Newsflash
Cultură

Muzica sună bine și la munte

de Anca FLOREA - aug. 16 2016
Muzica sună bine și la munte
     Vara continuă să ne surprindă prin oferte festivaliere deosebite, parte deja tradiționale, aducând însă, de fiecare dată, repere noi și deci cu un plus de atractivitate. La Sinaia, spre exemplu, a debutat ediția a șaptesprezecea a Festivalului „Enescu și muzica lumii“, fondat și condus, dintotdeauna, de violoncelistul Marin Cazacu, cel care a creat, în ultimii ani, ansambluri simfonice excepționale, alcătuite din tineri și foarte tineri instrumentiști selectați din întreaga țară. Firesc, cele trei formații se regăsesc și în programul de la Sinaia, dar și în „Vara magică“ derulată la Ateneul bucureștean, încântând melomanii care asaltează sălile pentru a le (re)asculta, constituind și un fel de „repetiții generale“ în pregătirea unor turnee de anvergură. 
     Astfel, după ce Orchestra Română de Tineret, sub bagheta lui Cristian Mandeal, a fost aplaudată (și) la Milano, a urmat Romanian Sinfonietta Orchestra care, cu Horia Andreescu la pupitru, a evoluat pe scenele „de acasă“, apoi a plecat (de asemenea) în Italia pentru a participa la Festivalul „Alto Adige“ de la Dobbiaco. În ambianța Auditoriumului „Gustav Mahler“, la 30 iulie, Romanian Sinfonietta Orchestra a propus superbe opusuri de Bruch sau Dvořák, tinerii cu vârste între 17 și 22 de ani convingând, încă o dată, că sunt formați ca adevărați profesioniști, cântând cu o plăcere și o implicare aparte.
     Există însă și Orchestra „Junior“, dar și Orchestra de Tineret România-Moldova care, dirijată de același Cristian Mandeal, la mijloc de august, va fi ascultată și la cazinoul din Sinaia și sub cupola Ateneului. Va onora apoi invitația de a cânta la vestita Konzerthaus din Berlin, în cadrul Festivalului orchestrelor de tineret „Young Euro Classic“, acolo unde ansamblurile noastre au devenit o constantă pe afișul întâlnirilor cu cele mai bune „surate“ de pe bătrânul continent.
     Între timp, la Râșnov, în preajma cetății seculare, Festivalul de film istoric include și 13 concerte sau recitaluri, raportate la teme precum „(R)evoluție: Regina Maria, Freddie Mercury, Shakespeare, Cervantes sau Ungaria 1956“. La 29 iulie, sub genericul „Ovidiu Lipan Țăndărică & Friends“, îndrăgitul interpret a colaborat cu Stelu Enache și cu Grupul „Balcano“ într-un program amalgamat.
Ovidiu Lipan Țăndărică (Râșnov, 2016)
 
     Structura eterogenă a festivalului, pe toate gusturile, a adus, a doua zi, „Icon Arts Percussion Group“ și formația vocală „Acappella“ în cantata „Catulli Carmina“ de Orff, colaborând și cu soprana Ana Maria Condacse (din SUA) și dansatori din cadrul Centrului național al dansului, apoi cu trupa „Domino“, într-o seară de muzică rock, dar cu influențe folclorice inedite (ca și combinația instrumentală – țambal, tobe, chitară bas). Creația elisabetană a adus sonuri de epocă în versiunea trioului „Oberon“, alternând cu versuri de Shakespeare rostite de actrița Daniela Nane, care s-a regăsit deopotrivă în concertul excelentei formații „Flauto dolce“. A urmat, la 4 august, cvartetul „Solaris“, în „comori uitate sau mai puțin cunoscute din patrimoniul românesc“, un omagiu Freddie Mercury oferit de Trio „Innuendo“, dar și un „cine-concert“ rezervat iubitorilor de filme horror de altădată, desigur cu vampiri, așa cum este „Genuine“ (regia Robert Wiene), datând din 1920, susținut de muzică live, „pasaje din Kafka“ și, desigur, comentarii ale binecunoscutei Irina Nistor. Festivalul a continuat cu un spectacol inspirat din scrierile reginei Maria, citite de actrița Simona Bondoc, împlinit prin lucrări compuse de Felicia Donceanu și abordate de violoncelistul Attila Szabó, mezzosoprana Claudia Codreanu și chitaristul Costin Soare. Aceștia din urmă revin pe podium și la 6 august, în programul care, pornind „de la Cervantes la Garcia Lorca“, include cântece medievale din secolele XII–XIII sau piese din veacul trecut, decupate din muzica iberică și completate din nou de poemele citite de Simona Bondoc.
Simona Bondoc, Claudia Codreanu, Costin Soare
 
     Cetatea va găzdui și sonuri „live acoustic“ cu voci și chitare – duo Luiza Zan & Dan Byron – și blues tradițional cu Vali Răcilă, Raul Kușal & Hanno Höfer, pentru ca, tot la 6 august, creația clasică să se regăsească și în recitalul sopranei Anca Păuleț. Aceasta, acompaniată la orgă de Marius Orăș, propune opusuri de Bach, Pergolesi/Durante, Rossini, Luzzi, dar și Anton Pann, la Biserica Evanghelică, spațiu ideal pentru a asculta marea muzică baroc sau romantică de gen.
     Așadar, sunt zece zile în care iubitorii filmului, poeziei și muzicii pot călători în timp, evadând în lumea regilor și reginelor, a vampirilor sau a rockului și jazzului, asistând la diversele „construcții“ concepute de organizatori pornind și de la aniversări importante ale anului – „Shakespeare 400“, „Cervantes 400“, centenarul intrării României în Primul Război Mondial, dar și un sfert de veac de la dispariția lui Freddie Mercury, cel care, în septembrie, ar fi împlinit 70 de ani.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 120 de lei
  • Digital – 80 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe