Newsflash
Știri

Sfârşitul plăţilor farma către medici?

de Dr. Mihail CĂLIN - ian. 9 2014
Sfârşitul plăţilor farma către medici?
Glaxo-SmithKline (GSK) nu va mai plăti medicii care îi promovează produsele prin prelegeri, a anunţat compania britanică la sfârşitul anului trecut, marcând o premieră în sectorul farmaceutic. Producătorul de medicamente şi-a făcut publice planurile de schimbare a activităţilor de marketing către personalul medical, menite să aducă în prim-plan interesele pacienţilor. În primul rând, până la începutul lui 2015, compania va schimba modul de recompensare a reprezentanţilor săi medicali (agenţi de vânzări care lucrează cu medicii prescriptori) din toată lumea: ei nu vor mai avea obiective individuale de vânzări, ci vor fi evaluaţi şi răsplătiţi în funcţie de cunoştinţele tehnice, calitatea serviciilor oferite şi rezultatele globale ale GSK. În al doilea rând, producătorul a anunţat începerea consultărilor pentru oprirea, până în 2016, a plăţilor directe către medici pentru promovarea medicamentelor şi pentru participarea la conferinţe medicale; în schimb, compania va finanţa educaţia medicală prin „granturi educaţionale independente“. Vor fi plătite în continuare şi serviciile personalului medical legate de studiile clinice, consultanţă şi studiile de piaţă.
Iniţiativa gigantului britanic de a renunţa la practici folosite de zeci de ani în promovarea farmaceutică este privită de comentatori ca o încercare de a-şi spăla imaginea afectată de scandalurile recente. În 2012, compania a acceptat să plătească guvernului american trei miliarde de dolari pentru a închide dosarul de promovare înşelătoare a unor medicamente, iar de anul trecut face obiectul unei investigaţii pentru dare de mită în China, poliţia acuzând-o că a plătit aproape 500 de milioane de dolari unor medici şi oficiali guvernamentali pentru creşterea vânzărilor. Potrivit Reuters, Glaxo plăteşte pentru vorbitori şi deplasarea medicilor la congrese 80 de milioane de dolari pe an.
Exemplul GSK va obliga probabil şi alte companii să ia măsuri similare, dar problema este că, în loc să fie reglementată de autorităţii, industria continuă să se autoreglementeze, cred reprezentanţii Health Action International, un ONG olandez care urmăreşte activităţile setorului farmaceutic. Autoreglementarea voluntară este privită ca o metodă a diferitelor industrii de a evita legi mai aspre şi mai eficiente din partea guvernelor. Unii comentatori cred însă că decizia companiei britanice este luată nu pe considerente morale, ci pragmatice. Atenţia tot mai mare a autorităţilor faţă de practicile dubioase ale industriei, creşterea rezistenţei medicilor (potrivit Wall Street Journal, numărul celor care restricţionează accesul reprezentanţilor medicali a crescut la 45% în 2013) şi controlul tot mai mare al asiguratorilor şi sistemelor de sănătate asupra prescripţiilor face ca vechile tactici de promovare să nu mai fie la fel de eficiente. În plus, companiile sunt obligate din acest an, de noua lege a sănătăţii din SUA, să facă publice plăţile către medici, iar dezvăluirea unor sume foarte mari ar putea stârni revolta pacienţilor. 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe