Newsflash

Cum se măsoară o profesie

de Dr. Ruxandra MORARU - sept. 15 2011
Cum se măsoară o profesie
   Am intrat în pâine într-o zi de luni. Vinerea de dinainte, am studiat clinica şi personalul, computerul şi imensa mea listă de pacienţi programaţi pe… două luni! Doamne, cum am să fac faţă? Şi mai ales cum am să fac faţă la imensul număr de UDA-uri pe care le alesesem deliberat?
   Am promis să revin la subiectul UDA, cu care mă familiarizasem oarecum din timpul inducţiei. Când scriam această povestire, am fost întrebată cu inocenţă: ce este UDA? Cred că şi mie, de fapt, deşi la faţa locului, mi-a luat în jur de două săptămâni să înţeleg cum funcţionează. Şi chiar şi acum, când scriu şi predau lucrurile astea, realizez că mai am multe de aflat despre subiect.
   UDA sau units of dental activity sunt unităţile de activitate dentară pe baza căreia este evaluată activitatea unui dentist sau a unei clinici. Ele au fost introduse în 2006, în ceea ce s-a numit „Noul Contract“, lansat la 1 aprilie, despre care toţi englezii au crezut că este o mare glumă proastă.
   Până în 2006, dentiştii erau plătiţi pe baza raportărilor manoperelor pentru fiecare caz în parte. Deşi era o modalitate corectă, mulţi s-au plâns că dă naştere dubiilor şi chiar practicilor vicioase de raportare incorectă. Întrebarea firească era deci: câştigi cât de mult vrei şi cât de mult raportezi? Ei bine, nu! NHS avea un sistem de protecţie ce limita câştigurile dentiştilor care ar fi raportat mai mult decât ar fi putut să trateze. Şi asta, din nou, a creat motive de nemulţumire. Apoi, pentru că toata lumea se plângea de un sistem ineficient şi nedrept, s-a cercetat şi s-a deliberat: după o analiză a activităţii din ultimele luni ale clinicii, s-au evaluat numărul de manopere standard produse şi frecvenţa lor, iar apoi s-a realizat o încadrare a lor în trei benzi, aşa cum se va vedea mai departe. Pe această bază, numărul de UDA a fost alocat pe clinică şi pe capacităţile clinicienilor, în concordanţă cu activitatea trecută şi, în consecinţă, s-a garantat că niciun dentist britanic nu va câştiga prin noul sistem mai puţin decât înainte. Dar, după cum se vede, deşi perspectivele se anunţau generoase, nu a fost chiar aşa.
   Criticile au început să curgă şi au ajuns un cor de vaiete. Englezii sunt renumiţi pentru plângerile lor şi acum se lucrează la îmbunătăţirea/schimbarea Noului Contract cu unul şi mai nou, mai performant. Personal, nu văd cum ar putea fi schimbat brusc, peste noapte, şi probabil că vom mai avea încă de a face cu el pentru o perioadă de tranziţie lentă, deci merită discutat.
   Mai întâi de toate, deşi un sistem foarte amplu criticat intern, pentru mine, ca fost teoretician în zona sănătăţii orale preventive şi a sănătăţii publice dentare, este extrem de ingenios şi, cu toate lipsurile inerente, eficient. Pentru expert, este foarte clar că acesta a fost dezvoltat de minţi cu foarte multă experienţă şi profunzime aproape filosofică în zona Dental Public Health şi că a fost în mod ideal făcut să ofere eficienţă şi productivitate NHS, ceea ce a şi reuşit parţial.
   Unitatea de activitate dentară pune în prim-plan necesitatea imediată şi predictibilă, pornind de la ideea de prevenţie. Aceasta este tema favorită a majorităţii sistemelor de asigurare, aşa cum şi trebuie să fie, de altfel, deci nu e de mirare că prevenţia este baza de pornire a plăţii în sistemul NHS. Cum spuneam anterior, englezii au proiectat trei niveluri de plată – benzi (bands of dental activity).
   Banda 1, recunoscută şi recompensată cu 1 UDA, conţine consultaţia primară sau controlul regulat din cadrul dispensarizării (aşa-zisul check-up).De asemenea, cuprinde detartrajul şi/sau periajul profesional, necesar sau nu la această vizită de rutină. Intervalul de dispensarizare (recall interval), conform ultimelor reglementări ale NICE (National Institute for Health and Clinical Excellence), depinde de gradul de risc de boală dentară la care este expus pacientul. Există formule de calcul al gradului de risc, puse la dispoziţie de NICE, pe site-ul lor. Înainte vreme, pacienţii, obişnuiţi cu un recall interval de şase luni la fiecare check-uk solicitau un S&P (scale and polish – detartraj şi periaj profesional) la fiecare vizită de rutină. A fost destul de greu să îi fac să înţeleagă pe pacienţii mei, care aveau un grad de cultură stomatologică destul de avansat, că este posibil să nu aibă nevoie de detartraj de fiecare dată şi că, la un indice de placă foarte scăzut şi un indice de tartru nul, un periaj profesional este suficient. Chestiunea periajului profesional este foarte amplu dezbătută, deoarece englezii, mari consumatori de ceai, au nevoie de îndepărtarea profesionistă a petelor şi sunt foarte conştienţi de această necesitate.
