Dar minunat, care potenţează actul medical, cuvântul reuneşte an de an, de peste jumătate de secol, medici din diferite ţări, cu hobbyuri literare şi artistice. De la Lisabona vine cu o amplă relatare dr. Constantin Bogdan.

"> Frumuseţea cuvântului în medicină - Viața Medicală

Frumuseţea cuvântului în medicină

de Dr. Constantin BOGDAN - dec. 27 2012
Frumuseţea cuvântului în medicină

Dar minunat, care potenţează actul medical, cuvântul reuneşte an de an, de peste jumătate de secol, medici din diferite ţări, cu hobbyuri literare şi artistice. De la Lisabona vine cu o amplă relatare dr. Constantin Bogdan.

În fiecare toamnă, în diferite ţări, medici cu hobbyuri literare şi artistice se reunesc în cadrul unui congres sui-generis – comunicările ştiinţifice fiind înlocuite cu lecturi din creaţiile proprii. Acest eveniment se repetă, fără întrerupere, de peste o jumătate de secol, prima întâlnire – care a coincis cu înfiinţarea Federaţiei Internaţionale a Societăţilor Scriitorilor Medici (FISEM), viitoarea Uniune Mondială a Scriitorilor Medici (UMEM) – având loc în 1956. Anul acesta, la a 56-a ediţie, gazdă şi organizatoare a fost Sociedade Portuguesa de Escritores e Artistas Medicos (SOPEAM), localitatea aleasă fiind chiar capitala lusitană, Lisabona.

 

   Organizarea unei astfel de întâlniri în această perioadă de criză nu este un demers uşor şi presupune curaj din partea celor ce se angajează la această întreprindere, un bun management, de care confraţii portughezi s-au achitat cu succes. Problemele financiare ce trebuie depăşite sunt cu atât mai mari cu cât, spre deosebire de manifestările medicale, care sunt sponsorizate în principal de firme de medicamente, congresele UMEM sunt susţinute de participanţi (pasiunea costă!), la care se adaugă unele facilităţi obţinute din partea unor asociaţii, colegii ş.a., la solicitările organiza­torilor.
   Au participat reprezentanţi din nouă ţări – şapte europene (Bulgaria, Elveţia, Franţa, Germania, Polonia, România şi Portugalia), precum şi din Mozambic şi Ecuador. Au lipsit ţări prezente constant până acum, ca Italia, Grecia, Ungaria, Belgia; delegaţia franceză, altădată printre cele mai numeroase (12–15 persoane), a avut cinci reprezentanţi.
   Tema din acest an – Frumuseţea cuvântului în medicină – a oferit participanţilor prilejul să abordeze conexiuni între limbaj, literatură, etică şi medicină, o cultură a cuvântului care potenţează actul medical.
   Cum congresele UMEM sunt şi o manifestare a multilingvismului, participanţii înţelegându-se în mai multe limbi, alături de creaţie şi creativitate, de cunoaş­tere reciprocă a culturii, tradiţiilor, valorilor naţionale, poliglotismul vorbit şi scris este o altă valoare promovată la aceste întâlniri; lecturile creaţiilor literare se fac atât într-una din limbile oficiale ale congresului (franceză, engleză, germană), cât şi în cea nativă a autorului, în scopul cunoaşterii şi spre a urmări muzicalitatea, timbrul propriu fiecărei limbi; de aceea, autorul acestor rânduri îşi îngăduie licenţa (cu sensul de învoire, permisiune) de a folosi unele titluri şi sintagme aşa cum apar în principalele limbi, ca de exemplu, tema congresului: La beauté de la parole; The beauty of the word; Die schönheit des wortes; A beleza da palavra.

Programul de lecturi

   Cele şase sesiuni de lectură (trei de poezie şi trei de proză) s-au desfăşurat în alternanţă cu vizitele de cunoaştere, în unele din locurile vizitate – muzee, castele, cluburi literare – având loc şi sesiuni, îndeosebi de poezie, ele constituind un cadru potrivit şi stimulant pentru lecturi; în „metodologia“ de organizare şi desfăşurare a congre­selor UMEM, vizitele de cunoaştere sunt parte integrantă a programului, ţara organizatoare folosind prilejul de a-şi prezenta cultura, tradiţiile, istoria, arta. Cu mândrie, pasiune şi dragoste pentru valorile naţionale.
În cele trei sesiuni de poezie (Table ronde de poésie, Dîner de poésie, Soirée poétique) s-au citit 31 de poeme, texte lirice, fie subordonate temei (Discours et Silence, Des Paroles Danseuses, Interrogation, L’Ami imaginaire ş.a.), fie „varia“ (Le Bonheur, L’Étoile et L’Araignée, La Rose, Je me souvenais, en revanche, des mouettes…, Le Printemps, Reveille-toi ş.a).
   În sesiunea de proză s-au citit 38 de texte de mare varietate tematică, stilistică şi de inspiraţie. O parte importantă a celor prezentate s-au subordonat temei congresului, tratând eseistic, potrivit opiniei personale, problema rolului cuvântului în medicină (La beauté des mots en medecine, The word, Die Wörten, A palavra e o silencio em medicina, Healing Words, Le verbe, la parole, la voix, Psychiatrische Wortes, Le poids du beau mot ş.a.); alte texte au aparţinut genurilor note de călătorie şi memorialistică, mult cultivate de medicii scriitori (Masai Woman, Ngorongoro Uluru, Les memoires de l’UMEM), literaturii pentru copii (Mon chat sur le genoux, Le petit tigre). Alte subiecte, precum Poesia versus Prosa, Un mauvais etudiant de medicine, L’ Anneau, Médicine et vendetta, La bataille ş.a., sunt încadrabile la „varia“. Reflexii filosofice, etice, privind viaţa, medicina, cuvântul, rememorarea unor maxime şi citate celebre au întregit o atmosferă de ţinută intelectuală îmbogăţitoare.
   Fiecare reuniune desprinde – prin desfăşurare, participare, lecturi, dezbateri, expoziţii, momente omagiale, excursii – o anumită caracteristică, amprenta specifică, particulară, ce o diferenţiază de celelalte întâlniri ale acestei elite internaţionale, un fel de cenaclu multinaţional şi multicultural în care autorii îşi prezintă creaţiile, se exprimă şi se înţeleg în mai multe limbi, dar într-un limbaj comun, al artelor şi al reflexiilor filosofice despre cultură, medicină, existenţă. Această amprentă este dată şi de tema aleasă, totdeauna un subiect amplu dezbătut până la a fi ales dintre mai multe propuneri, cel mai generos şi mai bogat în stimulente pentru inspiraţii, creativitate, reflexie.
   Tema Congresului 56 a facilitat o conexiune productivă în idei între literatură, limbaj, cuvânt, infinitele nuanţe şi virtuţi ale acestora şi medicină, pe drumul către viaţă, suferinţă, însănătoşire, drum nu lipsit de obstacole, dar şi cu reuşite, pe care este angajat medicul în demersul nobil „de a sluji sănătatea, banalizată unanim, dar cu îndreptăţire, ca bunul cel mai de preţ“.
   Majoritatea autorilor au prezentat în sesiunile de proză eseuri care, circumscrise temei – formularea în franceză cel mai des folosită şi plină de o anume muzicalitate, „La beauté de la parole en medecine“ – au abordat bogăţia şi multidimensionalitatea cuvân­tului, inclusiv ca instrument terapeutic, vehicul pentru comunicarea veştilor triste, dialogul verbal medic-pacient având nevoie de o resurecţie în condiţiile tehnologizării medicinii, a extinderii dialogului electronic, necesare dar nu înlocuitoare a relaţiei interumane.
S-au evocat reflexii celebre, exprimate prin maxime: Parole qui sauve, parole qui blesse (Demostene), Le language est un apprentissage culturel – medicina înseamnă şi cultură şi educaţie ş.a. Un omagiu adus cuvântului, virtuţilor sale, puterii terapeutice sau, dimpotrivă, nocivităţii, când nu este folosit adecvat; s-a insistat, mizând pe marea sa plasticitate, pe bogăţia de nuanţe, înţelesuri, sensuri, pe ceea ce unii autori au numit „cuvântul adaptat“, utilizarea sa în actul medical cu pricepere, artă, răspundere spre a sluji binele şi a evita răul. Printre texte, unele analize filologice şi semantice, altele – lecţii de psihoterapie ori adevărate poeme în proză consacrate cuvântului: A beleza da palavra em medicina (Baltazar Caeiro, Portugalia), Wort – la parole, the word (Eberhard Grundmann, Germania), A palavra e o silêncio em medicina (José Simões Fernandez, Portugalia), Le poids du beau mot, Des mots psihiatriques (Harald Rauchfuss, Germania), La valeur des mots (J. C. Turpin, Franţa), The word, the beauty of the word in medecine (Kazem Mohtadi, Elveţia), Belles et réconfortantes paroles en médecine (Roland Noel, Franţa) etc.

Artişti medici

   Spre deosebire de alte întâlniri, cea din Lisabona s-a remarcat şi prin amploarea unei alte laturi a creativităţii medicului: artele plastice. Confraţii portughezi au surprins printr-o creaţie de valoare artistică deosebită, prin varietatea genurilor de abordare – ulei, pastel, acuarelă, gravură, colaj, grafică, tapiserie, sculptură, fotografie artistică. Surpriza nu este atât de mare dacă luăm în consideraţie faptul că societatea portugheză este „Societatea scriitorilor şi artiştilor medici“ – SOPEAM, o parte din medicii-scriitori fiind şi artişti plastici. Între aceştia, preşedinta în exerciţiu a societăţii, Maria José-Leal, autoare de splendide tapiserii, şi Maria das Dores Borges de Sousa, poetă şi autoare de acuarele şi pasteluri. Expoziţia a fost găzduită de Galeriile Ordinului Medicilor, care s-a implicat în mod deosebit în susţinerea congresului.

Expoziţia de carte şi publicaţii

   O altă manifestare, la fel de amplă, găzduită tot de Ordinul Medicilor – „Salonul literar“ – a fost inclusă în programul variat al congresului; au prezentat carte de autor şi texte în publicaţii culturale sau chiar periodice de cultură, editate de medici, 35 de autori, majoritatea membri SOPEAM, dar şi din celelalte ţări participante. Genurile literare, de o mare varietate, de la roman, nuvelă, versuri la note de călătorie şi memorialistică (mult cultivate de scriitorii medici), literatură pentru copii, filosofie, etică, istorie. Mari iubitori ai istoriei profesiei lor, medicii scriitori portughezi au expus un număr important de lucrări abordând istoria majorităţii disciplinelor medicale (ortopedie, urologie, chirurgie, medicină militară etc.) şi chiar istoria Ordem dos Medicos (colegiul medicilor portughezi). Nu puţine au fost lucrările de filosofie, etică, aforisme; una din cărţi trata o problemă de actualitate: conservarea eticii în condiţiile tehnologizării medicinii. Multe volume au fost distinse cu diverse premii literare, inclusiv naţionale. Societatea Medicilor Scriitori şi Publicişti din România (SMSPR) a fost prezentă cu săptămânalul „Viaţa medicală“, deja familiar membrilor UMEM pentru nivelul informării medicale şi complementaritatea celei culturale, inclusiv spaţiul acordat istoriei medicinii, şi periodicul SMSPR, „Fântâna din Kos“, una din puţinele publicaţii editate de societăţi, apreciat unanim pentru calitatea conţinutului literar şi, nu în ultimul rând, pentru ţinuta grafică.
  Un alt gen al artei – muzica – obişnuită prezenţă în programele UMEM, nu a lipsit nici acum, organizatorii oferindu-ne o seară de fado în interpretări de excepţie. Am aflat că este un gen muzical naţional specific, lansat în secolul XIX, graţie unei mari interprete, Maria Severa. O altă personalitate care a marcat istoria acestui atât de plin de temperament gen muzical a fost Amalia Rodriguez. Se consideră că originea este însă mult mai îndepărtată, greu localizată istoric şi termenul vine din latinescul fatum (destin).

Organizare de succes

   Subliniam că organizarea unei astfel de întâlniri în condiţiile actuale, cu atât mai mult într-o ţară dintre cele mai atinse de criză, nu este simplă. Preşedinta SOPEAM şi comitetul său au depăşit însă dificultăţile graţie unei mobilizări susţinute a colegilor săi, membri SOPEAM şi felului în care a reuşit să atragă susţineri, în primul rând a Ordinului Medicilor, instituţie puternică, de mare autoritate; astfel, deschiderea congresului a avut loc la sediul Ordinului, impresionant prin dimensiuni – mai multe corpuri de clădiri, cu arhitectură elegantă, situate într-un parc cu o peisagistică rafinată (arbori şi plante exotice frumos iluminate la căderea serii, bazine cu apă şi peşti, arteziene) – prin componenţa şi generozitatea spaţiilor (dincolo de birourile necesare: sală de conferinţe, salon de recepţie, club, bibliotecă, bar şi restaurant, cafenea, săli de expoziţie ş.a).
  La deschidere au participat conducerea Ordinului, alte oficialităţi ale oraşului şi autorităţilor sanitare. În afara spaţiilor puse la dispoziţia participanţilor la congres, Ordinul a oferit dineul de recepţie şi unul din dineele de poezie.
   O altă instituţie care şi-a oferit sprijinul a fost Clubul Auto al Medicilor Portughezi, care s-a implicat în transport şi în organizarea expoziţiei de arte plastice. În sfârşit, printre susţinători s-au aflat şi instituţii culturale, societăţi literare, muzee, cluburi, între acestea o instituţie de elită a culturii din capitala Portugaliei – Gremio Literario (un fel de Pen-Club), club elitist al scriitorilor şi oamenilor de cultură, în ale cărui saloane somptuoase s-au derulat sesiuni de poezie – Table ronde de poesie şi Soirée poetique au son de fado.
   Vizitele de cunoaştere a istoriei, culturii, patrimoniului artistic şi natural, obiectiv obligatoriu în programele congreselor UMEM, au inclus obiective precum Muzeul de artă veche, Sintra, obiectiv turistic celebru în lume prin castele şi monumente ale naturii, litoralul Atlanticului, Estorilul şi pitoreştile sate pescăreşti, Cascais, Cabo da Roca (punctul cel mai occidental al Europei continentale), excelent valorificat turistic.
   La întâlnirea comitetului de conducere s-a discutat problema organizării ediţiei viitoare a congresului, ţara şi societatea organizatoare, precum şi tema. De regulă se fac oferte şi se decide asupra uneia prin consens sau majoritate. Majoritatea reprezentaţilor în comitetul de conducere au propus ca, în 2013, congresul să aibă loc în România, argumentele fiind reuşita din 2003 a ediţiei a 47-a, de la Bucureşti, faptul că ţara noastră a fost gazdă în urmă cu zece ani (celelalte ţări organizând de mai multe ori astfel de întâlniri), ca şi dorinţa unora care nu au vizitat încă România, de a o cunoaşte. Am reuşit cu greu să rezist solicitărilor aproape unanime. În final, s-a oferit Elveţia, care a propus localitatea Ascona, avantajată de un cadru natural privilegiat, situată la poalele Alpilor, având în vecinătate cunoscuta staţiune Lucarno şi lacul Maggiore.
   Se poate spune că SMSPR a avut o contribuţie cu privire la tema congresului viitor. După ce s-au discutat mai multe propuneri, câţiva colegi din comitetul de conducere s-au oprit la o sugestie a subsemnatului: visul şi, legat de acesta, au evocat un aforism pe care l-am publicat cu câţiva ani în urmă, în limba franceză: Les rêves meurent toujours le matin; dar, întrucât nu se poate prelua ca temă un aforism de autor, s-a hotărât ca, pornind de la el, organizatorii să formuleze o variantă.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe