Newsflash
Știri

„Validarea nu s-a putut efectua“

de Vlad MIXICH - mai 7 2015
„Validarea nu s-a putut efectua“
Începând cu 1 mai 2015, cardul electronic de sănătate a devenit obligatoriu. Este o schimbare foarte importantă în sistem, practic consfinţind informatizarea birocraţiei medicale. Avantajele sunt importante: monitorizarea exactă a activităţilor medicale, subţierea birocraţiei, timp mai puţin consumat cu procedurile şi mai mult alocat pacientului. Dar pentru a putea culege toate aceste roade, sistemul informatic al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate ar trebui să funcţioneze ireproşabil. Ceea ce deocamdată nu se întâmplă.
„Timpii de răspuns din partea SIUI au ajuns la 4–5 minute pentru validarea fiecărui card, susţine dr. Sandra Alexiu, vicepreşedintele Societăţii Naţionale de Medicina Familiei. „Reuşim să activăm 4–5 carduri pe zi. Cea mai frecventă eroare care apare la activarea cardului: nu este disponibilă unitatea centrală. „Viaţa medicală“ a verificat informaţia în mai multe cabinete medicale din ţară. Un medic de familie din Timişoara, cu cabinet individual, spune că „ce trebuie să dureze 10 minute, durează de trei ori mai mult. Medicul de familie al unui sat din judeţul Buzău este îngrijorat pentru că „de vreo trei zile au picat serverele CNAS şi chiar am fost offline. Din februarie, de când am demarat procedurile de validare electronică, şi până pe 27 aprilie au mers şnur. Dar astăzi [29 aprilie, n.red.], a fost punctul culminant pentru că nu am putut valida serviciile şi niciun card. Mă apucă groaza dacă va merge tot aşa.
Dr. Ileana Pelizaru, din comuna Oniceni, judeţul Neamţ, spune că „în dimineţile din această săptămână conexiunea cu serverul CNAS nu a funcţionat aproape deloc. Începe să funcţioneze inconstant, la noroc adică, doar după ora 13,30–14,00. După-amiezele, adică după orele 17–19, funcţionează foarte bine. Drept este şi că zilele acestea noi toţi, medicii de familie, am început pe ultima sută să validăm carduri. Informaţia este susţinută şi de Dan Dobrinescu, reprezentantul unei companii furnizoare de softuri medicale: „Medicii nu au organizat sesiuni de activat carduri, ci le-au activat din mers, la momentul consultaţiei. Din pacienţii gestionaţi cu sistemul nostru, mai puţin de 10% au cardurile activate“.
Dr. Răzvan Vintilescu, directorul unei clinici private din Bucureşti, s-a pregătit din timp pentru data de 1 mai: „Lucrăm de o lună la procedurile de validare şi semnare a serviciilor împreună cu compania de soft. De la 1 mai vom suplimenta personalul de la recepţie pentru că acelaşi număr de servicii va necesita un timp mai mare pentru înregistrare. Pentru că fiecare pacient care intră în clinică trebuie validat. Problemele sunt la cei care sperau că se va mai acorda o perioadă de graţie până la intrarea sistemului în obligativitate. Dar chiar dacă şi-a făcut temele dr. Răzvan Vintilescu, un director tânăr şi suporter al informatizării, nu va putea să culeagă vreun beneficiu pentru că „nu s-a dat nicio dispoziţie pentru eliminarea birocraţiei scrise, deci continuăm să ţinem şi evidenţa scrisă. Când vreau să semnez serviciul furnizat, trebuie să fac zeci de încercări ca să mă conectez la serverul CNAS. Dacă vrei să validezi un serviciu după şapte seara, atunci serverul CNAS funcţionează din prima. Dacă vrei să-l validezi în timpul zilei poţi aştepta şi zece minute. Dacă ai 10 pacienţi şi o întârziere de şase minute la fiecare pacient, asta înseamnă că la 40 de pacienţi vom avea zilnic o întârziere de cinci ore. Reprezentantul unei companii furnizoare de softuri medicale pentru 2.600 de medici de familie şi peste 100 de clinici susţine că doar în ultimele zile s-au adunat 67.436 de erori de tipul „Validarea nu s-a putut efectua. Vă rugăm încercaţi mai târziu“.
Nici cei 800.000 de pacienţi care încă nu au primit cardul electronic nu sunt foarte fericiţi. Cristian Cojocaru, pacient asigurat la Casa OPSNAJ care nu a primit cardul, povesteşte: „Am încercat să sun la numerele de telefon ale Casei OPSNAJ. La toate numerele de la care aş putea solicita o informaţie despre ce se întâmplă cu cardul meu nu a răspuns nimeni. Am sunat la Relaţii cu publicul, la secretariat, la preşedinte şi, evident, la numărul verde unde poţi doar să laşi un mesaj. Nu a răspuns nimeni. Am trimis şi un email. Niciun răspuns“. La Casa OPSNAJ Bucureşti asiguraţii trebuie să stea o oră la coadă pentru a-şi ridica cardul de sănătate.
Preşedintele CNAS, Vasile Ciurchea, afirmă că în data de 1 mai va fi asigurată permanenţa în toate casele de asigurări din ţară pentru activitatea cu publicul. „De asemenea, va fi asigurată asistenţa tehnică pentru asiguraţi şi furnizorii de servicii medicale. Furnizorii care întâmpină probleme legate de utilizarea cardului de sănătate au la dispoziţie Helpdesk-ul din cadrul CNAS, pentru a solicita lămuriri şi ajutor, 24 de ore din 24, şapte zile din şapte“, a mai spus Ciurchea. Reprezentantul unei companii de soft medicale susţine însă că „suportul tehnic pentru producătorii de software din partea CNAS este aproape zero“.
Cum 1 mai este zi liberă, prima zi de funcţionare la capacitate maximă a sistemului medical informatizat este 4 mai 2015. Blocaj sau nu, aceasta este ştirea săptămânii.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe