Newsflash

Iluzia unei insule

de Adrian GHEORGHE - apr. 9 2015
Iluzia unei insule
   Ediţia precedentă a rubricii a atins eforturile curente de combatere a malariei şi dificultăţile umane şi operaţionale asociate acestor eforturi. Adesea soluţiile cu cel mai ridicat potenţial de eficienţă şi cost-eficienţă sunt şi cele mai intruzive pentru vieţile civililor, de unde nevoia de înţelegere şi de acceptare a acestor soluţii de către beneficiari. Comunităţile locale nu mai sunt privite de mult doar ca beneficiari, ci ca generatori de soluţii şi participanţi activi la formularea şi operaţionalizarea oricărui tip de program de sănătate publică. Toate acestea sună foarte bine, însă o provocare majoră este aceea că, odată clarificată premisa de mai sus, ajunge să se pună curând problema scalei la care comunitatea poate fi mobilizată pentru atingerea obiectivelor de program. Efortul controlului răspândirii Ebola din ultimul an a oferit prea multe exemple în acest sens. Poţi ajunge în 90 de sate, dar cum rămâne cu celelalte 10? Poţi convinge nouă lideri locali, dar îl poţi convinge şi pe al zecelea? Poţi preveni 99 de înmormântări ritualice, dar o vei putea face şi la a 100-a?
   Precedente există. Malaria a fost dintotdeauna endemică în muntoasa Sardinie, ca şi în întregul bazin al Mediteranei. Cândva acoperită complet de păduri, defrişările iraţionale din secolele 18 şi 19 au modificat peisajul insulei prin alunecări de teren şi modificări ale cursului apelor, tulburând ecosistemul şi conducând la infestarea majorităţii surselor de apă potabilă precum şi a ochiurilor de apă de la şes. Defrişarea fusese accelarată în timpul regimului fascist pentru alimentarea producţiei de cărbune, ceea ce a condus la strămutarea populaţiei montane în regiunile mai joase, cu risc de transmisie mai mare. Al Doilea Război Mondial a surpat progresele înregistrate de campaniile guvernului italian din anii ’30 şi malaria continuă să fie endemică în Sardinia. Imediat după război, Fundaţia Rockefeller a finanţat un program ambiţios antimalarie în Sardinia, în parteneriat cu agenţia italiană ERLAAS, creată special pentru acest scop. Proiectul nu a fost unul obişnuit din câteva considerente. Întâi, obiectivul declarat al campaniei a fost acela de a elimina complet de pe insulă populaţia de Anopheleslabranchiae, principalul vector de transmisie al Plasmodium falciparum. Alte două specii rezidente de Anopheles nu erau considerate a fi purtătoare, însă diferenţierea între specii nu era posibilă pe teren, astfel că operaţiunea le-a vizat pe toate trei. Practic, asta a însemnat stârpirea tuturor adulţilor şi larvelor de Anopheles de pe insulă. Foarte ambiţios având în vedere că pentru eradicarea malariei nu este necesară eliminarea, ci doar controlul transmisiei. Planul de acţiune a inclus folosirea pe scară largă a DDT, compus redescoperit în 1939, pentru potenţialul insecticid. Înainte de DDT, fusese folosit pentru scopuri similare Verdele de Paris, abandonat din cauza toxicităţii. DDT pare aşa fie sigur în testele preliminare, însă nu fusese administrat până atunci la scara unei întregi regiuni.
   A doua particularitate a fost aceea că implementarea programului s-a bazat pe o mobilizare comunitară fără precedent, cu participarea substanţială a celor 1,2 milioane de locuitori ai insulei la acel moment. Programul a cuprins două activităţi de teren principale: inspectarea suprafeţelor de păşit a incintelor privind prezenţa ţânţarilor sau a larvelor; pulverizarea emulsiei de DDT în toate incintele şi pe toate suprafeţele de apă aflate la risc de pe insulă (mai mult de un milion) pentru stârpirea larvelor. Fiecare sat a trebuit să desemneze reprezentanţi care să participe la ambele tipuri de activităţi. Pe de o parte, reprezentanţi ai comunităţii au asigurat pulverizarea soluţiei de DDT cu pompă de spate în toate casele, dependinţele şi clădirile publice. Pe de altă parte, pentru serviciul entomologic au fost mobilizaţi peste 1.000 de civili – profesori, avocaţi, funcţionari sau mecanici – care au fost instruiţi ca la şcoală în teoria şi practica identificării speciilor de Anopheles. Aceştia au inspectat toate suprafeţele de apă de pe insulă, de ordinul sutelor de mii, au colectat specimene de probe şi le-au trimis la laboratorul programului pentru confirmare. Ulterior, toate suprafeţele de apă identificate ca fiind la risc de serviciul entomologic au fost luate în primire de echipele de voluntari, care au pulverizat soluţie de DDT săptămânal pentru stârpirea larvelor. Suprafeţele de apă greu accesibile de la altitudini joase, precum mlaştini sau ravene, au fost tratate cu pompe cu aerosoli sau cu pulverizări din avion. Cursurile de apă din regiunile muntoase, în schimb, erau greu accesibile din cauza terenului accidentat şi a arbuştilor care nu permiteau accesul pompelor, astfel că terenul a trebuit degajat manual. Mobilizarea a atins cifra de 32.000 de indivizi înscrişi în registrele ERLAAS în septembrie 1948, dintre care trei sferturi lucrau în activităţi de pregătire a terenului pentru intervenţie, iar ceilalţi în inspecţia şi pulverizarea propriu-zisă. Războiul recent încheiat nu oferea perspective înfloritoare pentru forţa de muncă locală, astfel că forţă de muncă era acolo, însă cerinţele operatiunii depăşeau resursele disponibile şi au trebuit aduşi voluntari din alte regiuni ale Italiei.
   Începută în iarna lui 1946, campania de eradicare a Anopheles din Sardinia s-a încheiat oficial în 1949, cu costuri finale (11,2 milioane de dolari) de patru ori mai ridicate decât estimările oficiale. Cea mai mare parte a fondurilor a mers către achiziţionarea celor 270 de tone de DDT şi plata mâinii de lucru. Obiectivul formal de 100% eliminare a vectorului de transmisie nu a fost îndeplinit, estimările oprindu-se într-o vecinătate supărătoare: peste 99,7% din siturile de împerechere pentru Anopheles erau negative în iarna lui 1948. Totuşi, în sens mai larg, malaria a fost eradicată din Sardinia şi nu a revenit de atunci.
   Proiectul sardinian este văzut astăzi ca un eşec de planificare şi, pe termen lung, de relaţii publice. Chiar dacă a fost prezentat imediat după finalizare drept un succes răsunător, aliniat doctrinei momentului de glorificare a avansurilor tehnologice în sprijinul sănătăţii publice, directorul ERLAAS demisionase pe parcurs deoarece devenise clar că obiectivul eliminării vectorului nu putea fi atins. Din acelaşi motiv, obiectivul declarat a fost schimbat din mers din eliminarea vectorului în controlul malariei – aşa cum ar fi fost rezonabil să fi fost formulat de la bun început. Asta ca să nu mai vorbim că excesul de DDT (existau dovezi chiar şi la acea dată că  pulverizarea incintelor ar fi fost suficientă pentru controlul transmisiei, ceea ce a făcut cel puţin inutilă şi cel mult cinică acoperirea întregii insule în DDT) a transformat Sardinia pentru următoarea jumătate de secol în patria mamă a studiilor observaţionale pe marginea toxicităţii DDT. Din fericire, nu au fost observate efecte îngrijorătoare asupra omului, însă a fost pusă clar în evidenţă încă din timpul campaniei 1946–1949 toxicitatea DDT asupra mediului înconjurător, în special asupra peştilor.
   Eradicarea malariei în Sardinia a lăsat deja în urmă lecţii. Una dintre ele se referă la condiţiile în care o populaţie poate fi mobilizată pentru a participa concret şi imediat la un program de sănătate publică de o asemenea anvergură. Au contat în cazul sardinian experienţa de secole a populaţiei cu boala, familiaritatea cu programe anterioare ale guvernului italian, precum şi banii Fundaţiei Rockefeller. În plus, Sardinia este o insulă cu o suprafaţă comparabilă, până la urmă, cu cea a Olteniei. Pentru provocările din prezent care cuprind ţări şi continente întregi, mobilizările comunitare de care vom avea nevoie în situaţii de criză trebuie să mizeze pe altceva.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe