Vara continuă să ne surprindă prin oferte festivaliere deosebite,
parte deja tradiționale, aducând însă, de fiecare dată, repere noi și deci cu un
plus de atractivitate. La Sinaia, spre exemplu, a debutat ediția a șaptesprezecea
a Festivalului „Enescu și muzica lumii“, fondat și condus, dintotdeauna, de violoncelistul
Marin Cazacu, cel care a creat, în ultimii ani, ansambluri simfonice excepționale,
alcătuite din tineri și foarte tineri instrumentiști selectați din întreaga țară.
Firesc, cele trei formații se regăsesc și în programul de la Sinaia, dar și în „Vara
magică“ derulată la Ateneul bucureștean, încântând melomanii care asaltează sălile
pentru a le (re)asculta, constituind și un fel de „repetiții generale“ în pregătirea
unor turnee de anvergură.
Astfel, după ce Orchestra Română de Tineret, sub bagheta lui Cristian
Mandeal, a fost aplaudată (și) la Milano, a urmat Romanian Sinfonietta Orchestra
care, cu Horia Andreescu la pupitru, a evoluat pe scenele „de acasă“, apoi a plecat
(de asemenea) în Italia pentru a participa la Festivalul „Alto Adige“ de la Dobbiaco.
În ambianța Auditoriumului „Gustav Mahler“, la 30 iulie, Romanian Sinfonietta Orchestra
a propus superbe opusuri de Bruch sau Dvořák, tinerii cu vârste între 17 și 22 de
ani convingând, încă o dată, că sunt formați ca adevărați profesioniști, cântând
cu o plăcere și o implicare aparte.
Există însă și Orchestra „Junior“, dar și Orchestra de Tineret România-Moldova
care, dirijată de același Cristian Mandeal, la mijloc de august, va fi ascultată
și la cazinoul din Sinaia și sub cupola Ateneului. Va onora apoi invitația de a
cânta la vestita Konzerthaus din Berlin, în cadrul Festivalului orchestrelor de
tineret „Young Euro Classic“, acolo unde ansamblurile noastre au devenit o constantă
pe afișul întâlnirilor cu cele mai bune „surate“ de pe bătrânul continent.
Între timp, la Râșnov, în preajma cetății seculare, Festivalul de
film istoric include și 13 concerte sau recitaluri, raportate la teme precum „(R)evoluție:
Regina Maria, Freddie Mercury, Shakespeare, Cervantes sau Ungaria 1956“. La 29 iulie,
sub genericul „Ovidiu Lipan Țăndărică & Friends“, îndrăgitul interpret a colaborat
cu Stelu Enache și cu Grupul „Balcano“ într-un program amalgamat.
Structura eterogenă a festivalului, pe toate gusturile, a adus, a
doua zi, „Icon Arts Percussion Group“ și formația vocală „Acappella“ în cantata
„Catulli Carmina“ de Orff, colaborând și cu soprana Ana Maria Condacse (din SUA)
și dansatori din cadrul Centrului național al dansului, apoi cu trupa „Domino“,
într-o seară de muzică rock, dar cu influențe folclorice inedite (ca și combinația
instrumentală – țambal, tobe, chitară bas). Creația elisabetană a adus sonuri de
epocă în versiunea trioului „Oberon“, alternând cu versuri de Shakespeare rostite
de actrița Daniela Nane, care s-a regăsit deopotrivă în concertul excelentei formații
„Flauto dolce“. A urmat, la 4 august, cvartetul „Solaris“, în „comori uitate sau
mai puțin cunoscute din patrimoniul românesc“, un omagiu Freddie Mercury oferit
de Trio „Innuendo“, dar și un „cine-concert“ rezervat iubitorilor de filme horror
de altădată, desigur cu vampiri, așa cum este „Genuine“ (regia Robert Wiene), datând
din 1920, susținut de muzică live, „pasaje din Kafka“ și, desigur, comentarii ale
binecunoscutei Irina Nistor. Festivalul a continuat cu un spectacol inspirat din
scrierile reginei Maria, citite de actrița Simona Bondoc, împlinit prin lucrări
compuse de Felicia Donceanu și abordate de violoncelistul Attila Szabó, mezzosoprana
Claudia Codreanu și chitaristul Costin Soare. Aceștia din urmă revin pe podium și
la 6 august, în programul care, pornind „de la Cervantes la Garcia Lorca“, include
cântece medievale din secolele XII–XIII sau piese din veacul trecut, decupate din
muzica iberică și completate din nou de poemele citite de Simona Bondoc.
Cetatea va găzdui și sonuri „live acoustic“ cu voci și chitare –
duo Luiza Zan & Dan Byron – și blues tradițional cu Vali Răcilă, Raul Kușal
& Hanno Höfer, pentru ca, tot la 6 august, creația clasică să se regăsească
și în recitalul sopranei Anca Păuleț. Aceasta, acompaniată la orgă de Marius Orăș,
propune opusuri de Bach, Pergolesi/Durante, Rossini, Luzzi, dar și Anton Pann, la
Biserica Evanghelică, spațiu ideal pentru a asculta marea muzică baroc sau romantică
de gen.
Așadar, sunt zece zile în care iubitorii filmului, poeziei și muzicii
pot călători în timp, evadând în lumea regilor și reginelor, a vampirilor sau a
rockului și jazzului, asistând la diversele „construcții“ concepute de organizatori
pornind și de la aniversări importante ale anului – „Shakespeare 400“, „Cervantes
400“, centenarul intrării României în Primul Război Mondial, dar și un sfert de
veac de la dispariția lui Freddie Mercury, cel care, în septembrie, ar fi împlinit
70 de ani.
Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!
Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.