CE adoptă propunerea
de revizuire a directivei pentru produsele de tutun
La 19
decembrie, Comisia Europeană a adoptat propunerea de revizuire a directivei
privind produsele din tutun, care prevede norme noi şi mai stricte în legătură
cu modul în care acestea pot fi fabricate, prezentate şi comercializate. Actul
legislativ prevede revizuiri majore ale directivei în vigoare în mai multe
domenii: etichetare şi ambalare – toate
pachetele de ţigarete şi tutun de rulat trebuie să conţină o avertizare de sănătate
ilustrată combinată cu text, care să acopere 75% din partea anterioară şi
posterioară a pachetului (faţă de 30–35% pe o parte şi 40–50% plus un chenar pe
cealaltă) şi nu pot purta elemente promoţionale înşelătoare (menţiuni de tipul
„natural“, „organic“, trimiteri la arome, culori înşelătoare pe pachete sau
produsele în sine – ţigaretele slim,
cu diametrul sub 7,5 mm, sunt considerate înşelătoare). Informaţiile actuale
privind gudronul, nicotina şi monoxidul de carbon, considerate înşelătoare, vor
fi înlocuite cu un mesaj de informare amplasat pe partea laterală a pachetului,
conform căruia fumul de tutun conţine peste 70 de substanţe care cauzează
cancer. Statele membre au în continuare posibilitatea să introducă ambalaje
generice în cazuri justificate în mod corespunzător; ingredientele: va fi introdus un format de raportare electronic
pentru ingrediente şi emisii şi se prevede interzicerea ţigaretelor, a
tutunului de rulat ţigări şi a produselor din tutun nefumigene cu arome
caracteristice, precum şi a produselor cu un grad mare de toxicitate şi un
potenţial mare de dependenţă; produsele
din tutun nefumigene: se menţine interdicţia privind produsele din tutun
pentru uz oral (snus), cu excepţia
Suediei, care beneficiază de o derogare. Toate produsele din tutun nefumigene
trebuie să poarte avertismente de sănătate pe principalele suprafeţe ale
pachetului, iar cele cu arome caracteristice nu pot fi comercializate. Noile
categorii de produse din tutun necesită o notificare prealabilă; extinderea domeniului de aplicare al
directivei: produsele care conţin nicotină (de exemplu, ţigaretele
electronice) sub un anumit prag sunt permise pe piaţă, dar trebuie să poarte
avertismente de sănătate; peste acest prag, astfel de produse sunt permise
numai în cazul în care sunt autorizate ca medicamente, precum terapiile de
substituire a nicotinei. Ţigaretele din plante vor trebui să poarte
avertismente de sănătate; vânzările
transfrontaliere la distanţă: sunt prevăzute o notificare pentru vânzătorii
cu amănuntul prin internet şi un mecanism de verificare a vârstei, pentru a
garanta că produsele din tutun nu sunt vândute copiilor şi adolescenţilor; comerţul ilicit: sunt prevăzute un
sistem de urmărire şi localizare şi caracteristici de securitate (de exemplu,
holograme) pentru a garanta că sunt comercializate în UE numai produsele
conforme cu directiva.
Actuala
directivă privind produsele din tutun (2001/37/CE) datează din 2001, între timp
înregistrându-se semnificative progrese ştiinţifice şi evoluţii ale pieţei: au
apărut noi dovezi privind substanţele aromatizante utilizate în produsele din
tutun şi eficacitatea avertismentelor de sănătate; au apărut pe piaţă noi
categorii de produse, cum ar fi ţigaretele electronice, iar strategiile de
marketing recente implică utilizarea unor ambalaje şi arome atractive. La nivel
internaţional, UE şi toate statele sale membre au ratificat Convenţia-cadru
pentru controlul tutunului (CCCT) a OMS, intrată în vigoare în februarie 2005,
unele din actualele dispoziţii ale directivei devenind caduce. De asemenea,
statele membre au aplicat diverse strategii de reglementare, care duc la o
divergenţă a legislaţiilor naţionale referitoare la fabricarea, prezentarea şi
vânzarea produselor din tutun. Noua propunere răspunde acestor evoluţii şi a
fost adoptată în urma unei consultări ample a părţilor interesate. În etapa următoare,
propunerea va fi discutată în Parlamentul European şi în Consiliul de Miniştri,
urmând să fie probabil adoptată în 2014 şi să intre în vigoare începând din
2015–2016.
Alianţa
europeană pentru sănătate publică (EPHA) a salutat adoptarea propunerii de
revizuire a directivei pentru produsele din tutun, în special regulile
referitoare la ţigările electronice, arome şi forma ţigărilor şi pachetelor.
EPHA apreciază şi mărirea suprafeţei dedicate avertismentelor pe pachetele de ţigări,
regretând însă că nu a introdus ambalajul generic obligatoriu după model
australian, care ar preveni iniţierea fumatului de către tineri. Monika
Kosin´ska, secretarul general al ONG-ului, a subliniat însă că acesta este doar
primul pas dintr-un proces mai lung, exprimându-şi speranţa că va exista voinţa
politică de a adopta propunerea, preferabil într-o formă îmbunătăţită, înainte de
iunie 2014, când mandatul Parlamentului şi Consiliului European se încheie. Dsa
a mai avertizat că industria tutunului va continua să se folosească de lobby-ul
considerabil şi de afirmaţii nefondate pentru a pune presiune pe instituţiile
europene.
Şi Smoke Free Partnership, un parteneriat
între Societatea Respiratorie Europeană, Cancer
Research UK şi Reţeaua Europeană a Inimii a salutat, cu anumite rezerve,
proiectul adoptat de Comisie. Printre altele, SFP aminteşte că 76% din europeni
sprijină introducerea avertizărilor ilustrate, care s-a dovedit că reduc
interesul tinerilor şi femeilor; faptul că nu s-a impus ambalajul generic este,
de asemenea, considerat „o mare dezamăgire“. Este salutată interzicerea
aromelor caracteristice în produsele de tutun (inclusiv a mentolului, interzis
până în prezent doar de Brazilia), dar observă lipsa de claritate asupra
modului în care vor fi stabilite acestea; o interzicere completă a tuturor
aromelor (ingrediente şi aditivi care sporesc atractivitatea) din toate produsele
de tutun ar fi mai clară şi mai uşor de implementat. SFP îşi manifestă
entuziasmul cu privire la propunerea de interzicere a ţigaretelor slim şi superslim, UE fiind prima care ia o astfel de măsură la nivel
mondial. Deşi salută introducerea sistemelor de urmărire şi localizare, SFP îşi
exprimă îngrijorarea referitoare la nivelul de control al industriei tutunului
asupra procesului de strângere şi stocare a datelor. Parteneriatul este
îngrijorat şi de procesul legislativ, opinând că amânările repetate şi
controversele apărute de-a lungul timpului sugerează amestecul important al
opozanţilor propunerii.
Demisia
din octombrie a lui John Dalli din funcţia de comisar european pentru sănătate şi
consumatori ca urmare a acuzaţiilor de trafic de influenţă în favoarea unui
fabricant de snus a fost văzută ca o
probă a puterii industriei tutunului asupra factorilor de decizie şi a stârnit
îngrijorări cu privire la amânarea procesului de adoptare a directivei
modificate.