Newsflash
Știri

Fundaţia Regală Margareta a României lansează Topul nevoilor vârstnicilor 2021

de L. Budin - ian. 12 2022
Fundaţia Regală Margareta a României lansează Topul nevoilor vârstnicilor 2021

Fundația Regală Margareta a României a realizat Topul nevoilor vârstnicilor în 2021 – raportul anual elaborat cu date colectate în cadrul liniei sociale Telefonul Vârstnicului.

Pe parcursul anului trecut, s-au înregistrat 13.624 de convorbiri telefonice cu 2.296 de seniori, care au beneficiat de consiliere, îndrumare, informare, sprijin material și emoțional, se arată într-un comunicat.

Promo - Telefonul Varstnicului (002)

Din totalul apelanților, 50,4% au provenit din mediul rural și din orașe mici. În privința vârstei și a situației locative, 29,8% au între 70 și 80 de ani și 53,5% locuiesc singuri.

Populația României numără astăzi peste 3,8 milioane de vârstnici, iar mulți dintre ei sunt afectați de singurătate și lipsa resurselor pentru un trai decent. Înființat în urmă cu 6 ani, serviciul social Telefonul Vârstnicului este singura linie telefonică națională gratuită dedicată seniorilor”, se arată în comunicat.

Din iunie 2021, echipa dedicată s-a extins la 4 asistenți sociali full-time, cu implicarea a 15 voluntari pentru reapelare săptămânală și a 5 voluntari psihologi.

Nevoia de informații utile

Pe primul loc în topul apelurilor primite de la persoane vârstnice anul trecut s-a aflat nevoia de informații utile care nu sunt accesibile tuturor, fie din cauza izolării, fie din lipsa abilităților de a utiliza noile tehnologii de comunicare. Dintre seniori, 875 au solicitat informații și contacte relevante pentru situațiile individuale, oferite de echipa specializată a liniei telefonice.

În perioada pandemiei, accesul la servicii sociale al persoanelor vârstnice a fost îngreunat. În acest context, Telefonul Vârstnicului a constituit pentru seniori o sursă de informații actualizate, de încredere, obținute ușor și gratuit.

sprijin material

Conform unui studiu realizat de ICCV, 900.000 de seniori au avut pensia sub 1.000 de lei în 2021, nivelul de sărăcie amplificându-se în criza provocată de pandemie. De aceea, multe apeluri  - 601 - au fost pentru sprijin financiar și material. Echipa a îndrumat cazurile către servicii de asistență socială din comunitate, operate de DGAS-uri sau ONG-uri. Împreună cu parteneri și sponsori, Fundația a soluționat o parte dintre aceste cazuri, oferind tichete sociale, materiale igienico-sanitare sau paramedicale și bunuri de primă necesitate.

Îngrijire la domiciliu

Pe locul trei în topul necesităților vârstnicilor s-a aflat nevoia de îngrijire și sprijin practic la domiciliu.

Mulți seniori cu o stare de sănătate precară sau o vârstă foarte înaintată necesită servicii specializate de îngrijire sau menaj la domiciliu, sprijin în procurarea cumpărăturilor sau a medicamentelor ori monitorizare medicală. Pentru 498 dintre apelanți, echipa a furnizat informații despre serviciile funcționale, dar și referințe despre cămine pentru vârstnici și proceduri de instituționalizare și resursele disponibile în comunitate”, se arată în comunicat.

În condițiile unei finanțări publice insuficente și a unui număr redus de servicii acreditate, inegal distribuite între mediul rural și urban, accesul persoanelor vârstnice la servicii sociale și medicale este încă deficitar, se mai arată în document.

Sprijin emoțional

Unul dintre motivele pentru care seniorii au apelat linia telefonică a fost căutarea unui sprijin emoțional.

Mulți dintre vârstnici au experimentat stări de confuzie, anxietate, depresie sau stres generate de pierderea unor persoane apropiate, teama de infectare sau îngrijorarea privind sănătatea proprie sau a celor dragi. Sentimentul de singurătate s-a adâncit”, arată reprezentanții Fundației.

Ca soluție la această nevoie, Telefonul Vârstnicului a oferit consiliere psihologică și sprijin prin asistenții sociali, voluntari și psihologi, pentru 262 de seniori înscriși în serviciul de reapelare săptămânală, sau a redirecționat vârstnicii către ONG-uri cu servicii specializate din comunitatea apelanților.

Activi în comunitate

Sentimentul de inutilitate îi copleșește pe mulți dintre vârstnicii care, odată cu ieșirea la pensie, părăsesc scena socială. Pentru aceia care își exprimă nevoia de a fi activi, Telefonul Vârstnicului a informat despre acțiuni de voluntariat în comunitate și a încurajat înscrierea la activitățile organizate în cluburile de seniori.

Pentru 76 de vârstnici, relaționarea și socializarea este în continuare posibilă prin participarea acestora la TeleCluburi, unde vârstnicii au ocazia să socializeze și să discute cu alți seniori pe teme de interes comune, moderate de un asistent social și un voluntar.

Soluții la probleme curente

La Telefonul Vârstnicului seniorii primesc informații punctuale, practice și actualizate și găsesc soluții la problemele diverse cu care se confruntă. Apelurile se pot face la 0800.460.001, de luni până vineri, între orele 8.00 – 20.00, și sâmbăta între 8.00 – 16.00.

Telefonul Vârstnicului este un proiect social finanțat în prezent de Fundația Vodafone România, C.N. Loteria Română, Johnson & Johnson, Adobe Foundation și S.C. Johnson Wax.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe