Newsflash
Cultură

Un revelion ciudat

de Dr. Eugenia GROSU-POPESCU - ian. 16 2013
Un revelion ciudat
   Despre televiziunea publică, doi lucrători, ce-i drept, mai vechi, inginerul Nicolae Stanciu şi ziaristul Ion Bucheru, afirmau cu tărie, pe baza unei experienţe de o viaţă, că acesta nu este un post oarecare, ci „un far şi un for de cultură“. Între timp, lucrurile s-au mai schimbat, au „evoluat“ într-un mod nu întru totul fericit. După acel colaps cu două ore de program pe zi la singurul post de televiziune existent în ultimii ani ai regimului ceauşist, când televiziunea publică s-a transformat în televiziune prezidenţială, au urmat două tipuri de explozii: înmulţirea fără limite a posturilor de televiziune şi tendinţa unor programe ale televiziunii publice (Slavă Domnului că nu e vorba de toate!) de a răspunde aşa-zisei „cereri“ a unui public cu un orizont cultural limitat. Susţinătorii acestei ideologii ignoră, desigur, faptul că, atunci când producţiile media răspund unor gusturi şi principii etice mediocre, drept rezultat, beneficiarii pot cădea încă mai jos, în zona submediocrităţii, ca oameni şi ca cetăţeni, contrazicând rostul televiziunii publice, care se presupune că impulsionează şi cultivă, la standarde culturale înalte, spiritul cetăţenesc.
   Un exemplu nedorit avea să apară la TVR1 chiar în noaptea de revelion, cu spectacolul aşteptării lui 2013. (Frumoasa tradiţie a reluărilor din reuşitele altor ani, sub titlul „Dacă doriţi să revedeţi“, ar trebui înlocuită în acest caz cu „Dacă doriţi să nu mai vedeţi“.) Potrivindu-şi, probabil, bugetele cu criza, factorii de decizie de la TVR1 şi realizatorii înşişi s-au străduit să fie cât mai „economicoşi“: au economisit din greu scenarist şi textier inspirat, exigenţă cultural-artistică, umor şi valoare. Iată: pe un fundal jucăuş, plin de culori şi de sclipici, un corp de balet, cu lenjeria intimă în plină recesiune, dezvelind, în prim-plan, rotunjimile de pe ischioane şi articulaţiile coxofemurale, inspiră milă în încercările lui disperate de a-şi înălţa membrele inferioare mai sus decât capul. Patru prezentatori principali se străduiesc să reprezinte, cu un elan demn de o cauză mai bună, tot atâtea categorii sociale, de prin tot atâtea periferii culturale. Toţi glumesc. Râd singuri, pentru că nu cred că dintre telespectatori, totuşi, i-ar veni cuiva să râdă de glumele lor. De ei – poate, dar nu de aşa-zisul lor umor. Ei sunt (în ordinea aşezării în faţa camerelor de luat vederi, de la dreapta la stânga): un „italian“ de-al nostru, lăudăros, bronzat şi neras, cu pipă, specialist în „recuperări“, pe care îl secondează o anorexică lungă şi zăludă, în rochie roşie cu banderolă de miss, fără nicio inscripţie de miss. Ceva mai în centrul atenţiei se vrea cel de al treilea, care „se bagă în seamă“ mai des: un manelist cu dificultăţi de rostire, pe care şi le savurează cu nesaţ de unul singur şi reprezintă mai degrabă mulţimea celor angajaţi pe pile în postul public de televiziune; în dreapta lui, cea de a patra, o blondă veşnic mişcătoare, pletoasă, logoreică şi agresivă, vrea să ne amuze cu un căutat (pentru ce?) accent moldovenesc şi cu o floare roşie în creştet. După prezentatori, să luăm un exemplu de la interpreţi: Enache, un cântăreţ pe care-l ştiam mai sobru, se contorsionează intens, aidoma noilor tendinţe ale cântării şi eforturilor corpului dezbrăcat de balet de la TVR1, tânguindu-se, concomitent, la fel ca maneliştii: „Şi-am zis să fac şi o aroganţă/să plec în Turcia în vacanţă/Au, au, banca mea, nu mai mări dobânda/Că eu cât trăiesc tot am să plătesc“. Un spectacol trivial. Se va putea relua ceva, cândva, cum se reiau cu succes şi astăzi creaţiile lui Bocăneţ? Nici vorbă.
   Din când în când (surpriză!), actori tineri interpretează secvenţe din opera lui Ion Luca Caragiale. Efectul este şi mai ciudat: Caragiale face notă discordantă cu logoreea lipsită de sens şi semnificaţie care ne inundă, iresponsabil, spaţiul şi timpul. Doamne, să vină mai repede anul 2013, ca să scăpăm de „divertisment“! Am auzit adesea oameni de buni simţ spunând: „Sunt prea sărac ca să-mi cumpăr lucruri ieftine“. Dacă voia să-şi economisească banii, televiziunea publică putea relua cu mai mult succes producţii de altă dată. Cineva i-a scuzat totuşi: „Trebuia şi un revelion pentru asistaţii sociali în ale culturii“. Poate. Dar nu la un asemenea „far şi for de cultură“.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe