În perioada 3–5 noiembrie 2011, a avut loc
la Timişoara a III-a Conferinţă Naţională
a Asociaţiei Decanilor Facultăţilor de Medicină din România. Cu această
ocazie, decanii facultăţilor de Medicină au participat şi la desfăşurarea
proiectului POSDRU „Calitate şi competenţă profesională europeană în educaţia
medicală profesională şi managementul activităţilor medicale“, proiect cofinanţat
din Fondul Social European. La lucrări au participat decanii facultăţilor de
medicină din România şi profesori de la universităţile de Medicină din Austria
(Viena), Ungaria (Szeged), Croaţia (Zagreb), Anglia (Liverpool) şi Republica
Moldova (Chişinău). Tema Conferinţei a fost: „Curricula medicală – schimbări şi
perspective“.
În prima zi a lucrărilor, decanii s-au întâlnit
cu dl conf. dr. Ritli Ladislau, ministrul sănătăţii, care a prezentat strategia
politicii sanitare din România. Asociaţia Decanilor Facultăţilor de Medicină
din România, prin preşedintele ei – prof. dr. Anca Buzoianu, de la UMF „Iuliu
Haţieganu“ Cluj-Napoca, şi-a exprimat disponibilitatea de a colabora atât cu
Ministerul Sănătăţii, cât şi cu Ministerul Educaţiei, implementarea şi
integrarea celor două activităţi (medicală şi didactică) constituind o
particularitate a învăţământului medical.
În a doua zi a Conferinţei, dl prof. dr.
Mircea Miclea, preşedintele Comisiei Prezidenţiale pentru Analiza şi Elaborarea
Politicilor din Domeniile Educaţiei şi Cercetării din România şi fost ministru
al educaţiei, a ţinut o conferinţă magistrală privind implicaţiile Legii Educaţiei
nr. 1/2011 în învăţământul medical din România.
Asociaţia Decanilor Facultăţilor de Medicină
din România (ADFMR) a decis, cu această ocazie, prin consens, să recomande
aplicarea unei serii de măsuri în vederea îmbunătăţirii învăţământului medical.
• ADFMR susţine adoptarea unui manual unic
pentru rezidenţiat (lansat la Cluj, la 11 noiembrie), după modelul ECM francez,
propus de Asociaţia Universităţilor de Medicină şi Farmacie din România;
• Propunerea către Ministerul Sănătăţii de
angajare diferenţiată a asistentelor medicale licenţiate, comparativ cu cele cu
studii postliceale;
• ADFMR recomandă ca absolvenţii facultăţilor
de Medicină să obţină dreptul la liberă practică imediat după terminarea facultăţii
sau după un an de stagiatură. Aceasta ar avea ca efect: rezolvarea parţială a
deficitului de medici din mediul rural şi o reinterpretare printr-o soluţie
legală a acordului semnat de România cu UE, cu privire la situaţia absolvenţilor
facultăţilor de Medicină;
• Absolvenţii facultăţilor de Medicină care
nu promovează rezidenţiatul vor face un an de stagiatură în spitale
universitare sau judeţene, sub îndrumarea unui medic primar, doctor în medicină;
aceasta le va permite, ulterior, să obţină dreptul de liberă practică. Anul de
stagiatură va cuprinde două module: unul de medicină internă (pediatrie,
cardiologie, urgenţe) şi unul de chirurgie (chirurgie generală şi obstetrică-ginecologie);
metodologia poate fi precizată ulterior;
• Reevaluarea criteriilor de promovabilitate
conform particularităţilor învăţământului medical, în vederea adaptării şi creării
condiţiilor de promovare a corpului didactic tânăr, cu luarea în considerare a
performanţelor profesionale didactice/pedagogice;
• Reglementarea prevederilor ARACIS privind
structurarea numărului de ore din planul de învăţământ în acord cu normele
europene;
• ADFMR consideră obligatorie prevederea ca învăţământul
medical practic şi clinic să se desfăşoare în limba română, pentru programe de
studii care se desfăşoară în alte limbi decât limba română;
• ADFMR îşi afirmă disponibilitatea de a se
constitui într-un partener de dialog cu Ministerul Sănătăţii şi Ministerul
Educaţiei, ori de câte ori este nevoie.
Lucrările Conferinţei s-au bucurat de
succes, fiind considerate utile şi benefice de către toţi participanţii. Următoarea
reuniune va avea loc la Tg. Mureş, în mai 2012.