Primele zile din 2016 au adus, pentru melomani, deja
tradiționalele concerte de Anul Nou, începând cu cel transmis în direct de la
Viena, de 75 de ani nelipsit la Musikverein și retransmis la radio și tv în
numeroase țări. Repertoriul acestui spectacol este destul de statornic, însă de
această dată la pupitru s-a aflat Marris Jansons, dirijând celebra Filarmonică
vieneză cu bagheta lui Johann Strauss, primită – ce surpriză! – prin colet
poștal, chiar pe scenă, spre amuzamentul tuturor.
La noi, Teatru Național a găzduit concertul susținut de
Orchestra Simfonică București, sub conducerea lui Tiberiu Soare, alăturând o
„Rapsodie“ enesciană și un vals din opera „Faust“ de Gounod, „Marșul
nupțial“ din suita „Visul unei nopți de vară“ de Mendelssohn-Bartholdy
și secvențe din baletul „Frumoasa din Pădurea adormită“ de Ceaikovski.
S-au mai auzit o polcă de Fucik sau un marș de Elgar, „Dansul săbiilor“ din
baletul Gayaneh de Haciaturian sau, în bis, „Marșul Radetzky“ de J.
Strauss-tatăl, adică o selecție de compoziții tonice, vii, transmițând bună
dispoziție. La un moment dat instrumentiștii au lansat baloane colorate, spre
deliciul unui public numeros ce aplauda cu reală plăcere, chiar dacă s-a cântat
cam monocolor și fără relief.
Același dirijor Tiberiu Soare a apărut apoi, la sala Radio, la
pupitrul tinerei Symphactory Orchestra, în organizarea Fundației „Calea
Victoriei“, propunând piese diverse, în care soliști au fost soprana Andreea-Mădălina
Barbu și tenorul George-Ionuț Vârban.
Un alt concert de Anul Nou este cel propus de Filarmonică la 8
ianuarie, sub bagheta lui Jin Wang. În program este Strauss, cu soprana Eliza
Băleanu sub reflector, o artistă mai puțin cunoscută la noi, sosită de la
Viena, unde a și studiat. Va umple scena corul pregătit de Iosif-Ion Prunner,
un aranjament care ne face să anticipăm că momentele simfonice vor alterna cu
secvențe din operete celebre.
Rămânând în atmosfera orașului imperial, Orchestra Națională Radio
oferă „Seara vieneză“, la 15 ianuarie, sub conducerea lui Iurie Florea.
Programul promite valsuri și polci binecunoscute, chiar dacă nu este un
„teritoriu“ familiar acestui dirijor, obișnuit cu partituri de operă și balet
de cu totul altă factură, deci ar putea fi o surpriză.
Depășind granițele Capitalei, aflăm că Opera din Timișoara a
dedicat prima lună din an operetei. Spectatorii bănățeni se pot bucura de
farmecul unor creații de referință, cu montări deosebite și cu interpreți pe
măsură. După „Liliacul“, prezentat în noaptea de Revelion și aplaudat de
o sală arhiplină (reluat în 18 ianuarie), iată că în 13 ianuarie se va cânta o
altă lucrare de Strauss – „Voievodul țiganilor“ – iar spre sfârșitul lunii sunt
programate creații de Kalman – „Sylvia“ și „Contesa Maritza“. Toate
acestea alternează cu musicaluri precum „My Fair Lady“ sau „Scripcarul pe
acoperiș“, cu opera pentru copii „Motanul încălțat“ ori baletul „Spărgătorul de
nuci“. Deci, timișorenii primesc în acest început de an un adevărat caleidoscop
pentru toate gusturile.
La Opera Română din Cluj se pregătește noua producție „Evgheni
Oneghin“ de Ceaikovski, într-o impresionantă serie a premierelor din actuala
stagiune. Acestora li se adaugă producții ca „Werther“ de Massenet, „Boema“ de
Puccini sau „Bal mascat“ de Verdi, toate realizate în numai câteva luni.
Acestea sunt numai câteva repere din stagiunea care se reia în
acest început de an, iar oferta de mai sus este completată de programele altor
opere și orchestre din Iași, Brașov, Constanța, Craiova sau București. În toate
colțurile țării anul începe cu tentații muzicale greu de refuzat pentru
melomani.