Industria tutunului a suferit serios de pe
urma măsurilor tot mai drastice de control al produselor din tutun, în special
prin pierderea unei categorii esenţiale de consumatori: tinerii şi adolescenţii.
Nu, nu vă temeţi, nu la noi; în România, industria tutunului şi-a găsit
portavoce în chiar (ex-)ministrul sănătăţii, trimis anul trecut de guvernul ţării
noastre să sprijine producătorii de ţigarete la Bruxelles. În lumea civilizată
însă, fumatul este privit tot mai mult ca un obicei prost şi nesănătos.
Industria a găsit însă o portiţă pentru a ajunge la consumatorul tânăr. Nu
direct, ci prin intermediar: ţigara electronică.
Un sondaj1 realizat în rândul
liceenilor americani, publicat în JAMA
Pediatrics, a constatat că utilizarea ţigărilor electronice s-a asociat cu
un risc crescut de a începe să fumeze, de a deveni fumător şi de a nu se putea
lăsa apoi de fumat. Utilizarea ţigărilor electronice nu descurajează, ci chiar
poate să încurajeze adolescenţii americani să se apuce de fumat ţigări
clasice.
Fireşte
că mesajul pro-fumat are mai mult succes atunci când este livrat de o figură familiară
publicului larg. Deloc surprinzător, după ce a susţinut cu vehemenţă că
vaccinurile sunt dăunătoare pentru copii şi că ar cauza autism (sic), starleta americană Jenny McCarthy(foto), cunoscută şi pentru apariţiile
sale mai puţin îmbrăcate în reviste pentru bărbaţi, apare ca imagine comercială
a unui comerciant de ţigări electronice. Chiar dacă personajul în cauză nu are
credibilitate, promovarea acestor produse ar putea să aibă efecte nedorite pe
termen lung şi să devină o piedică în calea interdicţiei universale privind
fumatul.