Mijlocul lunii martie se dovedește a
fi foarte ofertant și solicitant pentru melomanii bucureșteni,
programându-se câteva manifestări în paralel, ba chiar și
aceleași lucrări în două săli diferite, așa cum s-a petrecut în
stagiunea curentă, când Filarmonica a prezentat, printre altele,
Concertul nr. 5 de Beethoven – Imperialul –, cu renumitul pianist
elvețian Christian Zacharias în ipostază dirijorală. Aceeași
partitură s-a cântat, în aceeași seară, și la sala Radio,
Orchestra Națională colaborând cu pianistul Dan Grigore, la
pupitru aflându-se Misha Katz.
Este o perioadă
în care pianul rămâne suveran, aproape în fiecare zi evoluând,
pe claviatură, în recital sau în concert, soliști din generații
foarte diferite, de la noi sau din străinătate. O parte dintre
manifestări sunt dedicate centenarului Dinu Lipatti, onorat câteva
zile la rând, începând cu 19 martie, ziua de naștere a ilustrului
pianist, când la Ateneu, Orchestra „Camerata regală” sub
bagheta lui Horia Andreescu, a oferit un „concert de concerte”.
Au fost propuse partituri de Lipatti (solist Mihai Ungureanu), Mozart
(cu Dana Borșan) și Chopin (invitat binecunoscutul pianist rus
Nikolai Demidenko).
Între timp, la Casa Artelor din
sectorul trei a avut loc prima ediție a festivalului „I Love
Lipatti”, care a debutat cu vernisajul expozițiilor „Dinu
Lipatti – viața și opera” și „Dinu Lipatti – portrete”
(cuprinzând, desigur, fotografii realizate chiar de către
muzician). A urmat lansarea volumului dedicat pianistului, publicat
cu ani în urmă de către Grigore Bărgăoanu și Dragoș Tănăsescu,
reeditat acum în colecția „Esențial” a Casei Artelor. Cu acest
prilej au luat cuvântul Grigore Bărgăoanu – sosit de la Paris
–, criticul Grigore Constantinescu și muzicologul Octavian-Lazăr
Cosma, iar la finalul serii a avut loc un recital susținut de
pianistul Viniciu Moroianu, un exeget al creației lipattiene. Acesta
a optat pentru lucrări de Lipatti și Bach, în ciclul „Integrala
lucrărilor pentru pian solo de Lipatti”. Iar a doua zi, în
același elegant spațiu, muzicologul Ana-Maria Orendi s-a referit la
repere din activitatea artistului sub genericul „Dinu Lipatti –
Viena 1933, Berlin 1943, momente de cotitură ale consacrării
pianistice”, urmând un recital al pianistei Mădălina Pașol
(Lipatti, Mozart, Ravel, Chopin, Bach).
Și tot la 20 martie, dar la Ateneu,
ansamblurile liceului de muzică ce poartă numele celui omagiat au
propus un program special, prezentat de același Viniciu Moroianu.
Orchestra simfonică dirijată de Nicolae și Andrei Racu a prezentat
partituri de Enescu, Rossini, Lipatti, Handel, Mozart și Orff,
alături de corul pregătit de Ana Lăcrămioara Pauliuc, iar
Orchestra de suflători condusă de Marcel Pețanca a ales pagini de
Stock, Ivanovici și Haciaturian, agreabile dar fără vreo legătură
cu Lipatti.
Iubitorii muzicii au fost deci
nevoiți să aleagă între a merge la Casa Artelor, la Ateneu sau la
Muzeul „Enescu”, unde s-a vernisat o altă expoziție, realizată
de directorul Cristina Andrei și Olga Grigorescu, cea care a și
detaliat repere ale personalității lui Lipatti. S-au ascultat apoi
lucrări de Lipatti tălmăcite de același dăruit Viniciu Moroianu
(Preludiu din „Mica suită”, „Nocturnă”, „Sonata
romantică”, „Fantezia” op. 8), urmate de programul cvintetului
„Bucharest Winds”.
Întâmplarea face ca Radio România
Muzical să aniverseze, tot în această perioadă, 20 de ani de
existență, printre evenimentele menite să marcheze momentul
regăsindu-se, la 23 martie, recitalul pianistei Luiza Borac, sosită
din Germania. Aceasta a interpretat, la Muzeul Cotroceni, opusuri de
Lipatti, Liszt, Chopin, încheind astfel turneul prin care a dorit să
onoreze memoria lui Lipatti.
De fapt,
manifestările speciale ale postului Radio Muzical au început cu
câteva zile înainte, în același salon Cerchez de la Cotroceni,
unde violonistul Alexandru Tomescu a prezentat parte din integrala
Bach pe care anterior a și înregistrat-o. Urmează, la sala Radio,
concertele din stagiunea curentă, derulate sub semn aniversar:
astfel, vineri, 24 martie, Orchestra Națională cu Cristian Măcelaru
(din SUA) la pupitru va evolua alături de o altă pianistă –
Alexandra Dariescu – în Rahmaninov, programul cuprinzând și o
Simfonie de Bruckner. Ansamblul va cânta apoi, în ultima zi de
Mărțișor, sub bagheta lui Unai Urrecho, într-un concert realizat
în colaborare cu European
union of music competitions for youth,
solist fiind, desigur, un pianist – austriacul Philipp Scheucher,
laureat al acelei competiții.
Pe același podium sunt programați
să urce, la 28 martie, Roxana și Valentin Gheorghiu, pianiști
care, așa cum ne-au obișnuit de mulți ani, vor cânta piese la
patru mâini sau la două piane (Schubert, Ravel, Rahmaninov).
Concertul e programat în preajma zilei de naștere a lui Valentin
Gheorghiu, care a împlinit 89 de ani la 21 martie, dar continuă să
apară în recitaluri cu dezinvoltura dintotdeauna.
Alergăm deci de la o sală la alta,
aproape în fiecare zi, pentru a asculta muzică bună și o serie
lungă de pianiști.