Newsflash

Repere și colaborare

de Prof. dr. Gabriel M. GURMAN - sept. 30 2016
Repere și colaborare
    Ferice cel sărac cu duhul, această expresie își păstrează un loc de cinste în memoria mea de vorbitor de limbă română, iar o interpretare inedită a ei poate conduce la substratul citatului de mai sus. Ignorantul nu are dubii, pentru că îndoielile provin doar din situații în care răspunsul la întrebări e dificil de găsit. Iar cel care nu întreabă nu poate avea dificultăți în găsirea unui răspuns la o întrebare nerostită. Dacă trăiești în același mediu tot timpul, fără a fi interesat de ce se întâmplă în jur, poți fi mulțumit de situația ta pentru că nu ai cum s-o compari cu a altuia. Și cum poți afla de existența celuilalt dacă nu ajungi la el?
   Poate că nici Hipocrate, nici Vesalius și nici Galileo nu au circulat în lumea mare și totuși fiecare din ei a oferit omenirii noțiuni de extremă importanță, fără de care știința modernă nu ar fi putut exista. Dar de atunci și până în epoca modernă s-au produs schimbări esențiale, printre care înmulțirea centrelor în care știința a evoluat în mod paralel, drept pentru care noua realitate a impus necesitatea cunoașterii a ceea ce s-a produs, s-a inventat și s-a inițiat în alte părți ale lumii. În această situație, închistarea în propria ta existență și atmosferă poate avea doar rezultate nefaste. De fapt, pericolul e dublu. În primul rând, nimic nu te va împiedica să descoperi din nou America, să ajungi la niște concluzii de mult cunoscute și utilizate în lumea întreagă și în felul acesta să irosești muncă, energie și resurse. Dar, în același timp, nu e exclus ca acela izolat în propria sa lume să nu poată evolua pe măsura necesităților, întrucât nu are posibilitatea de a cunoaște realizările obținute în alte părți ale lumii, de a le cântări și de a prelua ceea ce se dovedește de valoare și demn de pus în practică.
    Aș vrea să fiu bine înțeles. Pledoaria mea nu se referă numai la soluția călătoriilor în străinătate, în căutarea acelor ultime realizări dintr-un domeniu sau altul, ci dorește să contribuie la permanenta campanie de doborâre a zidurilor de care se înconjoară uneori profesionistul, fie din indolență, fie dintr-o exagerată (și nejustificată) autoapreciere. În urmă cu ani, într-un centru universitar israelian, conducerea instituției a descoperit că între cele trei clinici de chirurgie generală ale aceluiași spital nu există nicio legătură profesională. Fiecare clinică avea propriile sale sfere de interes, rezidenții nu erau expuși activității celorlalte secții, totul se petrecea într-o atmosferă patriarhală, în care ocaziile de a învăța din realizările sau din greșelile altuia erau practic inexistente. Nu voi continua cu amănuntele legate de această situație greu de explicat, pentru că ele nu prezintă importanță. Contează că fenomenul de izolare în propria carapace nu se referă doar la opoziția cunoașterii a ce se întâmplă în alte părți ale lumii, ci chiar în stricta vecinătate.
   Nu mă pregătesc să explic lucruri cunoscute, acea rutină de a te informa la fața locului și de a încerca să copiezi noțiuni sau tehnici noi, care, odată însușite, pot contribui în mod clar la activitatea din clinică sau din laborator. Ceea ce doresc să scot în evidență e fenomenul de frustrare ce-l cuprinde pe vizitatorul aflat într-o instituție spitalicească extrem de bine dotată, în care aparatura și medicamentele includ cele mai noi produse, în care pacientul beneficiază de condiții hoteliere și de tratament mult superioare celor pe care cel în vizită le-a lăsat acasă la el. M-am lovit de această situație nu o dată, mai ales în perioadele mele de specializare și perfecționare pe continentul nord-american. Lăsasem în urmă, în Israel și în spitalul meu, o situație care putea fi considerată acceptabilă, un nivel de îngrijire a pacientului comparabil cu multe alte instituții similare din alte părți ale lumii, dar ceea ce am întâlnit în primele mele contacte cu medicina americană și canadiană mi-a indicat imediat existența unui decalaj semnificativ și care, fără discuție, nu putea fi neutralizat cu ușurință. În acele momente, întrebarea a fost pe cât de simplă, pe atât de gravă: pentru ce m-am zbătut să ajung într-un loc de unde nu mă pot întoarce decât încărcat cu o doză semnificativă, dureroasă și inhibitoare de frustrare, o senzație de inutilitate care putea să-și pună amprenta pe tot ce urma să fac acolo, departe de casă și apoi, întors acasă, pe activitatea mea de rutină?
