Începând cu 1 mai 2015,
cardul electronic de sănătate a devenit obligatoriu. Este o schimbare foarte
importantă în sistem, practic consfinţind informatizarea birocraţiei medicale.
Avantajele sunt importante: monitorizarea exactă a activităţilor medicale, subţierea
birocraţiei, timp mai puţin consumat cu procedurile şi mai mult alocat
pacientului. Dar pentru a putea culege toate aceste roade, sistemul informatic
al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate ar trebui să funcţioneze ireproşabil.
Ceea ce deocamdată nu se întâmplă.
„Timpii de răspuns din
partea SIUI au ajuns la 4–5 minute pentru validarea fiecărui card“, susţine
dr. Sandra Alexiu, vicepreşedintele Societăţii Naţionale de Medicina Familiei.
„Reuşim să activăm 4–5 carduri pe zi. Cea mai frecventă eroare care apare la
activarea cardului: nu este disponibilă unitatea centrală“.
„Viaţa medicală“ a verificat informaţia în mai multe cabinete medicale din ţară.
Un medic de familie din Timişoara, cu cabinet individual, spune că „ce trebuie
să dureze 10 minute, durează de trei ori mai mult“. Medicul de familie al
unui sat din judeţul Buzău este îngrijorat pentru că „de vreo trei zile au
picat serverele CNAS şi chiar am fost offline. Din februarie, de când am
demarat procedurile de validare electronică, şi până pe 27 aprilie au mers şnur.
Dar astăzi [29 aprilie, n.red.], a fost punctul culminant pentru că nu am putut
valida serviciile şi niciun card. Mă apucă groaza dacă va merge tot aşa“.
Dr. Ileana Pelizaru, din
comuna Oniceni, judeţul Neamţ, spune că „în dimineţile din această săptămână
conexiunea cu serverul CNAS nu a funcţionat aproape deloc. Începe să funcţioneze
inconstant, la noroc adică, doar după ora 13,30–14,00. După-amiezele, adică
după orele 17–19, funcţionează foarte bine. Drept este şi că zilele acestea noi
toţi, medicii de familie, am început pe ultima sută să validăm carduri“.
Informaţia este susţinută şi de Dan Dobrinescu, reprezentantul unei companii
furnizoare de softuri medicale: „Medicii nu au organizat sesiuni de activat carduri, ci le-au
activat din mers, la momentul consultaţiei. Din pacienţii gestionaţi cu
sistemul nostru, mai puţin de 10% au cardurile activate“.
Dr. Răzvan Vintilescu, directorul unei clinici private din Bucureşti,
s-a pregătit din timp pentru data de 1 mai: „Lucrăm
de o lună la procedurile de validare şi semnare a serviciilor împreună cu
compania de soft. De la 1 mai vom suplimenta personalul de la recepţie pentru
că acelaşi număr de servicii va necesita un timp mai mare pentru înregistrare.
Pentru că fiecare pacient care intră în clinică trebuie validat. Problemele
sunt la cei care sperau că se va mai acorda o perioadă de graţie până la
intrarea sistemului în obligativitate“. Dar chiar dacă şi-a făcut temele dr. Răzvan
Vintilescu, un director tânăr şi suporter al informatizării, nu va putea să
culeagă vreun beneficiu pentru că „nu s-a dat nicio dispoziţie pentru
eliminarea birocraţiei scrise, deci continuăm să ţinem şi evidenţa scrisă. Când
vreau să semnez serviciul furnizat, trebuie să fac zeci de încercări ca să mă
conectez la serverul CNAS. Dacă vrei să validezi un serviciu după şapte seara,
atunci serverul CNAS funcţionează din prima. Dacă vrei să-l validezi în timpul
zilei poţi aştepta şi zece minute. Dacă ai 10 pacienţi şi o întârziere de şase
minute la fiecare pacient, asta înseamnă că la 40 de pacienţi vom avea zilnic o
întârziere de cinci ore“. Reprezentantul unei companii furnizoare de
softuri medicale pentru 2.600 de medici de familie şi peste 100 de clinici susţine
că doar în
ultimele zile s-au adunat 67.436 de erori de tipul „Validarea nu s-a putut
efectua. Vă rugăm încercaţi mai târziu“.
Nici cei 800.000 de pacienţi care încă nu au primit cardul electronic
nu sunt foarte fericiţi. Cristian Cojocaru, pacient asigurat la Casa OPSNAJ
care nu a primit cardul, povesteşte: „Am încercat să sun la numerele de telefon
ale Casei OPSNAJ. La toate numerele de la care aş putea solicita o informaţie
despre ce se întâmplă cu cardul meu nu a răspuns nimeni. Am sunat la Relaţii cu
publicul, la secretariat, la preşedinte şi, evident, la numărul verde unde poţi
doar să laşi un mesaj. Nu a răspuns nimeni. Am trimis şi un email. Niciun
răspuns“. La Casa OPSNAJ Bucureşti asiguraţii trebuie să stea o oră la coadă
pentru a-şi ridica cardul de sănătate.
Preşedintele CNAS, Vasile Ciurchea, afirmă că în data de 1 mai va
fi asigurată permanenţa în toate casele de asigurări din ţară pentru
activitatea cu publicul. „De asemenea, va fi asigurată asistenţa tehnică pentru
asiguraţi şi furnizorii de servicii medicale. Furnizorii care întâmpină
probleme legate de utilizarea cardului de sănătate au la dispoziţie Helpdesk-ul
din cadrul CNAS, pentru a solicita lămuriri şi ajutor, 24 de ore din 24, şapte
zile din şapte“, a mai spus Ciurchea. Reprezentantul unei companii de soft
medicale susţine însă că „suportul tehnic pentru producătorii de software din
partea CNAS este aproape zero“.
Cum 1 mai este zi liberă, prima zi de funcţionare la capacitate
maximă a sistemului medical informatizat este 4 mai 2015. Blocaj sau nu,
aceasta este ştirea săptămânii.