   Generaţiile mature, cu antecedente stomatologice serioase şi, aşa cum spuneam, cu destulă cultură a dispensarizării, au primit cu neîncredere tentativele de modificare a intervalului de dispensarizare de la obligatoriul şase luni la un an sau chiar doi, în funcţie de riscul personal. Mulţi au considerat că este o lipsă de interes a dentistului şi au întrebat despre acesta, dar odată ce au primit explicaţia au plecat reasiguraţi şi satisfăcuţi că au făcut o mică economie. Banda 1, care răsplăteşte 1 UDA, este taxată cu aproximativ 16 lire.
   Banda 2 conţine tratamentele care nu implică laboratorul dentar, şi aici încep comentariile. Pe bună dreptate, aş spune eu. De aici încolo, toate obturaţiile necesare, cele de canal împreună cu obturaţiile coronare consecutive, toate extracţiile, pentru acelaşi pacient, în cadrul aceluiaşi plan de tratament valabil pe o durată de nu mai mult de 90 de zile, sunt cotate cu numai 3 UDA. Indiferent de numărul lor, medicul dentist primeşte doar 3 UDA. Pentru care pacientul plăteşte modica sumă de 44,50 GBP. De aici au pornit toate criticile. Medicii români s-au întrebat cum fac faţă unui plan de tratament complex? Oare extracţia să fie preferată obturaţiei de canal? Răspunsul depinde de situaţie, de gradul de restaurabilitate a dintelui în cauză, de pacient, de experienţa sa stomatologică şi, mai ales, de gradul său de interes. Totuşi, o precară pregătire a medicilor în această zonă a dus la multiple confuzii şi la cazuri categorice de undertreatment.
   Banda 3, cotată cu 12 UDA, este zona protetică şi este taxată cu aproximativ 200 de lire – din nou, o unică plată pentru oricât de multe coroane, inlay-uri, onlay-uri, proteze, punţi etc.
   Fiecare bandă superioară include activitatea din banda inferioară. Astfel, dacă într-un plan de tratament am inclus stabilizare parodontală, extracţii, două protezări fixe şi două protezări adjuncte, pacientul va plăti numai 200 de lire.
   Contractul meu clinic a fost de peste 8.000 de UDA anual, ceea ce este considerat deja un contract mare, pentru un dentist experimentat. În clinică se consideră, de obicei, 44 de săptămâni de lucru efectiv, deci o rată de peste 190 de UDA pe săptămână şi, în general, peste 40 pe zi. Se poate calcula uşor numărul de pacienţi care trebuie să intre într-o zi normală de lucru din agenda unui dentist experimentat: 40 de check-ups, sau 20 de check-ups, două cimentări sau aplicări de proteze, ori 20 de check-ups şi şase pacienţi de „cons“ (terapie conservativă), ceea ce, la un calcul simplu, aduce pe lista zilnică un număr cuprins între 26 şi 40 de pacienţi.
   Evident, motivul de nemulţumire principal al dentiştilor britanici a fost banda 2 şi tratamentul de canal. În noul contract ce se perfectează acum prin aplicarea unui sistem-pilot la nivelul a 52 de clinici selectate atent de pe teritoriul Angliei şi Ţării Galilor, se presupune că se va pune mai mult accentul pe calitatea serviciilor şi mai puţin pe cantitate, iar lumea medicală dentară îl vede ca pe o aşteptată eliberare. Îmi rezerv dreptul de a fi oarecum sceptică, deşi încrezătoare: noul sistem va fi mult mai centrat pe pacient şi pe intervenţie primară. Şi, ca orice lucru gândit şi dospit/criticat atât de mult, va aduce şi destule surprize. Aceasta este o părere personală.
   Acel prim an şi jumătate de experienţă obligatorie în UK a fost o perioadă obositoare, dar foarte bine recompensată moral şi financiar. Am avut nevoie de această experienţă şi, pentru ce avea să urmeze în cariera mea, a fost mai definitorie decât experienţa anterioară ca specialist şi cadru didactic în România. Cel puţin pentru un nou pas înainte, a fost o extrem de importantă recomandare şi carte de vizită.
  Cea mai mare provocare a acelor vremuri, aşa cum o văd acum, dintr-un alt unghi, a fost nu rutina şi oboseala de a vedea atâţia pacienţi zilnic, ci planificarea tratamentului. Fără o judicioasă abordare a planului de tratament de la prima prezentare, fără o abordare realistică a fiecărui item în parte, nu se poate vorbi despre o rezolvare satisfăcătoare a unor cazuri de complexitate medie şi mare. Şi aceasta, am descoperit mai târziu, este una dintre fisurile sistemului.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe