Şi cum Comisia Europeană a decis modificarea sau completarea Directivei 36 în anul 2012, aceste organizaţii intenţionează să propună ca accesul la dreptul la muncă în domeniul sănătăţii să nu se mai facă doar pe baza actelor de studii.
Exemple care să justifice o atare propunere sunt numeroase, dar vă voi oferi doar unul, pus în discuţie de colegii din Irlanda. Este vorba de cazul unui asistent medical dintr-un stat UE care a primit drept de liberă practică de la organizaţia de reglementare din Irlanda, pe baza documentelor de studii care demonstrau că are pregătire conformă. La scurt timp după angajarea într-o unitate medicală, organizaţia a primit numeroase semnale din partea colegilor privind lipsa de cunoştinţe elementare ale persoanei respective în domeniul asistenţei medicale. În condiţiile în care însă asistenta are, conform Directivei 36, pregătirea necesară, aşa cum rezultă din documentele de studii, pentru a lucra în orice stat membru UE, organizaţia de reglementare nu are dreptul să îi restricţioneze accesul la liberă practică, deci nu îi poate retrage uşor licenţa de practică. Lipsa de competenţe trebuie demonstrată şi ar putea fi, pe baza unui examen, dar, pe de altă parte, documentele UE privind dreptul la liberă circulaţie, nu îţi permit să supui unui examen de cunoştinţe pe deţinătorul unei diplome conforme.
Exemplele de acest gen sunt numeroase, aşa cum afirmam anterior, multe organizaţii de reglementare din Vest s-au confruntat cu probleme de acest gen, dar modificarea Directivei 36 în sensul introducerii unei forme de verificare a competenţelor, cel puţin pentru asistenţi medicali şi moaşe, va fi destul de dificilă, în condiţiile în care ar presupune încălcarea unui principiu fundamental al UE: dreptul la libera circulaţie şi dreptul egal la muncă în orice stat membru, pentru cetăţenii UE.
Deşi cei mai mulţi asistenţi medicali din România sunt apreciaţi ca buni profesionişti în statele UE în care lucrează, iniţiativa organizaţiilor de reglementare din statele vestice ar trebui să fie totuşi un semnal de alarmă pentru Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului din România. Acesta trebuie să fie sigur că atunci când absolventul unei astfel de instituţii de învăţământ obţine zece la examenul final, este şi un asistent medical de nota zece.