    Soluția pe care am găsit-o, după o scurtă constatare a situației la fața locului, e cunoscută multora. Decizia luată în acele momente a fost de a despărți acele aspecte întâlnite și care nu puteau fi preluate sau copiate de cele care puteau fi duse acasă și puse în aplicare fără prea mari eforturi financiare și fără substanțiale investiții și eforturi.
   Sper să fiu scuzat dacă, din motive lesne de înțeles, mă voi limita la câteva exemple din propriul meu câmp de activitate. Mă refer în primul rând la sistemul organizatoric pe care l-am găsit în secțiile de terapie intensivă, din care o bună parte aveau deja o lungă istorie de activitate susținută. Având în vedere că fiecare secție se bucura de aportul mai multor specialiști, doar unul din ei era direct responsabil pentru tratamentul pacienților internați, rotația efectuându-se săptămânal. În felul acesta, rezidenții și asistentele medicale aveau la dispoziție o singură adresă, nu rămânea loc pentru indicații contradictorii și totul căpăta o nuanță uniformă care contribuia la bunul mers al secției.
   Un alt exemplu simplu, eficient și de copiat fără mari eforturi a fost regula – păstrată cu sfințenie – de întâlnire zilnică a specialistului coordonator în acea săptămână cu familia fiecărui pacient internat în secție, întotdeauna la ora prânzului, după terminarea vizitei de dimineață, și trasarea tuturor sarcinilor pentru acea zi. Această măsură pur organizatorică și cu caracter etic și uman are ca efect nu numai punerea la curent a familiilor privitor la starea pacientului, dar și scăderea simțitoare a numărului de plângeri împotriva personalului. Fenomenul e cunoscut: majoritatea reclamațiilor (unele ajungând în sălile tribunalelor) provin din ignorarea cerinței elementare a pacientului și/sau familiei de a primi toate amănuntele legate de tratament, prognostic și eventualele efecte secundare.
   Dar mai există un aspect legat de cunoașterea în amănunțime a ceea ce se petrece în alte părți ale globului. E vorba de ocazia ce i se oferă vizitatorului de a-și crea relațiile necesare pentru o cooperare profesională sau științifică cu colegi de breaslă. Ideile aparțin mai întotdeauna unui singur individ, dar nu o dată simți nevoia de a-ți uni puterile (și posibilitățile) cu cele ale unor confrați interesați de același subiect. Studiile multicentrice au devenit de zeci de ani o realitate indiscutabilă. Ele oferă șansa unei fertilizări intelectuale reciproce, dar și utilizarea unor resurse la care altminteri cercetătorul izolat nu are acces. În cazul unei țări mici, cu o populație redusă, necesitatea asocierii mai multor centre pentru efectuarea unui studiu clinic de amploare e evidentă. Multe studii necesită recrutarea unui număr mare de pacienți, o cerință care de cele mai multe ori nu poate fi rezolvată decât în sistemul multicentric.
   Sunt convins că se vor găsi printre cititori mulți care vor încerca să minimalizeze anumite aspecte descrise mai sus, aducând un argument greu de combătut. E vorba de largul acces la informație din zilele noastre, care permite acumularea de date precise, publicate, care pot oferi răspunsuri la întrebări. Oare ce poate fi mai simplu decât să accesezi un site și să selectezi acele publicații care îți pot lumina calea, fie spre un tratament adecvat, fie spre efectuarea unui studiu științific? Departe de mine gândul de a subaprecia importanța informației tipărite și difuzate pe toate căile posibile. Dar numai cineva care nu a efectuat niciodată o cercetare clinică sau de laborator își poate închipui că, scris, cuvântul înlocuiește relația directă cu grupul de confrați având același interes științific. Una e să citești în cartea de bucate cum se face ciorba și alta e să asiști în bucătăria șefului la toate fazele de producție!
   Mulți dintre cei care vor hotărî să citească aceste rânduri până la sfârșit vor ajunge foarte repede la concluzia că de fapt eu bat la porți deschise și că amănuntele descrise mai sus sunt arhicunoscute de mai toți slujitorii lui Esculap. Dar chiar dacă așa stau lucrurile, arta învățării presupune întoarcerea repetată la unele aspecte care, deși cunoscute, nu sunt întotdeauna însușite. De aceea, sper că aceste gânduri vor fi primite în mod pozitiv și mai ales constructiv. Pentru că nimeni nu poate ști unde se află, în orice moment, dacă nu se folosește de repere concrete și corecte, așa cum bine amintește citatul alăturat.

  

Drumul spre inteligență e întortocheat, lung și greu, dar numai dacă vei vedea lumea vei reuși să știi unde te afli în orice moment.“
(autor anonim)


Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe