Newsflash
Cultură

Performanțe la patru mâini

de Anca FLOREA - mai 30 2016
Performanțe la patru mâini
     Muzicienii români s-au obișnuit, de-a lungul anilor, să întâlnească numele pianistei Suzana Szörenyi fie ca interpretă, în compania unor soliști de cotă sau în duo pianistic, fie ca reputat pedagog care a format multe generații de pianiști acompaniatori, atrași și de muzica de cameră. Pianista era însă și o prezență constantă în sălile de concert, dorind să asculte mai tot ce era interesant și (poate) nou atât la București, cât și în țară, asistând, spre exemplu, la serile propuse, în fiecare lună august, în cadrul Festivalului „Enescu și muzica lumii“ de la Sinaia. Am întâlnit-o în 2013, la acest festival, cu puțin timp înainte de a pleca dintre noi către alte zări.
     La mai bine de doi ani de la stingerea din viață a Suzanei Szörenyi, Steluța Radu, împreună cu o altă pianistă apreciată – Viorica Rădoi –, au lansat, prin Asociația „Majura Christ“, prima ediția a Concursului internațional de duo „Suzana Szörenyi“, structurat în trei secțiuni – duo liric cameral-dramatic (voce-pian), duo pianistic la patru mâini și duo pianistic la două piane – adresându-se și profesioniștilor, dar și amatorilor atrași de domenii atât de speciale.
    Deloc întâmplător, o parte din foștii săi studenți s-au implicat în acest demers sub aspect financiar, dar și în juriile ce au urmărit evoluția celor două categorii rezervate pianiștilor – Steluța Radu și Viorica Rădoi, Silvia Sbârciu, Valentina Sandu-Dediu, Tamas Vesmas (sosit din Franța), criticul muzical Dumitru Avakian. Pianistele-fondatoare s-au aflat alături de sopranele Ioana Bentoiu (din Elveția) și Georgeta Stoleriu, baritonul Vasile Martinoiu și muzicologul Mihai Cosma. Trebuie menționat faptul că a existat și un juriu consultativ al studenților.
În sala de concerte a Universității Naționale de Muzică s-au prezentat, în etapa eliminatorie, tineri din România, dar și din Polonia, Germania, Republica Moldova și Estonia, care au avut de parcurs un repertoriu ales din stiluri și epoci diverse, în Gala laureaților apărând zece „formule“ de duo, remarcându-se nivelul lor ridicat.
Astfel, după anunțarea premiilor numeroase, am aplaudat interpretarea sopranei Carmen-Andreea Marin și a pianistului Gabriel Chițan („Motanul încălțat“ de Trăilescu), redată cu glas curat și cu expresivitate. O altă soprană, Adriana Gheorghișor – însoțită de un bun pianist, Tudor Căldare – în aria Mussettei din opera „Boema“ de Puccini, avea vocea plină, cam prea „acoperită“, dar condusă cu siguranță și aplomb și susținută eficient de partener pe claviatură (premiul III). S-au cântat și lieduri, tenorul Ioan-Sergiu Coltan și pianista Bianca-Elena Murariu optând pentru o piesă în limba maghiară de G. Orban, punând în valoare glasul calitativ și capacitatea de a reliefa sensuri și accente pline de umor ale tânărului care a colaborat foarte bine cu pianista (premiul II și premiul oferit de Institutul cultural ungar).
     Tot pe locul secund s-au clasat soprana Rodica-Ștefania Butu și pianista Andra Demidov, aplaudate într-un lied de Duparc, rezolvat cu atenție și îngrijire, deși vocea a părut cam nesigură la debut. Premiul I nu s-a acordat, dar și premiul III s-a dat ex-aequo, revenind sopranei Daniela Bucșan care, alături de excelentul pianist Valentin Malanețchi, a propus piesa „Lupii“ de Jora, cântată destul de ciudat (obținând însă și premiul „Pascal Bentoiu“ din partea UCMR „pentru cea mai bună interpretare a unui lied românesc“ și premiul din partea juriului studenților).
     La categoria „Duo pianistic – 4 mâini“, s-a remarcat relația echilibrată a interpreților, așa cum a fost și în cazul „cuplului“ Dira-Kristina Munkacs – Kinga Bordos-Nagy în „Valsul“ de Dohnanyi, construit fluent, în planuri diferențiate (premiul III). Interesante au fost și interpretările lui Vasile-Daniel Dascălu și Iulian Ochescu în cele două piese de Rahmaninov, având și anvergură și sonuri robuste sau jocuri și contraste creatoare de atmosferă (premiul II și premiul juriului studenților), dar și Adam Piorkowski și Mikolaj-Andrej Sikala din Polonia, performanți în „Dans ungar“ de Brahms (premiul I). De altfel, calitățile lor s-au remarcat din plin și în participarea la categoria „Duo pianistic la două piane“, obținând, de asemenea, locul I, abordând în gală secvențe dintr-o „Fantezie“ de Grainger pe teme din opera „Porgy și Bess“ de Gershwin.
    Premiul II și un alt premiu al UNMB acordat unor studenți a revenit pianiștilor Cristiana Mihart și Corban Abel-Edison, aplaudați în „Samba“ simpatică și ritmată din suita „Scaramouche” de Milhaud. Premiul III l-au luat Ioana Vețean-Muntean și Oláh Boglárka-Eszter, cântând de această dată un fragment dintr-o Sonată mozartiană, etalând incisivitate și eleganță stilistică.
    S-au decernat și premii pentru pianiștii amatori, pe scenă evoluând cu aplomb micii Larisa Doru și Darius Moț, cuceritori într-o piesă ritmată, cu tentă de jazz. Premiul publicului a fost stabilit pe baza unor formulare, iar în final, câțiva dintre laureații profesioniști au oferit o surpriză, cântând, în alte „combinații“, lucrări de Beethoven, Mozart, Schubert sau (din nou) Milhaud, convingând astfel că pot relaționa la fel de riguros și cu parteneri de scenă aleși ad-hoc.
     În deschiderea competiției a fost prezentat un film dedicat personalității pianistei Suzana Szörenyi, iar în încheierea galei un altul (cam „expediat“) privind concursul, urmărit de un public destul de numeros, alcătuit prioritar din studenți ai Universității gazdă, aplaudându-și colegii și nu numai. Ediția a doua va avea loc în septembrie–octombrie 2017, când probabil se va constata și o mai mare promovare a manifestării derulate în aceste zile pe coordonatele performanței.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 120 de lei
  • Digital – 80 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe