Muzicienii români s-au obișnuit, de-a lungul anilor, să
întâlnească numele pianistei Suzana Szörenyi fie ca interpretă, în
compania unor soliști de cotă sau în duo pianistic, fie ca reputat pedagog care
a format multe generații de pianiști acompaniatori, atrași și de muzica de
cameră. Pianista era însă și o prezență constantă în sălile de concert, dorind
să asculte mai tot ce era interesant și (poate) nou atât la București, cât și
în țară, asistând, spre exemplu, la serile propuse, în fiecare lună august, în
cadrul Festivalului „Enescu și muzica lumii“ de la Sinaia. Am întâlnit-o în
2013, la acest festival, cu puțin timp înainte de a pleca dintre noi către alte
zări.
La mai bine de doi ani de la stingerea din viață a Suzanei Szörenyi,
Steluța Radu, împreună cu o altă pianistă apreciată – Viorica Rădoi –, au
lansat, prin Asociația „Majura Christ“, prima ediția a Concursului
internațional de duo „Suzana Szörenyi“, structurat în trei secțiuni – duo liric
cameral-dramatic (voce-pian), duo pianistic la patru mâini și duo pianistic la
două piane – adresându-se și profesioniștilor, dar și amatorilor atrași de
domenii atât de speciale.
Deloc întâmplător, o
parte din foștii săi studenți s-au implicat în acest demers sub aspect
financiar, dar și în juriile ce au urmărit evoluția celor două categorii
rezervate pianiștilor – Steluța Radu și Viorica Rădoi, Silvia Sbârciu, Valentina
Sandu-Dediu, Tamas Vesmas (sosit din Franța), criticul muzical Dumitru Avakian.
Pianistele-fondatoare s-au aflat alături de sopranele Ioana Bentoiu (din
Elveția) și Georgeta Stoleriu, baritonul Vasile Martinoiu și muzicologul Mihai
Cosma. Trebuie menționat faptul că a existat și un juriu consultativ al
studenților.
În sala de concerte a
Universității Naționale de Muzică s-au prezentat, în etapa eliminatorie, tineri
din România, dar și din Polonia, Germania, Republica Moldova și Estonia, care
au avut de parcurs un repertoriu ales din stiluri și epoci diverse, în Gala
laureaților apărând zece „formule“ de duo, remarcându-se nivelul lor ridicat.
Astfel, după anunțarea
premiilor numeroase, am aplaudat interpretarea sopranei Carmen-Andreea Marin și
a pianistului Gabriel Chițan („Motanul încălțat“ de Trăilescu), redată cu glas
curat și cu expresivitate. O altă soprană, Adriana Gheorghișor – însoțită de un
bun pianist, Tudor Căldare – în aria Mussettei din opera „Boema“ de Puccini,
avea vocea plină, cam prea „acoperită“, dar condusă cu siguranță și aplomb și
susținută eficient de partener pe claviatură (premiul III). S-au cântat și
lieduri, tenorul Ioan-Sergiu Coltan și pianista Bianca-Elena Murariu optând
pentru o piesă în limba maghiară de G. Orban, punând în valoare glasul
calitativ și capacitatea de a reliefa sensuri și accente pline de umor ale
tânărului care a colaborat foarte bine cu pianista (premiul II și premiul
oferit de Institutul cultural ungar).
Tot pe locul secund s-au
clasat soprana Rodica-Ștefania Butu și pianista Andra Demidov, aplaudate
într-un lied de Duparc, rezolvat cu atenție și îngrijire, deși vocea a părut
cam nesigură la debut. Premiul I nu s-a acordat, dar și premiul III s-a dat ex-aequo,
revenind sopranei Daniela Bucșan care, alături de excelentul pianist Valentin
Malanețchi, a propus piesa „Lupii“ de Jora, cântată destul de ciudat (obținând
însă și premiul „Pascal Bentoiu“ din partea UCMR „pentru cea mai bună
interpretare a unui lied românesc“ și premiul din partea juriului studenților).
La categoria „Duo
pianistic – 4 mâini“, s-a remarcat relația echilibrată a interpreților, așa cum
a fost și în cazul „cuplului“ Dira-Kristina Munkacs – Kinga Bordos-Nagy în
„Valsul“ de Dohnanyi, construit fluent, în planuri diferențiate (premiul III).
Interesante au fost și interpretările lui Vasile-Daniel Dascălu și Iulian
Ochescu în cele două piese de Rahmaninov, având și anvergură și sonuri robuste
sau jocuri și contraste creatoare de atmosferă (premiul II și premiul juriului
studenților), dar și Adam Piorkowski și Mikolaj-Andrej Sikala din Polonia,
performanți în „Dans ungar“ de Brahms (premiul I). De altfel, calitățile lor
s-au remarcat din plin și în participarea la categoria „Duo pianistic la două
piane“, obținând, de asemenea, locul I, abordând în gală secvențe dintr-o
„Fantezie“ de Grainger pe teme din opera „Porgy și Bess“ de Gershwin.
Premiul II și un alt
premiu al UNMB acordat unor studenți a revenit pianiștilor Cristiana Mihart și
Corban Abel-Edison, aplaudați în „Samba“ simpatică și ritmată din suita
„Scaramouche” de Milhaud. Premiul III l-au luat Ioana Vețean-Muntean și Oláh
Boglárka-Eszter, cântând de această dată un fragment dintr-o Sonată mozartiană,
etalând incisivitate și eleganță stilistică.
S-au decernat și premii
pentru pianiștii amatori, pe scenă evoluând cu aplomb micii Larisa Doru și
Darius Moț, cuceritori într-o piesă ritmată, cu tentă de jazz. Premiul
publicului a fost stabilit pe baza unor formulare, iar în final, câțiva dintre
laureații profesioniști au oferit o surpriză, cântând, în alte „combinații“,
lucrări de Beethoven, Mozart, Schubert sau (din nou) Milhaud, convingând astfel
că pot relaționa la fel de riguros și cu parteneri de scenă aleși ad-hoc.
În deschiderea
competiției a fost prezentat un film dedicat personalității pianistei Suzana Szörenyi,
iar în încheierea galei un altul (cam „expediat“) privind concursul, urmărit de
un public destul de numeros, alcătuit prioritar din studenți ai Universității
gazdă, aplaudându-și colegii și nu numai. Ediția a doua va avea loc în septembrie–octombrie
2017, când probabil se va constata și o mai mare promovare a manifestării
derulate în aceste zile pe coordonatele performanței.