„Cea
mai elegantă expoziţie a anului“, cum a fost ea promovată, Art Nouveau – 110 ani în România a
avut vernisajul în weekendul trecut la Castelul Peleş din Sinaia. Zilele
europene ale patrimoniului, celebrate în aceeaşi perioadă, au marcat astfel
aniversarea inaugurării, în 1903, a Castelului Pelişor – reşedinţa principilor
moştenitori Ferdinand şi Maria – şi a deschiderii acestuia ca muzeu, în 1993. Sălile
rezervate expoziţiilor temporare reunesc de această dată lucrări ale Artei 1900
(cunoscută în diversele părţi ale lumii cu nume precum Art Nouveau, Jugendstil,
Secession, Modern Style, Stile Floreale sau Tiffany Style), care poartă
amprenta celei care le-a achiziţionat, conceput sau realizat: Regina Maria. De
altfel, dintre creaţiile reginei artiste sunt expuse, în prima cameră, Actul
inaugural, vechi de 110 ani, al Castelului Pelişor, semnat de membrii familiei
regale în frunte cu Carol I, şi minunatul manuscris (50 de file de pergament în
ferecătură de argint cu pietre preţioase, împodobite cu versuri şi flori
pictate în guaşă) dedicat în 1906 lui Ferdinand şi recompensat cu medalii de
aur la expoziţiile internaţionale de la München (1914), Barcelona (1929) şi
Bruxelles (1935). Remarcabile sunt şi operele celebrului Alphonse Mucha –
desconsiderat, după cum ni se povestea anul trecut, la vernisajul expoziţiei
dedicate lui Gustav Klimt, de comisia de inventariere a noilor „stăpâni“, din
1948 – panouri cu Anotimpurile şi afişul ce-o reprezintă pe celebra Sarah
Bernhardt în rolul Gismondei.
Respectând
sloganul din acea perioadă, „arta în toate“, piese de mobilier, lămpi, servicii
de lavoar, vaze, căni, pahare, casete, sonerii şi sfeşnice
se transformă, din
obiecte anonime de uz casnic, în mici opere de artă, care-şi merită locul
printre picturi, afişe, vitralii şi statuete. Fotoliile cu spătar înalt,
concepute de Maria şi decorate de aceasta cu o floare lungă de crin, caseta de
bronz în stil Secession ornată cu motive florale, insecte şi un dragon cu trei
capete, cupa Fabergé din argint şi email sau spectaculoasa lampă Tiffany
„Wisteria“, din care mai există în lume doar alte cinci exemplare, sunt doar
câteva exponate care ar trebui să le stârnească vizitatorilor respectul şi
admiraţia, tot mai rare, pentru vechi şi frumos.