Eforturile de
transparentizare a legăturilor financiare existente între personalul medical şi
industria din domeniul specific continuă prin intrarea în vigoare a unui ordin
de ministru care aprobă forma declaraţiilor activităţilor de sponsorizare în
domeniul dispozitivelor medicale şi al materialelor sanitare. Ordinul vine în
completarea celui emis în primăvara acestui an, care face referire la acelaşi
tip de activităţi doar că provenite din zona producătorilor şi distribuitorilor
de medicamente.
Practic, producătorii şi
distribuitorii de medicamente, cât şi cei de dispozitive medicale şi materiale
sanitare sunt obligaţi din acest an să declare toate activităţile de
sponsorizare şi „orice alte cheltuieli suportate în anul anterior raportării
pentru medici, asistenţi medicali, organizaţii profesionale, organizaţii de
pacienţi şi orice alt tip de organizaţii care au activităţi în domeniul
sănătăţii“. Printre detaliile care vor trebui raportate se numără:
specialitatea medicului sau organizaţiei care a beneficiat de aceste finanţări,
natura şi descrierea activităţii pentru care a fost primită sponsorizarea,
suma, tipul cheltuielilor efectuate şi durata contractului. Trebuie declarate
şi raportările privind onorariile pentru conferinţe, activităţi de experţi sau
în boarduri de specialitate, training sau alte activităţi editoriale din
domeniul medical.
Obligaţia acestor
raportări revine nu doar producătorilor şi distribuitorilor, ci şi medicilor,
asistenţilor medicali şi organizaţiilor care au beneficiat de finanţări pe anul
anterior raportării. Aceste raportări pentru finanţările din anul 2014 trebuie
transmise Ministerului Sănătăţii până la 31 iulie 2015, iar informaţiile vor fi
publicate pe site-ul Ministerului Sănătăţii până la 31 octombrie 2015.
Companiile farmaceutice au şi obligaţia de raportare în caz de cesiune către
terţi a activităţilor de promovare sau publicitate a medicamentelor.
Această transparentizare
este rezultatul unei tendinţe europene, regulile EFPIA, cea mai importantă
asociaţie europeană din industria farmaceutică, solicitând deja membrilor săi
publicarea acestui tip de informaţii. Şi asociaţia echivalentă din România,
ARPIM, şi-a declarat sprijinul pentru această transparentizare, mai multe
companii farmaceutice din România începând să organizeze seminarii de etică
pentru agenţii lor de vânzări. Este o schimbare care va modifica considerabil
activităţile din domeniu; după introducerea acestei transparentizări în Statele
Unite, 45% din medicii americani au restricţionat considerabil accesul
reprezentanţilor companiilor farma în clinicile lor.
În cazul încălcării
prevederilor mai sus-menţionate, legea prevede impunerea de amenzi.