr. Martin S. MARTIN - oct. 21 2016
Taxiuri fără șofer
     Sistemele care pot face automobilele de dimensiuni obișnuite să funcționeze fără șofer sunt foarte sofisticate și complexe, pentru că ele trebuie să facă față la conducerea în interiorul orașelor, pe străzi mai înguste și neregulate, cu pietoni, semafoare, alte automobile parcate și multe situații neprevăzute. Dintre companiile cele mai avansate, care se întrec în competiția noii tehnologii, Tesla, Uber, Lyft și Google, se pare că cea care are cele mai bune soluții în momentul de față este Uber, care a introdus, cu succes, serviciile de taxi și cazare prin aplicațiile încărcate pe telefoanele mobile.
     La 14 septembrie, primele paisprezece taxiuri cu conducere automată au primit aprobarea să circule pe străzile orașului Pittsburgh, din statul Pennsylvania. Motivul pentru care a fost ales acest oraș este legat de faptul că acolo se află Universitatea Carnegie-Mellon, ale cărei echipe de ingineri au pus la punct acest sistem. Dacă experimentul reușește, în lunile următoare alte o sută de autoturisme vor intra în funcțiune la Pittsburgh și în alte orașe.
     Taxiul este chemat prin telefonul mobil, prin care clientul face cunoscut locul unde se află. Mașina vine și oprește în acel loc și călătorul se așază pe bancheta din spate. Acolo, el găsește o tabletă computer, pe care introduce adresa la care vrea să meargă. În această fază de început, pe locurile din față se află un șofer, care poate prelua oricând controlul automobilului și un inginer, care supraveghează funcționarea vehiculului și notează orice incidente sau evenimente care cer modificarea sau îmbunătățirea software-ului. Spre deosebire de camioanele dotate cu acest sistem, automobilele autonome au și comenzile obișnuite: volan, semnalizatoare, frână etc.
     A fost interesant de aflat părerea primilor călători, dintre care mulți au acceptat să-și exprime observațiile. Pentru unii, impresia cea mai pregnantă a fost ciudățenia situației în care vezi cum se mișcă volanul și percepi schimbările de viteză, fără ca cineva să intervină. „Pentru mine a fost așa cum credeam eu că vor fi vehiculele în viitor, peste o sută de ani, dar asta contrasta cu peisajul străzii contemporane, absolut obișnuit“, a spus unul din pasageri. Un ziarist prezent la testări a descris experiența lui ca fiind cu totul asemănătoare cu cea de a merge cu mașina altcuiva, când conducătorul este excesiv de prudent: „Trecea parcă o eternitate până când automobilul vira la dreapta sau se pregătea de o manevră de oprire“, a comentat el. „Am fost impresionat de funcționarea mașinii cu conducere automată“, a spus un călător, „dar pentru mine este limpede că această tehnologie mai are multe de făcut până va ajunge să funcționeze perfect“, a fost de părere altul dintre cei care au experimentat mersul cu mașinile autonome.
     Pentru a „vedea“, noile automobile folosesc un sistem de video combinat cu laser și, pe un ecran de la bord, se poate urmări tabloul străzii, dar nu cu imagini reale, ci cu obiecte și culori reconstruite digital. Pe lângă sarcina de a supraveghea funcționarea vehiculului, cei doi profesioniști de pe locurile din față mai au și însărcinarea de a observa și nota reacțiile, părerile și comportamentul călătorilor. Aceste date vor fi foarte utile pentru perfecționările tehnice viitoare, dar și pentru campania prin care publicul trebuie convins să-și învingă temerile explicabile, sprijinind eforturile de a forma viitoarea piață a noilor automobile.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe