Primul concert
a fost prezentat de studenți ai clasei de orgă, condusă de lect.
univ. dr. Dan Racoveanu, cu lucrări de Lefébure-Wély
și Belier (cu Marius Orăș), Bach (Ioan-Paul Păuleț), o primă
audiție absolută semnată de Vlad-Răzvan Baciu, pentru orgă și
cvintet de alămuri – Andra Iacobetz a cântat împreună cu Elias
Jula, Sergiu Bivol (trompetă), Alexandra Truică (corn), Andrei
Lupașcu (trombon), Șerban Marcovici (tubă) –, dar și opusuri de
Franck (cu Vlad Vișenescu), Plattner sau E. Nazareth (Eduard-Iosif
Antal).
Apoi, la orga instalată în 2007 la
sala de concerte a UNMB, Hans-Eckart Schlandt (Brașov), a abordat
partituri de Telemann, Bach, Gade, Plattner sau Vierne, decupate din
programele în care cei din orașul de sub Tâmpa îl pot asculta
curent la Biserica Neagră. A doua zi, în programul ales din
repertoriul pentru orgă la patru mâini, dar și cu clavecin, au
evoluat, în familie, Dan Racoveanu, Fernanda Racoveanu și Emil
Racoveanu, structură prin care au dorit să marcheze un deceniu de
existență a orgii, dar și a clavecinului de la UNMB. Publicul a
aplaudat, astfel, pagini de Lacher, Telemann, Burgmuller, Schumann,
Gillock, dar și de Bach, Schellenberg sau chiar Wagner (în
transcripția pentru orgă la patru mâini realizată de Dan
Racoveanu, o primă audiție la noi). Desigur, îmbinarea sonoră a
celor două instrumente a adus un farmec aparte, trimițând cu
gândul la muzica unor epoci demult apuse.
În ultima zi de martie, la Catedrala
„Sf. Iosif”, seara dedicată creațiilor cu încărcătură sacră
a prilejuit reîntâlnirea cu organiștii Marcel-Octav Costea
(Timișoara) și Mihai Murariu, dar și cu flautistul Adrian Buciu,
invitate fiind două soliste de cotă – soprana Mihaela Stanciu și
mezzosoprana Antonela Bârnat. În ambianța atât de specială a
lăcașului de cult au răsunat, încărcate de frumusețe și
spiritualitate, lucrări de Bach, Veracini, Brahms, Rossini și
Franck, dedicate, de această dată, și memoriei lui Iosif
Gerstenengst, decenii la rând organist de prestigiu chiar la Sf.
Iosif, stins din viață în 1992. De altfel, și Helmut Plattner și
Lidia Sumnevici (care a preluat conducerea clasei de orgă de la UNMB
după plecarea din țară a lui Plattner) au cântat adesea pe
claviatura acelui instrument de o calitate deosebită. Glasurile
frumoase și expresive au conferit un plus de rafinament demersului
muzical în dialog cu „regina instrumentelor” și cu flautul, în
piese ce au „traversat” stiluri diverse, de la preclasici la
romantici.
Prelungind atmosfera lucrărilor
gândite pentru voce și orgă, la 1 aprilie, la Biserica „Sf.
Cruce”, din București, în recitalul oferit de organista Olga
Babagian și de soprana Ștefania Tiron, am ascultat din nou opusuri
de Bach, dar și de Carmen Petra Basacopol, precum și două „Ave
Maria” în versiunile pline de sensibilitate semnate de Khan și
Caccini, alături de secvențe din „Stabat Mater” de Pergolesi.
Pe lângă aceste momente deosebit de
reușite și apreciate de spectatorii bucureșteni, programele
derulate la Domul romano-catolic din Timișoara au readus recitaluri
de reală atractivitate prezentate de Marcela Costea, Felician Roșca
și Cristina Struța sau Darius Sala și Robert Adam, apoi de
Denis-Marian Moldovan. În finalul festivalului, la Palatul culturii
din Tg. Mureș s-au desfășurat recitaluri susținute de Molnár
Tünde și de studenții pe care îi pregătește la Universitatea
de Arte, la care au colaborat și corul de femei „Musica Humana”.
Au fost zile pline cu muzică bună,
în interpretări deosebite, menite să ne bucure și să ne încarce
sufletește în perioada ce precede Sărbătorile pascale, dar și să
ne determine să apreciem, încă o dată, calitatea organiștilor
noștri, deopotrivă a solistelor vocale recunoscute pentru
implicarea cu care se apropie de asemenea pagini de rugă și
reculegere, scrise pentru a fi cântate în spațiul sacru al
bisericilor și catedralelor din orice colț al lumii creștine.