La
începutul săptămânii trecute, lumea muzicală a aflat că pianistul Nicolae
Licareț a încetat din viață, după o perioadă de luptă cu diabetul care îl
încerca de multă vreme. Complicațiile au culminat, din câte se spune, cu un
blocaj renal ce i-a fost fatal. La Ateneu, acolo unde decenii la rând a activat
ca pianist și apoi ca director artistic al Filarmonicii bucureștene, portretul
său a fost vegheat câteva zile de o candelă. Printr-o șocantă coincidență,
chiar în acele zile, concertul corului Filarmonicii, condus de Iosif-Ion
Prunner, a inclus lucrarea vocal-simfonică „Vecernie” de Rahmaninov, creator
care, apelând la vechi cântări bisericești ortodox-pravoslavnice, a compus o
partitură unică.
Era
exact ziua în care trupul neînsuflețit al lui Nicolae Licareț fusese depus în
rotondă. Ca o prelungire – involuntară, dar cu atât mai marcantă –, serile din
stagiunea curentă a orchestrei au propus Simfonia nr. 5 de Mahler, de asemenea
o partitură amplă, cu intervenții generoase ale corului, dar și cu acel
adagietto pe care îl auzim interpretat în momente de evocare sau de omagiere a
unor personalități trecute în neființă. Cu siguranță, și dirijorul Camil
Marinescu și ansamblul filarmonicii și, firesc, publicul din sală, au avut în
gând plecarea directorului artistic.
La
conferința de presă prin care s-a lansat programul Festivalului „Enescu” din
2017, cei veniți s-au oprit, în ziua de 22 noiembrie, printre coloanele
somptuoase ale rotondei, în fața soclului pe care odihnea imaginea pianistului înconjurată
de flori și lumânări discrete. În sala de protocol, conferința moderată de Oana
Marinescu, director de comunicare, a fost deschisă de către Erwin Simsensohn,
secretar de stat la Ministerul Culturii. După ce acesta a citit mesajul
ministrului, directorul executiv, Mihai Constantinescu, a adus numeroase
detalii referitoare la cele 80 de evenimente incluse între 2 și 24 septembrie
2017, oferind posibilitatea de a reasculta ansambluri și soliști binecunoscuți,
dar și artiști de cotă ce se vor afla pentru prima oară în România.
Compozitorul Dan Dediu a precizat că, pentru prima oară în lume, se va
desfășura și un Forum internațional al compozitorilor contemporani, prilej
pentru dialoguri între oaspeți vestiți și creatori români.
Oana
Marinescu a vorbit și despre noul concept de „lumină” prin care se dorește
redescoperirea muzicii „cu ajutorul tehnologiei, al proiecțiilor multimedia, al
matematicii”. Un alt aspect inedit este expoziția „Imaginary”, despre
matematică și muzică, parte a proiectului București Creativ, în cadrul căreia
„publicul va avea ocazia de a interacționa cu diferite opere de artă, cu
sculpturi 3D, cu instalații special create de artiști și matematicieni, care
vor ilustra felul în care matematica poate crea unele dintre cele mai frumoase
forme de artă”. În același timp, expoziția ilustrează maniera unică prin care
matematica și muzica se pot completa reciproc, aducând laolaltă, cu același
scop creativ, matematicieni și muzicieni.
Organizată
de Freie Universität Berlin și de organizația non-profit Imaginary, în
colaborare cu Università di Genova, IMAR şi Universitatea din Bucureşti,
expoziția a ajuns până acum în 50 de țări și a avut peste 2,5 milioane de
vizitatori. Melomanii se vor bucura de multă muzică bună, cu repere generoase și
din creația secolului XXI, așa cum a preconizat directorul artistic al
festivalului,Vladimir Jurowski, cel care a și intrat în legătură directă cu cei
prezenți, prin intermediul Skype, vorbind despre Enescu și despre necesitatea
de a cunoaște și de a înțelege creația contemporanilor noștri.
Va
fi prima ediție a festivalului la care Nicolae Licareț nu va asista.